5 tips om succesvol leden te werven

Blog Toolkit Marketing
Gepubliceerd op 22 juni 2021

Door Julia van Haaster

Het is altijd een goed idee om vanuit lokale bibliotheken te laten zien wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft en om (nieuwe) bezoekers te trekken en leden te werven. Ik geef 5 tips voor het succesvol werven van leden.

Vanuit Probiblio ondersteunen we bibliotheken die een wervingscampagne willen opzetten door advies te geven en een toolkit aan te bieden met communicatiemiddelen en beeldmateriaal om een ledenwervingscampagne op te starten. De toolkit is zo ontworpen, dat de middelen tijdloos zijn en dus op ieder moment van het jaar ingezet kunnen worden. De middelen zijn daarnaast aanpasbaar, bibliotheken zijn vrij om de middelen daar waar nodig op inhoud aan te passen.

Communicatietoolkit Ledenwerving

Tip 1: pas de uitingen aan naar je eigen situatie

De middelen in de toolkit zijn zo ontworpen dat elementen aan te passen zijn. Op flyers en posters vervang je het algemene logo van de bibliotheek voor je eigen logo en in de online-uitingen kun je met een link verwijzen naar je website. Ook kun je voor jouw bibliotheek de woorden in de uitingen aanpassen. Leg de nadruk op de woorden die voor de doelgroep het meeste aanspreken. Een paar suggesties:

De tekst in de knop (call to action) pas je aan naar het aanbod dat je wil communiceren. Dit kun je ook per uiting anders inrichten. Bijvoorbeeld bij het beeld met ‘relax momentje’ zet je in de knop: ‘Kom gezellig langs’ en bij het beeld ‘goed boek’ zet je: ‘Ik word lid’. En bij het ‘kinderboek’ zet je ‘Ik word gratis jeugdlid’.

Denk verder aan:

Tip 2: zorg dat nieuwe leden makkelijk online lid kunnen worden

Veel mensen komen naar de bibliotheek zelf om lid te worden, maar er is ook een grote groep die zich online oriënteert op lidmaatschap. Als mensen online een uiting zien en de moeite nemen om op deze uiting te klikken, dan is daar hét moment om ze snel en vooral makkelijk door het ‘lid worden’-proces te navigeren. Een paar tips ter inspiratie:

Tip 3: gebruik de kracht van herhaling

Door de boodschap breed te verspreiden en op meerdere momenten te herhalen, vergroot je de kans op een betere breinpositie. Kies meerdere kanalen (print en online), vraag partners om uitingen te delen en plan de promoties over een langere periode. Hieronder een paar suggesties voor een serie berichten die je kunt delen via social media. Als je een vast template gebruikt, hoef je alleen maar de tekst aan te passen, waardoor het weinig werk is.

Tip 4: benut de kracht van social media

Verspreid je boodschap via meerdere kanalen en kies het juiste moment. Haak aan op bestaande campagnes met deze hashtags:

#mijnbibliotheek
#bibliotheek[locatie]
#leukuitje
#leukuitjemetkids
#oppad
#supportyourlocal
#zomerbieb
#odeaandebieb
#biebs

Sharing = caring

Wil je op social media meer mensen bereiken? Vraag dan gerust of jouw huidige volgers het bericht willen delen. Gebruik hashtags als #sharingiscaring, #supportyourlocal, #mijnbibliotoheek[locatie] om makkelijker gevonden te worden en meer likes te krijgen.

Heb je iets leuks (bijvoorbeeld een boekenlegger) of iets lekkers om weg te geven (denk aan een kop koffie), laat dat zien in je bericht, want dan is de kans groot dat je bericht gedeeld wordt.

Tip 5: vergeet Google niet

Vaak is het zo dat mensen een uiting (een advertentie of poster) gezien hebben en op een later moment via Google zoeken naar het bezoekadres of de openingstijden van de bibliotheek. Zorg dat je dan goed vindbaar bent en dat je zoekresultaat uitnodigt om actie te ondernemen.

Oefening: Google eens op jouw bibliotheek en kijk door de bril van de bezoeker naar de omschrijving. Is de informatie die je ziet juist (openingstijden + adres) en is het duidelijk waar meer informatie staat voor bezoekers en nieuwe leden? Kijk ook of je de meta-omschrijving (het zinnetje onder de dikgedrukte tekst) kunt aanpassen, zodat het bezoekers activeert om naar de bieb te komen of door te klikken.

Maak je gebruik van Google Ads (Grants). Pas dan ook je content (boodschap en actie) aan en zorg voor de juiste URL (zachte landing) achter de Ad-link.

Ben je actief met SEO? Zorg dan dat de bezoekers (en Google) je weten te vinden door de juiste zoektermen te gebruiken bij je webpagina’s over ‘lid worden’. Denk aan: ‘bieb [plaatsnaam] lid worden’, ‘lidmaatschap bieb [plaatsnaam]’, ‘lidmaatschap bieb gratis’ of ‘gratis actie bieb [plaatsnaam]’.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!