BplusC over merkpositionering: “We zijn een stuk extraverter!”

Blog Praktijkvoorbeeld Marketing
Gepubliceerd op 08 december 2023

Door Kerstin Carbajal Henken

Verschillende bibliotheken zijn in de afgelopen jaren aan de slag gegaan met een eigen merkpositionering. Door een veranderende wereld en groeiende organisaties leefde de behoefte om de bestaande merkpositionering te herijken. Alison Torrance, interim hoofd evenementen & communicatie van BplusC, vertelt ons waarom haar organisatie afgelopen jaar opnieuw aan de slag wilde met hun merkpositionering.

Nieuwe merkwaarden formuleren

”De manier waarop we onze positionering als bibliotheek hebben geformuleerd was alweer een aantal jaar oud. Intussen is er natuurlijk veel gebeurd in de wereld! We wilden tegelijkertijd een nieuw meerjarenbeleidsplan schrijven, waarbij volgens ons ook nieuwe merkwaarden horen.

Het proces van het formuleren van nieuwe merkwaarden hebben we al eerder gedaan met Probiblio. Omdat dat zo goed beviel, gingen we met veel plezier graag opnieuw samen aan de slag.

Onder begeleiding van expert in merkpositionering Linda Rutten van New Growth Strategies, gingen we aan de slag met het verzamelen van bouwstenen om tot nieuwe merkwaarden te komen. Met een mix van strategische documenten, communicatiemiddelen en een online vragenlijst die door de medewerkers was ingevuld heeft Linda drie workshops voorbereid. Dat was heel fijn werken; we konden direct de diepte in! In een korte tijd hebben we met een werkgroep de workshops gedaan, waardoor we snel resultaat hadden.”

De werkgroep

”Voor de workshops maakten we gebruik van een werkgroep met daarin een brede afspiegeling van BplusC als organisatie. We hadden een medewerker klantenservice, een projectleider (Digi)Taalhuis, een medewerker facilitair, een communicatiemedewerker, hoofd klantenservice, HR-adviseur, coördinator lessen & cursussen, hoofd innovatie & onderwijs en hoofd evenementen & communicatie. Een hele club! En ook directie en het managementteam namen we uiteraard mee in het proces en de resultaten.”

Merkhuis van BplusC

”Bij het verwerken van de input van de werkgroep, kwamen we erachter dat ons merkhuis een stuk extraverter is geworden. We willen als BplusC meer naar buiten gericht gaan werken en daar passen meer uitgesproken waarden bij.”

 

merkhuis bplusc

Het geformuleerde merkhuis van BplusC

Een belangrijke vraag voor bibliotheken die zich over hun merkpositionering buigen, is hoe ze zich verhouden tot de landelijke merkstrategie van bibliotheken. De Vereniging voor Openbare Bibliotheken (VOB) publiceerde in 2021 een nieuwe Merkgids voor bibliotheken, met daarin het bibliotheekmerk als ‘house of brands’: een gezamenlijke landelijke merkarchitectuur waarbij er veel ruimte is voor lokale invulling van dat merk. BplusC ging hier ook op een eigen manier mee om, bij het opstellen van hun merkpositionering:

“We hebben een eigen huisstijl maar dragen wel het gezamenlijke verhaal uit. Net als het landelijk merkverhaal zetten ook wij in op ontwikkeling en verbinding en de 5 pijlers van de dienstverlening van bibliotheken. Wel hebben we een meer uitgesproken karakter dan het landelijke merk gekozen. Waar het landelijk karakter de ‘betrokken hartelijke’ is, zitten wij op de ‘energieke hartelijke’.”

karaktermodel
Het karaktermodel uit de VOB Merkgids

Vervolgstappen en ambassadeurs

”We staan nog aan het begin van het proces. Vanuit de sessies hebben we veel inspiratie en tips meegekregen voor het vervolg die we zeker gaan inzetten. Het is nu al fijn dat de nieuwe merkwaarden passen bij het nieuwe meerjarenbeleidsplan en de beweging die we als organisatie willen maken. De brede werkgroep was een belangrijke vereiste om alle ideeën binnen de organisatie op te halen. Het was ook fijn om het in een vrij korte tijd te doen, we waren zelf verbaasd over hoe snel je eigenlijk tot zo’n resultaat kunt komen!

Nu begint het verdere proces, waarin we de merkwaarden willen laten leven in de organisatie. Met een afvaardiging van onze medewerkers als ambassadeurs, zijn we bezig met het maken van plannen voor concrete acties om de merkwaarden meer te verspreiden in de organisatie. De workshop Internal Branding met Probiblio is een volgende stap die hierbij gaat helpen.

Als je nog niet aan de slag bent gegaan met positionering, zou ik zeggen: zeker doen! Het brengt niet alleen duidelijkheid, maar ook energie en enthousiasme om op deze manier samen te werken met je collega’s.”