De basisregels voor een goede nieuwsbrief

Blog Marketing
Gepubliceerd op 23 maart 2022

Door Julia van Haaster

Jouw bibliotheek stuurt waarschijnlijk ook wel nieuwsbrieven uit. Als je eenmaal begint met schrijven, onthoud dan dat een nieuwsbrief een soort verleidingsmiddel is. Je wil namelijk je lezers tot actie aanzetten en bijvoorbeeld laten doorklikken naar andere kanalen zoals de website of social media. Ik zet 10 tips op een rijtje voor het maken van aantrekkelijke content voor je nieuwsbrief.

1. Zorg voor een prikkelende onderwerpregel. Dit is het eerste wat de lezer ziet en waarop hij/zij beslist of het interessant is om de nieuwsbrief te openen. Een aantal soorten onderwerpregels die goed werken:

2. Werk vanuit een vast template/geraamte van maximaal 6 tekstblokken en vanuit de huisstijl. Zo creëer je herkenbaarheid. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de agenda van die periode altijd rechts boven in de nieuwsbrief te plaatsen en de tip van de reactie onderin.

3. Wissel af in het soort content dat je in je nieuwsbrief plaatst om de lezers geboeid te houden. Richt je in je e-mail nieuwsbrieven zowel op content waarbij je de doelgroep van informatie voorziet (openingstijden en informatie over je abonnement), hen enthousiasmeert voor jouw collectie en programmering, maar ook informatie over hen verzamelt door middel van interactie.

4. Geef niet alle inhoud meteen weg in je bericht. Mensen zijn geneigd om content vluchtig te lezen en af te haken bij lange online teksten. Schrijf ongeveer vijf nieuwsberichten van maximaal 60 woorden. Zorg er wel voor dat de belangrijkste informatie in het bericht staat. Overige informatie kan de lezer vinden door naar de website door te klikken.

5. Activeer de lezer door hem/haar bij ieder bericht tot actie op te roepen zoals bezoek de website, schrijf je in, kom naar de bieb etc. Vergeet niet de juiste link toe te voegen. Wissel hierbij af met de manier waarop je de link deelt. Zo kun je de ene keer kun je een linkje onder een tekst plaatsen en de andere keer een button. Beide vormen hebben dezelfde functie zonder dat het eentonig is.

6. Denk aan de kracht van visuele content en zorg voor professioneel beeld bij ieder bericht. Foto’s van mensen spreken meer aan dan foto’s van dingen of logo’s. Gebruik bij voorkeur beeldmateriaal dat op elkaar afgestemd is qua kleur en huisstijl. Daar creëer je rust en eenheid mee. Gratis afbeeldingen én filmpjes vind je in Canva en Unsplash (gebruik hierbij Engelse zoekwoorden). Investeer ook in eigen beeldmateriaal en probeer niet alleen maar stockmateriaal te gebruiken, zodat het beeld persoonlijker en echter overkomt.

7. Verwerk regelmatig iets persoonlijks in de nieuwsbrief, zoals boekentips in het voorbeeld hieronder. Op deze manier bouw je een band met je lezers op. Geef daarbij ook aan waarom je de tips geeft.

Afbeelding: De leestips van Julia

8. De smartphone is het populairste apparaat om e-mails op te lezen, zorg er daarom voor dat de nieuwsbrief er perfect uitziet op dit medium en responsief is voor andere apparaten zoals je laptop of tablet. Dit betekent dat de nieuwsbrief en de elementen hierin (teksten, afbeeldingen, video’s etc.) zich automatisch aanpassen aan het apparaat waarmee de lezer de nieuwsbrief opent.

9. Plaats in de footer de social mediakanalen en geef lezers ook op een zichtbare manier de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Dit laatste is zelfs verplicht volgens de AVG-regels.

10. Tot slot, heel belangrijk: check je nieuwsbrief altijd grondig op typo’s en spelfouten.

Lees ook:

Maart 2022

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!