Als lezen niet leuk is, heb je nog niet het juiste boek gevonden
Ik ben ervan overtuigd dat lezen leuk en belangrijk is. Maar hoe zorg je ervoor dat jongeren dit ook vinden? Als adviseur educatie bij Probiblio organiseer ik de samenwerking tussen bibliotheken en (v)mbo-onderwijs.
De jongeren die op het (v)mbo aan hun toekomst werken zijn niet echt gemotiveerd om te lezen. Terwijl het een belangrijke basisvaardigheid is om jezelf verder te ontwikkelen. Als ik jongeren vraag waarom je wél zou lezen hoor ik vaak dat het goed is ‘voor je woordenschat’. En inderdaad, meer lezen zorgt ervoor dat je beter wordt in taal. De bibliotheek kan hier een rol spelen. Als lezen niet leuk is, dan heb je gewoon nog niet het juiste boek gevonden!
Vragen die leven bij bibliotheekmedewerkers zijn: Wat spreek je met een school af om te zorgen dat er tijd is voor lezen in de klas? En hoe zorg je voor zo’n gedragsverandering bij jongeren, dat ze de rust en inspiratie vinden om in de wereld van een boek te duiken? Het programma De Bibliotheek op school helpt het juiste boek te vinden en te werken aan een leescultuur. We zorgen voor aantrekkelijke boeken, een young adult-schrijver in de klas of een goed lesprogramma over burgerschap.
In de samenwerking met een ROC zijn soms wel 4 verschillende bibliotheekorganisaties betrokken. In mijn rol bij Probiblio zorg ik voor een doordacht plan, goede afstemming tussen bibliotheken én een beetje motivatie om een groot onderwerp als ‘laaggeletterdheid’ concreet aan te pakken.