Samenwerken binnen de gezinsaanpak

Event
Gepubliceerd op 01 oktober 2024

Bibliotheken werken door middel van de gezinsaanpak aan het doorbreken van de cyclus van laaggeletterdheid. Een belangrijke en urgente opgave waarvoor het van belang is dat intern en extern relevante expertise, materialen en activiteiten aan elkaar worden verbonden. Wanneer collega’s in het netwerk goed samenwerken kunnen gezinnen op een effectieve manier worden ondersteund en bereikt. Maar hoe doe je dat goed?

Datum:
19 november 2024
Tijd:
10:00 – 16:00
Locatie:
Bibliotheek Gouda, Klein Amerika 20, 2806 CA Gouda
Kosten:
Kosteloos voor bibliotheekorganisaties in NH en ZH vanwege subsidies, overige organisaties betalen € 165,– per persoon
Aantal deelnemers:
Maximaal 55 personen
Deadline:
Inschrijven vóór 5 november

Tijdens deze bijeenkomst gaan we op interactieve wijze met elkaar aan het werk en in gesprek. Je gaat geïnspireerd naar huis door de praktijkverhalen van collega’s en je hebt handvatten gekregen om samenwerkingen vorm te geven en/of te verbeteren.
We zoomen in op de samenwerkingen die komen kijken bij de gezinsaanpak. We hebben aandacht voor interne samenwerkingen, de samenwerking met gemeente(n), de theorie van het samenwerken en lokale netwerken.

Kom je naar deze bijeenkomst dan gaan we er van uit dat je over de basiskennis van de gezinsaanpak beschikt. Op deze pagina leer je meer over de gezinsaanpak.

Voor wie?

Deze bijeenkomst is voor bibliotheekmedewerkers die (willen) werken aan de gezinsaanpak. Binnen de gezinsaanpak komen de twee bloedgroepen Jeugd en Basisvaardigheden samen. Wij raden het daarom aan om samen te komen, dus met de collega Jeugd of Educatie en de collega Basisvaardigheden of Taalhuis.
De inschrijving is gesloten. Neem bij vragen contact op via evenementen@probiblio.nl

Programma

  • 09.30 uur: Inloop
  • 10.00 uur: start plenair programma. O.a. interactieve sessie onder leiding van Common Eye, specialisten in het vak samenwerken.
    Tijdens de sessie van Common Eye oefenen we met het ophalen van belangen. Met behulp van een casus voeren we met elkaar het gesprek. Iedereen kruipt in de huid van een samenwerkingspartner en vraagt zich af: wat kom ik halen en brengen als het over de gezinsaanpak gaat? Het doel: je vaardigheden trainen en inzichten opdoen om mee te nemen als jij het echte gesprek met samenwerkingspartners in jouw werkgebied moet voeren.
  • 12.00 uur: Vegetarische netwerklunch
  • 12.45 uur: Panelgesprek over de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG)
    De projectleiders nemen je mee in de laatste stand van zaken. Bovendien staan we stil bij de ervaringen van zowel de bibliotheek als de gemeente m.b.t. het opstarten van een gemeentelijke gezinsaanpak. We stellen onszelf de vraag: hoe ziet de ideale aanpak eruit?
    Deelnemers aan het panel: Saskia ten Houten en Boudewijn van der Lecq (projectleiders GGG), Ancella de Heer (Bibliotheek Rotterdam) en Tessa Cuperus (Gemeente Rotterdam).
  • 14.00 uur deelsessies
    Basisvaardigheden en Educatie verbinden: Binnen de gezinsaanpak komen de afdelingen Educatie en Basisvaardigheden/Taalhuis samen. Tijdens deze sessie gaan we aan het slag met het versterken van deze relatie. Hoe doe je dat en welke middelen kan je inzetten.
    Samenwerken in de praktijk: we kijken tijdens deze sessie naar voorbeelden van samenwerkingen binnen en buiten de bibliotheek. Hoe richten bibliotheken hun samenwerkingen in? Bibliotheek Katwijk vertelt onder andere over hun samenwerking met JES Rijnland.
    Verdiepingssessie: We borduren voort op de plenaire sessie van Common Eye in de ochtend. Met ruimte voor uitwisseling en reflectie op jullie echte samenwerkingen. Er is aandacht voor de verschillende soorten belangen en wat je kan doen wanneer het stroef loopt.
  • 15.30 uur: Afronding en borrel
Inschrijfvoorwaarden

Inschrijven is mogelijk tot 5 november 2024. Deelname voor bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland is kosteloos vanwege subsidie. Overige bibliotheekorganisaties betalen € 165,– p.p. Inschrijving is bindend. Natuurlijk kun je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen binnen een week voor de bijeenkomst brengen wij € 37,50 annuleringskosten in rekening aan de bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Overige organisaties betalen de volledige deelnamekosten. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw. Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing. Voor vragen over inschrijvingen, neem contact op met evenementen@probiblio.nl