Van onze marketeers: (Hoe) passen podcasts in jouw contentstrategie?
Lees meer over podcasts >>
Wat zijn podcasts?
Podcasts zijn online audiobestanden die gratis worden aangeboden via podcastapps en verschillende podcastplatforms. Je kunt ernaar luisteren wanneer en waar je wilt. Het liefst met koptelefoon via je smartphone, tablet of computer.
Wie luistert naar podcasts?
Eén op de zes Nederlanders luistert minimaal één keer per maand naar een podcast. Dit blijkt uit het onderzoek de Podcast Monitor door Markteffect (mei 2020). Met name mannen (44%), hoog opgeleiden (54%) en jongeren tot 34 jaar (62%) luisteren naar podcasts. Gemiddeld luisteren podcastluisteraars 52 minuten per week naar podcasts, vooral thuis en via Spotify op hun mobiele telefoon. Podcasts over muziek worden het beste beluisterd, gevolgd door podcasts over nieuws en politiek, sport & recreaties en verhalen. De verwachting is dat het podcastgebruik in de toekomst nog verder zal toenemen.
Past een podcast in mijn contentstrategie?
Een belangrijke eerste stap is om te bedenken of het inzetten van een podcast past bij de contentstrategie van jouw bibliotheek. Een contentstrategie omschrijft op welke doelgroep(en) jouw bibliotheek hoofdzakelijk focust, welke doelen je hierbij stelt en met welke optimale middelenmix jij je doelgroep(en) bereikt. Het draait hierbij om keuzes maken. Juist als je probeert om iedereen te bereiken, bereik je niemand. Je kunt nu eenmaal niet álles doen voor iedereen en daar draait het om in contentmarketing. Begin daarom alleen aan podcasts als dit aansluit bij jouw gestelde doelgroepen en doelen.
Podcasts zijn niet voor iedere doelgroep even relevant. Bepaal in je contentstrategie op welke doelgroep(en) je je focust en of podcasts het juiste middel zijn om deze groep(en) te bereiken. Voorbeelden van vernieuwde Mosaic-segmenten die gemiddeld meer naar podcasts luisteren zijn de segmenten ‘Luxe leven’, ‘Zorgeloos en Actief’, Jong en Hoopvol’ en ‘Stedelijk dynamiek’. Zo zijn podcasts over nieuws en politiek bijvoorbeeld interessant voor de segmenten ‘Luxe leven’ en ‘Zorgeloos en Actief’ en luisteren de jongere segmenten zoals ‘Jong en Hoopvol en ‘Stedelijk dynamiek’ juist meer naar sport, recreaties en verhalen.
Besluit je om een podcast in te zetten voor een van deze doelgroepen? Neem dit dan structureel op in je contentstrategie en zet het middel niet eenmalig in. Een goede podcast is tijdloos, zodat de content interessant blijft voor nieuwe luisteraars. Daarnaast moet je geduld hebben, je hebt (helaas) niet in één keer veel luisteraars.
Podcasts in jouw bibliotheek: Wat zijn de mogelijkheden?
“Terwijl onze bibliotheken vol staan met papieren verhalen en je overal lijstjes met boekentips vindt, blijkt deze nieuwe en zeer populaire vorm van verhalen vertellen vaak te ontbreken in de collecties en aanbevelingen van de bibliotheken. Een gemiste kans!” schreef Probiblio-collega Ruud Brok terecht in zijn eerder verschenen blog Waar blijft de Podcast in de bibliotheek?.
Maar wat zijn de mogelijkheden van podcasts in jouw bibliotheek? Er zijn veel verschillende soorten (gratis) podcasts over de meest uiteenlopende onderwerpen. Verdiep je in het aanbod en bedenk welk type podcast past bij de focusdoelgroepen en de activiteiten van jouw bibliotheek. Hieronder hebben wij alvast een selectie gemaakt van podcasts die mogelijk interessant zijn voor bibliotheken:
- Journalistieke podcast: Podcasts over actuele of soms wetenschappelijke thema’s die vaak verdieping geven aan een onderwerp en zijn gemaakt zijn door journalisten en radio en podcastmakers. Bekijk voor een selectie de podcasttips van de Volkskrant.
- Verhalende podcast: Spannende, waargebeurde of fictie verhalen, intieme gesprekken, of hoorspelen (ook van bestaande romans). Bekijk een selectie op Parel Radio Podcast.
- Live podcast opname van een podcastprogramma: Live luisteren en aanwezig zijn bij een opname van een podcast in de vorm van een radioprogramma of talkshow. De podcast wordt naderhand online gezet (of de corona-proof versie met geluid en beeld: live streaming via YouTube en Facebook). Bijvoorbeeld: Chicks and the City – not your every day podcast vanuit Bibliotheek Rotterdam.
- Educatieve podcast: Het gebeurt steeds meer, podcasts als educatief materiaal inzetten als middel voor begrijpend lezen, mediawijsheid en digitale geletterdheid. Bijvoorbeeld: De kinderboekenpodcast Luistervinken & Leesbeesten met gratis lesbrieven en workshops op aanvraag. Deze podcast is een initiatief van Cubiss in samenwerking met het media educatieplatvorm Radiorakkers, winnaar van de IPON Award 2020 ‘Innovatie voor het leren in het Primair Onderwijs’ 2020.
- Brand podcast: Steeds meer commerciële maar ook culturele organisaties zien de podcast als een goede manier om hun merkverhaal te vertalen naar een uniek podcast-format. Om zo je organisatie en deskundigheid zichtbaarder te maken, of context en verdieping te geven bij producties, tentoonstellingen of events. Bijvoorbeeld: de BibliotheekCast. Deze podcastserie over verschillende onderwerpen zoals voorlezen, nepnieuws en laaggeletterdheid van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland is zo gemaakt dat elke bibliotheek de afleveringen via haar eigen kanalen met haar eigen klanten kan delen. Er is een toolkit beschikbaar met een format voor het maken van een aflevering, een logo, artwork en tune.
Stappenplan
Het lijkt misschien makkelijker dan het is, maar het ontwikkelen van een podcast vraagt veel voorbereiding en tijd. Breng in kaart welke expertise jouw bibliotheek wel en niet in huis heeft en huur eventueel een podcastmaker in. Hieronder vindt je 6 stappen voor het ontwikkelen van een nieuwe podcast(serie):
- Wie, wat, waarom en hoe: Denk goed over je podcastidee en de boodschap en relevantie voordat je begint met het uitdenken van een opbouw en volgorde.
- Format bedenken en script schrijven: Bedenk een herkenbaar format (een opbouw en volgorde) voor de afleveringen van je podcastserie en schrijf per aflevering een script.
- Opnames: Maak opname-afspraken met je gasten/interviewpartners op een locatie die niet galmt of andere bijgeluiden geeft en zorg voor professionele opnameapparatuur.
- Montage: Maak in je montage een selectie van de opnames. Speel met de audio-onderdelen om tot een goede flow en volgorde te komen.
- Online zetten: Op welke onlinekanalen en platforms ga de podcast plaatsen? Denk aan iTunes, Spotify, SoundCloud en allerlei podcast-apps die beschikbaar zijn.
- Promotie: Hoe ga je de podcast promoten? Welke kanalen wil je daarvoor gebruiken?
Wil je meer weten over het maken van podcasts, dit stappenplan en wat erbij komt kijken, lees dan ook het artikel ‘Hoe maak je een goede podcast?’.
Note: Voor dit artikel is gebruik gemaakt van de inhoud van het artikel ‘Hoe maak je een goede podcast?’ van Maike van Pelt (Adviseur Digitale Geletterdheid bij Probiblio).