5 tips om (nóg) beter vindbaar te worden in zoekmachines

Blog Marketing
Gepubliceerd op 10 oktober 2024

Door Maren Temmink

Investeren in SEO (zoekmachineoptimalisatie) en content kan ervoor zorgen dat je als bibliotheek beter vindbaar bent, een prettige online klantervaring geeft en door goed vindbare (lokale) informatie er bijvoorbeeld minder druk op de klantenservice komt te liggen. Het geeft je de mogelijkheid om bezoekers een goed beeld te geven van wat jouw bibliotheek heeft te bieden en dat dit veel méér is dan alleen de collectie boeken. In dit artikel deel ik het wáárom van SEO, 5 tips om vandaag nog mee te starten en tot slot ga ik in op het veranderlijke search-landschap en relevante ontwikkelingen.

Als marketeer bij de bibliotheek herken je mogelijk deze situatie: je wilt iets onder de aandacht brengen maar het lijkt alsof geen enkele bezoeker jouw pagina weet te vinden. Teleurstellend! Want content creëren kost veel tijd en je wilt graag je doel bereiken. Werken volgens de basisprincipes van SEO en doelgericht en strategisch te werk gaan kan dan helpen. Het zal je helpen om:

  • De organische online vindbaarheid te vergroten (denk ook vooral aan ‘local search’. Verplaats je ook in de manier waarop online zoekers zoeken: Haarlemmers zullen bijvoorbeeld veel eerder op ‘bieb haarlem’ zoeken i.p.v. ‘bibliotheek Zuid-Kennemerland’).
  • Goede zichtbaarheid van jouw merk, diensten en producten van jouw bibliotheek.
  • Omdat je content relevant is en aansluit bij jouw (potentiële) klant krijg je meer relevante en tevreden bezoekers op je website.

5 tips om te zorgen voor goede SEO

Wil jij ook met SEO aan de slag en je klanten zo goed mogelijk van A naar B loodsen, je informatie goed vindbaar maken binnen je website en klaar zijn voor de toekomst? Deze 5 tips kunnen je hierbij helpen:

1. Wanneer je content maakt houd dan rekening met het doel:

  • Informationeel doel (denk aan vindbaarheid op openingstijden, FAQ en onderbouwende (service) informatie)
  • Inspireren als doel (denk aan blog topics, ondersteunende informatie voor verschillende diensten)
  • Transactioneel doel (lid worden, aanmelden voor activiteiten en events of voor afname van andere diensten of producten)

2. Actualiseren wordt beloond door Google. Een voorbeeld hiervan vanuit de training: het updaten van Google Mijn Bedrijf (hierin is héél veel mogelijk) maakt dat je voor Google een relevantere lokale partij bent. Ook de basis moet hier overigens kloppen.
Test: Zet ‘de bril’ van een bezoeker op en Google eens op jouw bibliotheek en check jouw ‘Google Mijn Bedrijf’-resultaten kloppen. Zie je de juiste openingstijden en adres? Heb je jouw voorzieningen doorgegeven en wordt er eigenlijk op reviews of vragen gereageerd van bezoekers? Naast dat dit voor zoekers prettig is, wordt dit óók beloond door Google en zal je sneller gepresenteerd worden als relevante lokale partij.

3. Copywriting: doe onderzoek en stel prioriteiten. Aan de hand van keyword- en marktonderzoek kun je bepalen wat jouw focus is met betrekking tot de structuur en content op je website. Denk vanuit de klant, doe zoekwoordonderzoek en gebruik de juiste zoektermen.

Ook is het zinvol om te onderzoeken welke partijen er al kwalitatieve content maken rondom een bepaald thema waar je over wilt schrijven. Hiervoor zou je www.perplexity.ai kunnen gebruiken. Deze AI tool is populair omdat ze hun bronvermelding zeer goed op orde hebben.

Vaak wordt er qua terminologie niet de woorden gebruikt worden waarmee gebruikers zoeken. Een voorbeeld: een bibliotheek die een ‘computerspreekuur’ houdt. Hoogstwaarschijnlijk zijn mensen niet op zoek naar deze term, maar naar een oplossing voor een probleem wat hiermee verband houdt. Hier kun je dus onderzoek naar doen!

4. Analyseer het gedrag op jouw websitepagina’s (bijvoorbeeld met Google Analytics of Adobe Analytics) en let hierbij op statistieken die je iets vertellen over het gedrag van de gebruiker op jouw pagina’s; bijvoorbeeld ‘Time on Page’, ‘bounce rates, etc. Ook de zoekmachine gebruikt dit soort zaken om de relevantie van jouw pagina en gebruiksvriendelijkheid te beoordelen. Customer experience (klantbeleving) is en wordt steeds belangrijker binnen SEO. Stuur hier dus op bij.

5. Wil je een jongeren doelgroep bereiken? Wees dan eens kritisch op het soort content dat je maakt. Jongeren hebben sterke focus op visuele content als video content, bewegend beeld (GIF-jes of animaties). Gebruik, naast TikTok en Instagram, ook YouTube Shorts.

AI als jouw assistent

Eerder in dit artikel tipte ik al het gebruik van een tool als Perplexity om als het ware ‘marktonderzoek’ te doen als het gaat om kwalitatieve content. Een andere welbekende tool, ChatGPT, zou je kunnen inzetten om bijvoorbeeld het schrijven van meta titles en meta descriptions* te vergemakkelijken. Dit zijn nog altijd erg belangrijke onderdelen voor zoekmachineoptimalisatie.

De meta title en description bepalen voor 50% of een oriënterende bezoeker doorklikt of niet. En let op: Als je dit zelf niet invult in jouw CMS gaat Google hier zelf iets voor bedenken. Het is belangrijk om hiervoor de juiste zoekwoorden in kaart te brengen. Dit vinden mensen vaak lastig en door middel van ‘prompting’ kan je ChatGPT inzetten als assistent om jou hierbij te helpen.

Stappen voor een goede prompt:

  1. Je moet de assistent zijn/haar rol aangeven. Dus: ‘Beste ChatGPT, Je bent een assistent die me helpt bij een keyword research’
  2. Context geven, dus: ‘Ik ben een SEO marketeer voor de bibliotheek x’. Je kan ook context uploaden via een bijlage (recente feature).
  3. Duidelijke taak stellen. Dus: welke keywords kun je verzinnen voor Je kunt op de plek van ‘xxx’ dan refereren aan een bestand dat je bij stap twee hebt upgeload of hoofdonderwerp van de pagina meegeven.
  4. Vragen om te leveren in een bepaalde vorm (kaders meegeven). Dus: ‘de output in een tabel’
    • Bijv: Keyword | Keyword intent | zoekvolume

De zoekwoorden die je genereert dien je uiteraard ook met je boerenverstand te beoordelen en daar zelf een duidelijke en klantgerichte  title en description van te maken die de lading van de pagina dekt.

Je kúnt ook nog een stap verder gaan en een dergelijke werkwijze gebruiken om de titles en description ook te láten schrijven door ChatGPT.

Note m.b.t. ChatGPT: Dit is een large language model en is niet verbonden met google zoekresultaten. Ook is het een neurologisch netwerk. Daarom krijg je nooit dezelfde output wanneer twee mensen in ChatGPT dezelfde vraag stellen.

Bijblijven in een veranderlijk search-landschap

Search als vakgebied is altijd onderhevig aan verandering, Google rolt regelmatig algoritme-updates uit. Het is dus erg belangrijk om deze ontwikkelingen te blijven volgen. Zoekresultaten in de vorm van ‘Featured Snippets’ of ‘People Also Ask’ zijn nu heel gangbaar in plaats van de traditionele organische pagina’s.

De opkomst van AI is niemand ontgaan en Google test nu bijvoorbeeld met ‘Search Generative Experience’. Dit is een samenvoeging van Google Gemini en de Google zoekmachine. Dit soort ontwikkelingen zijn nu nog in een experimentele fase maar zullen sneller dan we nu denken het search landschap omgooien.

Dergelijke veranderingen maken ook dat elke (SEO) marketeer zich moet afvragen hoe je dan focus aanbrengt in je werk en hoe je resultaten meet (KPI’s). Met de hierboven beschreven ontwikkelingen kun je je voorstellen dat het minder zal draaien om organisch verkeer naar je eigen website maar meer zal draaien om organische vindbaarheid binnen de verschillende zoekaanbieders. De Google zoekmachine, zoals we die al jaren kennen, krijgt steeds meer concurrentie (van o.a. Chat GPT, de AI-chat functie in Snapchat). Om goed aan te sluiten bij de trend van een toename in vraag-gestuurde zoekopdrachten en online goed vindbaar te zijn, is unieke vraag-antwoord content op je eigen website erg belangrijk.

Houd onze agenda goed in de gaten wanneer je geïnteresseerd bent in de ontwikkelingen rondom zoekmachineoptimalisatie en het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw bibliotheek. Regelmatig organiseren wij hiervoor workshops.

*Meta title en meta description uitleg:

De meta title is de titel van de pagina die wordt getoond in de zoekresultaten. De meta description is de (korte) omschrijving van diezelfde pagina. Zoekmachines gebruiken deze titel en omschrijving o.a. om te bepalen voor welke zoekwoorden ze je pagina moeten tonen. (be)zoekers bepalen op basis van de zoekresultaten of ze wel/niet op jouw pagina klikken.

  • Meta title is geel gearceerd
  • Meta description staat eronder

Waar in AEM meta title en meta description invullen?

  1. Ga naar AEM
  2. Ga naar de pagina die je wilt aanpassen
  3. Ga naar ‘Page properties’
  4. Ga naar ‘Basis’. LET OP ‘titel’ is niet de meta title. De elementen ‘pagina titel’ en ‘meta description’ daaronder zijn wel de meta title en de meta description.
  5. Bonus: Tabje metadata is niet te gebruiken/werkt niet (meer).