6 social media tips om jouw bibliotheek online op de kaart te zetten

Blog Marketing
Gepubliceerd op 17 juni 2024

Door Manon Beuze

Social media zijn constant in beweging. Hoe zorg je dan dat je bijblijft? Tijdens de workshop ‘Social media strategie’ op 23 mei 2024 deelde Malou te Wierik van Buro Dertig handige tips en tricks. In dit artikel delen we de belangrijkste inzichten.

1. Maak een plan: een social media-strategie

Zonder plan heb je geen houvast. Het maakt je vatbaar om enkel online te delen wat bij jou als marketing- en communicatiespecialist over de schutting wordt gegooid. Dat is natuurlijk niet wat je wil, want jij zit vol goede ideeën om de bibliotheek op de kaart te zetten. Door een social media-strategie te maken, zorg je dat je gerichte aandacht geeft aan wat voor jouw organisatie van belang is. Het maken van een plan kan je daarin ook veel tijd besparen, omdat je iets hebt om op terug te grijpen. Zo werk je effectiever. Denk bij het schrijven van een social media-strategie in ieder geval over de volgende punten na:

  • Bepaal je doelen
  • Kies welke doelgroepen je wil aanspreken
  • Kies de social media-kanalen die bij je doelgroepen passen
  • Maak een contentstrategie (hoe vaak plaats je, op welke kanalen, wanneer precies?)
  • Bepaal het budget, welke middelen je in wil zetten, en het personeel
  • Meet de resultaten!

Je kan de tien stappen voor een sterke social media-strategie ook rustig teruglezen in dit artikel. Vind je het fijn als we meedenken met het maken van een social media strategie? Dat kan natuurlijk! Weet ons te vinden op marketingadvies@probiblio.nl.

2. Verdiep je in je doelgroep

Denk na over je doelgroep, wie zijn ze en welke online kanalen gebruiken ze? Dat zal per leeftijdscategorie behoorlijk verschillen. NewCom deed onderzoek naar de trends van 2024. Zo zitten jongeren tussen de 15 en 19 jaar het meest op Whatsapp, Snapchat, TikTok en Instagram. Twintigers blijven iets achter op Snapchat, maar komen verder overeen met de tieners. Sluit echter Facebook voor een oudere doelroep niet uit. Hier zijn nog steeds 6 miljoen Nederlandse gebruikers dagelijks actief. Door je statistieken bij te houden, zul je steeds meer vat krijgen op wat jouw doelgroepen wel of niet leuk vinden van de content die je maakt.

3. Durf keuzes te maken

Alle doelgroepen op alle kanalen bereiken, dat is haast onmogelijk. Zet je tijd daarom slim in en kies voor bepaalde kanalen en doelgroepen die passen bij jouw strategie. Doe dit bijvoorbeeld op basis van het meerjarenbeleidsplan van de bibliotheek. Hierdoor kan je je keuzes duidelijk onderbouwen aan collega’s, zodat zij ook weten waarom bepaalde content op dat moment bijvoorbeeld niet wordt gepost.

Het maken van keuzes kan betekenen dat je er voor kiest om te stoppen met een kanaal dat je vroeger veel gebruikte, denk bijvoorbeeld aan Twitter (tegenwoordig heet dat X). Het kan ook juist betekenen om juist een nieuw kanaal te overwegen. TikTok is hierbij een voorbeeld dat de jongere doelgroep zal aanspreken. Denk ook hierbij van tevoren na over je doelen en de contentstrategie die je wil vasthouden.

4. Experimenteer binnen je strategie

Als je je doelgroepen, doelstellingen, kanalen en contentstrategie hebt vaststaan, wordt het leuk om te experimenteren! Hier kan je je creativiteit in kwijt en geeft je de kans om iets gedurfdere content te plaatsen. Uit de resultaten van deze experimenten valt veel te leren over wat aanspreekt bij jouw doelgroepen. Geef jezelf hierin ruimte, het is ten slotte ook leuk om eens wat nieuws te proberen! Je kan hierbij denken aan het maken van videocontent, te doen aan storytelling (vertel het verhaal van die bezoeker die elke maandagochtend de krant leest in de bibliotheek) of het samenwerken met lokale partijen. Zet ook door als je vernieuwende content niet in één keer het gewenste resultaat bereikt. Soms heeft het algoritme even nodig voor het begrijpt welke doelgroepen deze nieuwe berichten wil zien.

5. Tijdsinvestering versus resultaat

Het maken van content kan veel tijd kosten. Het is niet voor iedereen mogelijk om daar veel uren van je week aan te besteden. Het kan daarom goed zijn om de afweging te maken hoeveel tijd het maken van bepaalde content kost, en daartegenover te zetten wat het oplevert. Een mooie video met veel verschillende beelden die je moet monteren kan ontzettend mooi zijn, maar dat is misschien niet voor elke week geschikt. Terwijl wellicht die rubriek waar je een foto van een activiteit deelt in de bibliotheek het juist heel goed doet terwijl je dat slechts tien minuten kost. Ook kan je je doelgroep vragen om hulp, door bijvoorbeeld een jongerenpanel in te schakelen of trouwe bezoekers te vragen om foto’s die je zou mogen gebruiken. Hiermee bespaar je tijd én je betrekt je doelgroep bij de bibliotheek.
Het draait om de afweging van tijdsinverstering versus resultaat. Besteed je tijd aan wat voor jou resultaat oplevert!

6. Speel in op de laatste ontwikkelingen

Het is handig om zelf op de hoogte te zijn van de laatste trends. Het kan daarom helpen om ook persoonlijk op social media actief te zijn. Zo krijg je meer mee wat er speelt. In 2024 is videocontent vaak trending. Dit wordt op platforms van Meta ook gepusht zodat het vaker aan jouw doelgroep wordt laten zien. Ook is het gebruiken van meerdere foto’s na elkaar, zodat mensen in de carrousel swipen vaak goed om te doen. Doordat mensen swipen, en dus al een actie ondernemen, zijn ze eerder geneigd om daarna het bericht ook nog even te liken. En dat is natuurlijk weer goed voor het algoritme!

Verder is Storytelling nog steeds populair. Een aantal jaren geleden schreven we zo kort mogelijke berichtjes bij foto’s, maar tegenwoordig zijn mensen best gewend om langere stukken teksten te lezen op social media. Je hoeft dus niet bang te zijn om een verhaal bij een foto te vertellen. Doordat iemand de moeite neemt de tekst te lezen, zijn ze vaak ook eerder geneigd te liken, omdat ze al een tijdsinvestering doen.

Het maken van content kost tijd, maar kan mooie resultaten opleveren!

Bekijk hieronder de korte video waarin Malou van Buro Dertig haar belangrijkste advies deelt.