Hoe interessant is TikTok voor bibliotheken?

Blog Marketing
Gepubliceerd op 03 juni 2021

Door Manon Beuze

Het social mediagebruik onder Nederlanders blijft toenemen. Nieuwe online platforms schieten als paddenstoelen uit de grond, waaronder TikTok. Nog maar weinig bibliotheken maken gebruik van dit kanaal. Wat is TikTok precies, wie bereik je en is het voor een bibliotheek een geschikt kanaal om in te zetten? Ik leg uit hoe TikTok werkt, deel tips en inspiratie en zet een aantal voor- en nadelen op een rij.

Wat is TikTok en voor wie is het?

TikTok is een gratis app waarop gebruikers video’s van 3 tot 60 seconden kunnen delen en van elkaar kunnen bekijken. TikTok bestaat sinds 2017 en is onderdeel van ByteDance, een Chinees techbedrijf. Het bestaat dus al een tijdje, maar vanaf 2020 heeft het een enorme groei doorgemaakt in Nederland. Momenteel zijn er 4,6 miljoen Nederlandse gebruikers en die zitten gemiddeld 57 minuten per keer op TikTok. TikTok is ooit ontstaan als platform waarop je korte (grappige) dans-, zing- of playbackvideo’s kunt delen, maar inmiddels wordt het ook steeds meer gebruikt door bedrijven of merken om kennis, inspiratie of adviezen te delen.

Waarom is het zo populair?

Doordat het bij TikTok gaat om het posten van korte video’s, is het een lekker snel platform. Perfect voor jongeren en mensen die snel content tot zich willen nemen. Gebruikers kunnen dus in korte tijd veel verschillende video’s bekijken. Ook al zijn er veel TikTok-trends, dansjes en challenges, iedere video is uniek. Het is veelzijdig en ‘gewoon’. Veel mensen vinden dat je op TikTok veel beter het echte normale leven kunt laten zien, in tegenstelling tot Instagram en Facebook.

De voordelen:

Afbeelding: Tabel onderzoek Newcom, 2021

De nadelen:

Een voorbeeld uit de cultuursector: Rijksmuseum

Het Rijksmuseum maakt al veel gebruik van TikTok en heeft inmiddels 82,4k volgers. Het Rijksmuseum heeft het afgelopen jaar veel geëxperimenteerd met het maken van content. De filmpjes met het meeste bereik zijn challenges waarbij medewerkers vertellen over een kunstwerk, inzoomen op details van een schilderij en daar kennis over delen en de kunstwerken uitleggen. Wat voor hen dus goed werkt is om gezichten van het Rijksmuseum te laten zien, kennis te delen die ze in huis hebben en unieke beelden te laten zien. Zie hierbij twee voorbeelden:

Nog meer inspiratie

Ook de bibliotheek van Calgary (Calgary Library) laat op hun TikTok-account veel van haar medewerkers en vrijwilligers zien en maakt grappige filmpjes met betrekking tot boeken en geeft informatie over de mogelijkheden van de bibliotheek. Ze zitten nu op ruim 5k volgers.

Ook het Rode Kruis doet het goed met 75,5k volgers. Ze blijven dicht bij hun missie door content te delen over bijvoorbeeld EHBO (‘Wat te doen bij een bloedneus?’), maar ze doen dit op een luchtige en grappige manier (‘Kun jij de pinguïn ook zo goed nadoen? Dan glijd je minder snel uit!’).

Na Bookstagram en BookTube is er nu ook BookTok. De leden van deze community of boekenclub op TikTok maakt onder de hashtag #BookTok video’s over van alles wat met boeken te maken heeft: boeken die worden aanbevolen, reacties op nagelbijtende of tranentrekkende momenten van boeken of de fijnste leesplekken. De video’s hebben vaak een theatrale insteek. De hashtag #BookTok is inmiddels meer dan 5,8 miljard keer bekeken en voor sommige auteurs is hun boekverkoop flink toegenomen (ook van boeken die al tientallen jaren oud zijn!).

In onderstaande compilatie vind je een aantal voorbeelden van BookTokkers. In ieder geval genoeg inspiratie die je als bibliotheek kunt gebruiken!

Op zoek naar meer TikTok inspiratie? Houd het TikTok-account van de Efteling, Royal Opera House en Moco Museum in de gaten.

De conclusie: met TikTok bereik je jongeren

Steeds meer merken en organisaties maken gebruik van TikTok om een jongere doelgroep te bereiken. Dus richt jij je vanuit de contentstrategie van jouw bibliotheek op een jonge doelgroep? Dan vinden wij dat je niet meer kunt achterblijven en TikTok kan toevoegen aan je social media middelenmix. Maar een goede en originele TikTok-video maken kost tijd en aandacht, dus investeer hier dan ook in. Als je besluit met TikTok aan de slag te gaan, maak dan in ieder geval gebruik van de volgende tips:

Verder zijn er veel tutorials te vinden op internet over hoe je een filmpje maakt voor TikTok, zoals deze van Frankwatching.