Een sterk persbericht in 10 stappen
Een sterk persbericht schrijven dat gelezen en geplaatst wordt door journalisten doe je niet zomaar. Veel persberichten halen nooit een krant of nieuwssite. Hoe zorg jij dat jouw persberichten wél de aandacht trekken van de journalist en de aandacht krijgen die jouw nieuws verdient? Met behulp van deze 10 tips schrijf jij een goed persbericht.
1. Maak het nieuwswaardig
Dat klinkt als een inkoppertje, maar ondertussen gaat het hier nog regelmatig mis. Verplaats je in de journalist of redactie die je met jouw artikel wil aanspreken: is dit voor die ander (en zijn/haar lezers) interessant genoeg? Sluit het aan op de actualiteit, is het iets nieuws of een leuk weetje dat past bij de lezers of luisteraars van dat medium (feitjes en nieuw onderzoek doen het altijd goed)? Of ben je alleen iets aan het promoten omdat je het zelf zo graag wilt vertellen? ‘Oud nieuws’ en ‘promotiestukjes’ belanden als eerste in de prullenmand van de journalist. En als je heel veel persberichten naar dezelfde persrelaties stuurt, worden je berichten ook al snel als niet meer nieuwswaardig gezien. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
2. Een pakkende titel
Een goede titel is kort, trekt de aandacht en geeft in één zin de kern van het hele persbericht. Lezers die alleen aan koppensnellen doen in een online of fysieke krant, moeten met alleen deze titel al het belangrijkste nieuws meekrijgen. Als je echt meer wilt vertellen dan in de titel past, kan eventueel een ondertitel gebruikt worden, maar realiseer je dat die zelden letterlijk zo wordt meegenomen.
Ook belangrijk: zorg dat de titel er visueel uitspringt met een groot lettertype en/of vetgedrukt.
Boven de titel zet je het woord ‘persbericht’ met de datum en plaats, zodat een journalist weet hoe recent en lokaal het nieuws is.
3. Zorg voor structuur en maak het oprolbaar
Als je vaker persberichten schrijft, ben je waarschijnlijk wel bekend met het feit dat een persbericht ‘oprolbaal’ moet zijn. Dat betekent zoveel dat afhankelijk van hoeveel ruimte er is in het betreffende medium, er vanaf onder afgeknipt gaat worden. Begin dus met een sterke eerste alinea die de lezer direct vertelt waar het om gaat (wat, waar, waarom, wanneer, wie). Kort en krachtig.
Na deze kernboodschap, kun je in de onderliggende alinea’s uitbreiden met de extra informatie die je ook wilt geven. Goede tussenkopjes maken het de lezer ook hier weer makkelijk. Elke volgende alinea is daarbij net een stukje minder belangrijk, dus bedenk goed wat het belangrijkste is dat je wilt meegeven.
4. Een heldere en neutrale schrijfstijl
Schrijf in eenvoudig en begrijpbare taal, zonder jargon en hulpwerkwoorden (of spelfouten). Zeker de kleinere kranten willen nog wel eens een persbericht één op één overnemen, dus schrijf de tekst ook met dit in het achterhoofd. Kan het meteen zo in de krant?
Houd ook hier in het achterhoofd dat als een journalist denkt dat het te veel als een promotietekst leest, hij het niet kan plaatsen. Het artikel (en dus het persbericht) moet lezen als een artikel van een neutrale journalist.
5. Gebruik mooie quotes
Een mooie quote die aansluit bij je kernboodschap doet het ook altijd goed. Zeker als die quote komt van een (lokale) bekendheid of iemand uit de doelgroep. Het geeft een persoonlijk tintje aan het nieuws, een stukje herkenning voor de lezer. Als je een goede quote opneemt, zorg dat die visueel ook goed herkenbaar is in het persbericht zodat hij eruit springt.
6. Noot voor de redactie
Het persbericht eindigt standaard met een ‘noot voor de redactie’. Duidelijk in een afwijkende vormgeving, bijvoorbeeld onder een streep en in een kleiner lettertype. Dit is het stukje dat nooit per ongeluk ook meegenomen mag worden in een artikel, maar wat direct gericht is aan de journalist. Hierin staan jouw contactgegevens voor als de journalist meer informatie wil, extra beeldmateriaal of een interview. Dit is ook de plek waar je de journalist kunt uitnodigen voor bijvoorbeeld een opening die in het persbericht wordt aangekondigd. En waar je eventuele bronvermelding of beschrijving van bijgeleverde foto’s plaatst.
Heel belangrijk: als de hier vermelde contactpersoon niet goed bereikbaar is, zorg dan dat er ook een tweede contactpersoon bij staat. Als een journalist je de eerste keer niet meteen kan bereiken, ben je morgen misschien alweer oud nieuws.
7. Beeld dat de boodschap ondersteunt
Kies een foto die de kernboodschap van je persbericht ondersteunt, dat is niet per se altijd visueel de mooiste foto. De meeste media plaatsen alleen liggende foto’s, in een hoge resolutie (maar geen stockfoto). Maak het de journalist makkelijk door de foto een duidelijke bestandsnaam te geven en in de ‘noot voor de redactie’ de naam van de fotograaf en een onderschrift toe te voegen waarin beschreven staat wat en wie je op de afbeelding ziet. Zet er ook bij dat het beeld rechtenvrij gebruikt mag worden, zodat er geen twijfel is dat deze probleemloos overgenomen kan worden voor publicatie.
Tot slot: zorg dat de afbeelding niet te zwaar is. Een enkele afbeelding kan nog meegestuurd worden als bijlage, maar worden het er meer dan kan het lonen om een link naar downloadbaar materiaal toe te voegen om de mailbox van de journalist niet te overbelasten.
8. Ken je persrelaties
Minstens zo waardevol als het schrijven van een goed persbericht: weet ook aan wie je dit stuurt! Houd de banden warm met de relevante journalisten in jouw netwerk, nodig ze uit voor leuke evenementen of een kop koffie als er een groot iets aankomt. Geef ze soms al een belletje voordat het persbericht verstuurd wordt, dat vergroot de kans dat ze het echt gaan oppakken.
Zorg ook dat de basis op orde is: een goed overzicht van welke online en offline persrelaties relevant zijn en wie over welke onderwerpen gaan zodat je gesegmenteerd je persberichten kunt uitsturen in plaats van iedereen met alle persberichten te overstelpen. Een actueel persbestand vergroot je kans dat een bericht breder wordt opgepakt. Een persoonlijke noot in de mail helpt ook om op te vallen in de overvolle inbox van een journalist. En tot slot het moment van verzending: als je doel is om in weekkrant opgenomen te worden, zorg dan dat je input ook binnen is op het moment dat het in hun weekplanning past.
9. Over de verzending
Heb je een mooi opgemaakt persbericht helemaal volgens de huisstijl als pdf? Weet dat een journalist liever de tekst gewoon in de mail heeft staan. Een extra bijlage is niet gewenst.
In de onderwerpregel van de mail hoeft ook niet het woord ‘persbericht’ nog een keer herhaald te worden, daar loopt de inbox van over. Gebruik die ruimte vooral om de nieuwswaardige boodschap onder de aandacht te brengen.
Controleer ook of je alle mailadressen in de BCC hebt staan, je wilt niet per ongeluk de privacyregels overtreden.
10. Check check dubbelcheck
Voordat je op de verzendknop klikt, altijd nog even de dubbelcheck: heeft een collega de tekst tegen gelezen, zijn alle typefouten eruit, kloppen de belangrijke feiten en zijn eventuele bijlagen goed gekoppeld? Check check dubbelcheck. Je wilt geen correctie moeten sturen op je persbericht.
Klopt alles? Gefeliciteerd, je hebt nu een ijzersterk persbericht dat zeker weten opgepikt gaat worden door jouw persrelaties.
Lees ook:
- Vliegend van start met een goed PR-plan
- 8 tips voor succesvolle PR
- Inspiratie: voorbeelden van goede PR binnen en buiten de branche