Bibliotheek Rotterdam: 'We willen dat de bezoeker zich herkent in de collectie.'
De Lonkende Leestafel ♥ Aarti Bajnath, specialist digitale collecties, Deelmissie Collectie en Kennisdeling en Annelies Bernard, filmprogrammering, Deelmissie Kunst, Cultuur, Opinie en Debat Bibliotheek Rotterdam. ‘We willen dat de bezoeker zich herkent in de collectie.’
Filmclubbing met Aarti & Annelies
Op het terras, om de hoek van de Centrale Bibliotheek Rotterdam op het Blaak aan de Mariniersweg, horen we uit de passerende auto’s steeds anderstalige muziek langskomen. ‘Dit is een stad!’ roepen Bajnath en Bernard in koor. Met Aarti’s voorouderlijke roots in Uttar Pradesh (India) en Suriname en die van Annelies afstammend van Franse Hugenoten en uit Oostenrijk en Tsjechië hebben ze samen een gevoelige radar voor een gevarieerde programmering en collectie voor hun Rotterdamse publiek. Annelies werkt er sinds de ‘roaring eighties’ toen Aarti werd geboren, en dit is haar laatste jaar. Hun professionele carrières lopen mooi in elkaar over. Sinds dit jaar werken ze vanuit deelmissies aan de verschillende opgaven voor de bibliotheek, niet vanaf eigen eilandjes maar juist samen.
Collectie en bezoekers zijn de kern
Aarti: ‘Inwoners van Rotterdam moeten zichzelf herkennen in de digitale en fysieke collectie. 70% van het collectioneren is uitbesteed aan de NBD en 30% wordt samengesteld naar aanleiding van gesprekken met onze inwoners. We willen graag dat de bezoeker zich herkent in de collectie. Als trekker van de deelmissie digitale content en deelnemer van de projectgroep fysieke kijk ik hoe we daar een levendig geheel van maken. Ideeën zijn er genoeg en het vormgeven hiervan betekent veel gesprekken voeren, experimenten en vooral doen. Doen = leren!’
‘De collectie is de kern van je product vinden wij. En we werken ernaar toe om dit meer van de stad te laten zijn door gesprekken met klanten. Een van de ideeën is bijvoorbeeld een Rotterdammer een tiplijst te laten samenstellen en die in de picture te zetten in de bieb, letterlijk met een mooie foto. Hiermee willen we laten zien dat we er zijn voor hen en ze zelf ook laten meedenken aan wat er ontbreekt in de collectie.’
‘Als huiskamer van de stad geven we een podium aan alle soorten samenwerkingspartners en publieksgroepen, we zoeken die actief op en zijn hier vooral mee aan het experimenteren. Bijvoorbeeld door collecties samen te stellen met en voor Productiehuis FLOW om de jongeren in Zuid aan te zetten tot lezen. Een andere vorm is Leesclubbing, een pilot met Probiblio met de hippe Do it yourself leesclub voor dertigers, een product van Muntpunt Brussel. De NT2 doelgroep hebben we ook binnen. Hiermee hebben we via meetups tijdens de lockdown behoeftes opgehaald aan digitale en fysieke content om Nederlands te oefenen. En met de uitkomsten gaan we ook echt aan het werk!’
Blijf jezelf ontwikkelen
Aarti: ‘Sinds vorig jaar werk ik op de afdeling Collecties van Bibliotheek Rotterdam, daarvoor heb ik bij Communicatie en Evenementen gewerkt. Ik houd me bezig met de digitale collecties en zit ook in de adviescommissie voor de inkoop van digitale content van de KB. Toen ik net op de afdeling kwam werken merkte ik dat de kennis over digitale tools nog ontbrak. Het is dan ook mijn doel om dit te verbeteren en ik ga langs diverse werkoverleggen en vestigingen om dit uit te leggen. Ook ga ik in gesprek met klanten om te ontdekken waar behoefte aan is en houd ik maatschappelijke ontwikkelingen in de gaten om te beoordelen waar we op in kunnen spelen. Binnenkort begin ik aan de opleiding Community Librarian, daar heb ik zin in! Ik vind het belangrijk om mezelf en de bieb te blijven ontwikkelen en dit samen te doen met de klanten. We zijn er tenslotte voor hen.’
Annelies: ‘Je moet alles aangrijpen om bij te blijven, ik heb na De Academie voor Beeldende Kunsten Willem de Kooning en de Bibliotheek opleiding ook filmcursussen gevolgd van Rudi de Boer via LantarenVenster. En ik werk als kunstenaar graag met mijn handen, dus ik kan ook goed uit de voeten in onze Maakplaats, ik heb laatst een zelf ontworpen item voor het IFFR in hout gelaserd, als merchandise.’ Zelf maakte ze ook het prentenboek De Koningin leert smakken.
Filmclubbing en muziek
Vanuit de deelmissie Kunst, cultuur, opinie en debat zijn ze samen ondernemend in het ontwikkelen van bijvoorbeeld filmprogrammering. ‘Met Probiblio en bibliotheken De Boekenberg en De Nieuwe Bibliotheek inventariseren we onder de werktitel Filmclubbing mogelijkheden voor biebs en filmprogrammering en zoeken hierbij naar de connectie met de collectie. Er is veel mogelijk, zoals de inzet van bestaande streamingplatforms en de connectie met de collectie, eigen producties, educatieve programmering en samenwerking met festivals. Begin 2022 delen we onze kennis en ideeën in een bieb-filmfest!’
Aarti: ‘Sinds we in Rotterdam werken vanuit deelmissies hebben we minder last van allerlei ‘boundaries’; je weet echt wel wat je moet doen als doorgewinterd biebmens. Met de nadruk op DOEN, met sommige dingen moet je gewoon beginnen, zoals het door Annelies opgezette ‘Film op 4’- met films voor kinderen en ouderen op de 4e etage van de Centrale Bibliotheek. Vanuit communities die er al zijn, zoals ’Ouderen in de wijk’ en met verdiepende inleidingen door filmrecensent Ronald Glasbergen, met gemiddeld 40 bezoekers per keer. Tickets worden gratis geboekt via de bibliotheekwebsite. De bron is onze eigen DVD-collectie van 7000 titels. Film opent je blik, het is een andere manier van verhalen vertellen waarin beeld belangrijk is en je ook toegankelijker bent voor andere groepen. De Kaapverdiaanse gemeenschap (Stichting Five) geniet tijdens hun gezamenlijke uitjes van ons Portugese filmprogramma. De club op zaterdag kijkt de middagfilm en pakt daarna een biertje op het terras. We zijn supertrots op onze uitgebreide arthouse collectie. Samen een film kijken is een andere ervaring dan thuis op je flatscreen.’
Zelf blijft Annelies bij met haar Cineville filmpas, gaat ze naar filmfestivals en is ze, dit jaar voor het laatst de spin in het filmweb met haar kennis en cinefiele netwerk. ‘In Delfshaven en Zuidplein gaan we ook filmprogrammering doen en samenwerkingen starten met filmfestivals als IFFR en Wildlife Filmfestival. Voor International Film Festival Rotterdam zou ik graag opwarmers draaien vanuit de bibliotheek, waarom niet?’
Aarti: ‘En we doen te weinig met muziek en film! We moeten op de interesse van de doelgroep inspelen door een bepaald collectieonderdeel naar voren te brengen – met boeken bereik je niet iedereen, maar wellicht wel met muziek of film. Dat verbindt en is een mooie manier om meer mensen naar de bieb te krijgen zonder het alleen over boeken te laten gaan. We hebben een brede collectie die niet bij iedereen bekend is en je moet vanuit hun eigen leefwereld de doelgroep die niet snel naar de bieb komt actief naar binnen willen trekken.’ De mix van muziek en film zit voor Aarti bijvoorbeeld in Bollywood dansen, dat kan je doen via YouTube! De eerste Bollywood film maakte behoorlijk veel indruk. Voor mensen die Bollywood-beginners zijn heeft ze wel een favoriete kijktip: Kuchkuch Hota Hai.
Persoonlijke tips willen ze ook nog wel kwijt. Aarti: ‘Een tip om bewuster te leven zijn de podcasts van Jay Shetty en lees dan ook meteen zijn boek: Jay Shetty Think like a monk. Annelies heeft een huiveringwekkende uitsmijter met Roman Polanski’s Carnage. ‘De film is gebaseerd op het toneelstuk ‘Le dieu du carnage’ van Yasmina Reza en speelt zich hoofdzakelijk af in één ruimte. De aanleiding is een slaande ruzie tussen twee schooljongens waarna beide ouderparen bij elkaar komen om de kwestie bij te leggen maar hun ontmoeting ontaardt in een even pijnlijke als hilarische chaos. Zowel qua casting (Jodi Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz en John C. Reilly) als acteerprestaties, vlijmscherpe dialogen als bloedstollende spanningsopbouw is deze film een absolute aanrader.
De Lonkende Leestafel gaat er haar voordeel mee doen en zakt diep weg in het rode pluche.
De Lonkende Leestafel is de community van ondernemende bibliotheekprofessionals. In deze interviewreeks gaan we in gesprek met avontuurlijke types.