CRM: dit leerden bibliotheken van het implementatietraject

Blog Marketing
Gepubliceerd op 07 september 2021

Door Monique van der Loo

Verschillende bibliotheken hebben de afgelopen jaren samen met Probiblio gewerkt aan hun CRM-strategie. Dit heeft voor de Bibliotheken Zuid-Kennemerland en De Nieuwe Bibliotheek geleid tot de implementatie van Microsoft Dynamics, het systeem dat het beste aansloot op de door hen opgestelde CRM-strategie. In dit blog beschrijft marketingadviseur Monique van der Loo wat zij geleerd hebben van dit CRM-implementatietraject.

Om kennis en kosten te bundelen zijn de twee bibliotheken zoveel mogelijk gezamenlijk te werk gegaan. Tijdens dit proces hebben ze een paar hobbels genomen en heel wat geleerd. Welke tips levert dit op voor andere bibliotheken die ook willen overstappen naar dit (of een ander) CRM-systeem?

Een goed begin

Al voordat de feitelijke implementatie start, is het belangrijk een aantal zaken goed vast te leggen.

Tijdens het proces

Neem de tijd om het goed te doen. Vanaf het opstellen van je strategie, de keuze en implementatie van het juiste systeem en een veranderende cultuur rond het omgaan met klantrelaties. Hou daarbij de volgende dingen in de gaten:

Hobbels onderweg

Het implementatietraject is van veel factoren afhankelijk. Je hebt niet altijd alles zelf in de hand, of voorzien. Een aantal leerpunten zijn:

Neem collega’s mee op reis

Om een breed draagvlak te bereiken voor het werken vanuit CRM, is het belangrijk je collega’s ook mee te nemen in deze reis:

Meer weten

Wil je meer weten over de overstap naar Miscrosoft Dynamics, de gemaakte keuzes en geleerde lessen? Neem voor vragen contact op met:

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!