Tips voor het maken van goede content voor jouw nieuwsbrieven
E-mailnieuwsbrieven zijn uitermate geschikt om als bibliotheek een relatie met je leden/gebruikers op te bouwen. Het is dan wel belangrijk om je doelgroep(en) op de juiste manier aan te spreken. Marketingadviseur Odile Kransky-Jans geeft tips en inspiratie die je direct kunt toepassen voor het maken van goede content voor jouw e-mailnieuwsbrieven.
Weet wie je doelgroep is
Elke nieuwsbrief begint met het bepalen van je doelgroep. Het versturen van een algemene nieuwsbrief naar iedereen in je klantenbestand werkt minder goed dan wanneer je een nieuwsbrief afgestemd op een specifiekere doelgroep. Verdiep je voordat je begint met het schrijven van een nieuwsbrief in je doelgroep. Wie zijn deze mensen en wat zijn hun interesses? Wanneer je dit weet kun je je content hierop afstemmen. Bedenk dus niet wat jij als bibliotheek graag wil vertellen, maar juist wat je doelgroep graag wil weten. In het artikel ‘Maak een plan voor e-mail marketing’ kun je hier meer over lezen.
Stel je lezers een vraag in de nieuwsbrief
Door lezers een vraag te stellen in de nieuwsbrief, verzamel je informatie over de doelgroep. Zoals welke content zij graag terugzien op de kanalen van je bibliotheek (indirect in de nieuwsbrief). Wanneer je vervolgens voldoet aan de vraag van je doelgroep, dan komt de content bij de juiste mensen terecht. Probeer de interesses van de doelgroepen te verfijnen door een poll of een korte enquête toe te voegen in je nieuwsbrief. Dit is voor de ontvangers een laagdrempelige manier om direct en snel informatie te geven over hun voorkeuren waar jij als zender je content op kunt afstemmen. Hieronder vind je een voorbeeld van een dergelijke poll:
Afbeelding: voorbeeld poll
Houd online gesprekken in de gaten
Een andere manier is het verkennen van onlinegesprekken waar de doelgroep aan deelneemt: social media en community websites zijn schatkamers met informatie over je publiek. Bijvoorbeeld de community website Ouders van nu of Seniorenforum. Bekijk wat daar besproken wordt en welke vragen daar gesteld worden. Bezoek ook websites waar de doelgroep te vinden is en apps die hij/zij gebruikt. Daarnaast kun je gemakkelijk zoekopdrachten in Facebook doen op basis van jouw doelgroep zoals je op de afbeelding hieronder ziet met de zoekopdracht “jonge kinderen”.
Afbeelding: zoekopdracht in Facebook
Voer een zoekwoordonderzoek uit
Wanneer je zoekwoorden correct gebruikt, zorgt dat ervoor dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google eindigt bij iemands zoekvraag. Ze helpen ook bij het vinden van onderwerpen waar mensen op zoeken. Deze onderwerpen kun je gebruiken voor het maken van content voor je nieuwsbrief, zodat je je doelgroep aanspreekt. Een ander voordeel is dat wanneer je op al je communicatiekanalen (dus ook in je nieuwsbrieven) zo veel mogelijk dezelfde zoekwoorden gebruikt, je herkenbaar blijft in je communicatie.
Voer daarom een zoekwoordonderzoek uit. Zoek naar zoekwoordzinnen met behulp van trefwoordonderzoekstechnieken en gebruik een SEO-tool om hun volume en moeilijkheidsgraad te controleren. Keywords Everywhere is een zoekwoorden onderzoekstool die eenvoudig in Chrome of Firefox kan worden geïnstalleerd en maandelijks zoekvolume laat zien. Wil je meer weten over hoe je je website met zoekmachinemarketing kunt verbeteren of wil je een quickscan van jouw website? Lees dan verder over SEO in een notendop.
Kies de juiste onderwerpen
Wanneer je de interesses van de doelgroepen hebt onderzocht, kun je de onderwerpen bepalen. Bedenk wat je bibliotheek op dat moment te bieden heeft wat interessant is voor je doelgroep. Zo promoot onderstaande bibliotheek de dienstverlening “Hulp bij belastingaangifte”. Dit kan een goed onderwerp zijn in de nieuwsbrief voor ouderen.
Afbeelding: Afbeelding hulp bij belastingaangifte Bibliotheek Zuid-Kennemerland
Heb je geen inspiratie? Kijk dan eens in de CPNB-jaarkalender. In dit overzicht staan niet alleen de CPNB-campagnes die bibliotheken lokaal kunnen uitrollen, maar ook andere interessante momenten die een koppeling hebben met lezen of de bibliotheek zoals de week van de leesclub of de Media Ukkie dagen. Probeer met je content in te spelen op deze specifieke campagnedagen/weken, feestdagen of andere speciale momenten in het jaar.
Wist je dat de communicatietoolkits van Probiblio je kant en klare content bieden voor in je nieuwsbrieven? Ze sluiten onder andere aan bij de landelijke campagnes van CPNB zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek en Nederland Leest. Deze content is snel, makkelijk en kosteloos in te zetten.
Maak na het bepalen van de onderwerpen een contentkalender (contentplanning) waar je alle onderwerp-ideeën alvast in noteert, zodat je steeds relevante onderwerpen hebt voor je nieuwsbrieven. Het plannen van je content met behulp van een kalender geeft ruimte en overzicht, ook voor het plannen van de nieuwsbrief. Via Probiblio kun je gratis gebruik maken van de content kalender tool Trello.
Maak content die bij je doelgroep past
Minstens zo belangrijk als het onderwerp is de content zelf. Zorg ervoor dat de content aansluit bij de gekozen doelgroep. Dus niet alleen wat betreft onderwerp, maar ook qua vorm, type content (bijvoorbeeld een filmpje voor kinderen), beeldmateriaal, vormgeving en schrijfstijl. Als je content maakt die aansluit op de doelgroep, dan zullen ze sneller overgaan tot actie. Een voorbeeld hiervan is informatie over een kinderfilmmiddag voor kinderen tijdens de voorjaarsvakantie zoals je op de afbeelding hieronder ziet. Deze content is duidelijk gericht op de doelgroep kinderen en hun ouders.
Afbeelding: afbeelding Kinderfilmmiddag Bibliotheek Katwijk
Nog meer tips voor het maken van content
Om je lezers te blijven boeien, is het van belang om afwisselende content te maken. Hieronder geven we een aantal tips:
- Content bedenken doe je niet alleen. Vraag collega’s uit je team om mee te denken. Iedereen heeft weer andere ideeën, wat voor afwisseling in content zorgt. Doe ook eens inspiratie op buiten je team.
- Zorg voor interactie in je nieuwbrief. Zet hier gamification (een spelelement) voor in. Bijvoorbeeld: Maak een foto van jouw beste Bookface (check de Instagram account van De Nieuwe Bibliotheek om te zien wat Bookface is).
- Maak gebruik van user generated content (content gegenereerd door je klanten). Dit kun je doen door je lezers reviews te laten schrijven over boeken of de bibliotheek. Je wekt hiermee vertrouwen op bij je klanten. Verder kun je lezers in een nieuwsbrief oproepen om vragen te stellen (Bijvoorbeeld: stel al je vragen aan onze directeur/directrice). Die laat je dan als FAQ’s terugkomen in je volgende nieuwsbrief. Dit zorgt voor binding vanuit de lezers naar de bibliotheek.
- Onderzoek of er bestaande content is die je al eerder hebt ingezet die je ook kunt gebruiken je e-mail nieuwsbrief. Heb je bijvoorbeeld eerder een video gemaakt over Click & Tik, dan zou je dit onderwerp nog eens terug kunnen laten komen in je nieuwsbrief gericht aan deze doelgroep. Je kunt ook content van anderen (partnerorganisaties of schrijvers) herplaatsen mits je de goedkeuring hebt en verwijst naar de bron.
- Zet eens wat anders in dan alleen tekst en afbeeldingen om op te klikken zoals:
- Video – plaats de link in de nieuwsbrief achter een afbeelding of button;
- Podcast – plaats de link in de nieuwsbrief achter een afbeelding of button;
- Webinar – geef de mogelijkheid om via een link meer te lezen en zo in te schrijven;
- Downloadbare A4 zoals een kleurplaat of poster – link naar een interne webpagina waar je de pdf kunt inzien;
- Infographic – link naar een interne webpagina waar je de infographic vergroot kunt inzien.
Lees verder vooral ook het artikel De basisregels voor een goede nieuwsbrief.