De employee journey van de bibliotheekmedewerker – kansen voor verbetering

Blog Marketing
Gepubliceerd op 14 juni 2023

Door Monique van der Loo

In samenwerking met Bibliotheek Amstelland en Bibliotheek Den Haag

Een goede medewerkerservaring ligt aan de basis van een goede klantervaring; blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Dus wat is de beleving van medewerkers als het gaat om werken bij de bibliotheek en waar liggen kansen voor verbeteringen? Vanaf het moment dat iemand besluit om voor een bibliotheek te willen werken, via de inwerkperiode tot en met het doorgroeien; samen met Bibliotheek Amstelland en Bibliotheek Den Haag brachten we de employee journey van bibliotheekmedewerkers (op hoofdlijnen) in kaart.

Samen met Koos Design en de Bibliotheken Den Haag en Amstelland is er kwalitatief onderzoek gedaan onder medewerkers van beide bibliotheken (excl. vrijwilligers). Daarbij is ingezet op een zo divers mogelijke groep respondenten qua: functie, jaren in dienst bij de bibliotheek en achtergrond. Voorafgaand aan de interviews dachten de respondenten al na over vragen als ‘mijn ideale baan bij de bieb’ en hun ervaring en tijdlijn in werken bij de bibliotheek.

Uit deze interviews kwam op veel onderwerpen een duidelijke rode draad naar boven, die in het onderzoeksrapport is samengevat. Dit leverde veel haakjes op om meteen mee aan de slag te kunnen, maar ook veel thema’s waarop verdiepend onderzoek interessant is. Met de twee deelnemende bibliotheken gaat Probiblio aan de slag met deze uitkomsten. Maar ook voor andere bibliotheken zijn de uitkomsten interessant en bieden ze relevante haakjes voor verbetering.

Uitgelichte hoofdinzichten

Enkele quotes uit het onderzoek:

‘Ik vind het heel fijn om de vrijheid te krijgen om dingen te bedenken. Dat motiveert om dingen te gaan proberen.’

‘Je wordt meer aangesproken op de speerpunten van de bibliotheek waardoor je minder vrijheid hebt.’

‘Maar als ik nou naar het geheel kijk, is het toch nog wel heel erg wit. Daardoor kan je je doelgroepen niet bereiken. Je weet niet hoe andere mensen zich voelen. Dus als je niet bekend bent met je doelgroep, dan ga je ze niet bereiken, dan kom je niet verder.’

Kansen voor verbetering

Op basis van de interviews benoemt het onderzoeksbureau verschillende kansen voor verbetering. Per kans zijn een aantal vervolgvragen geformuleerd waarmee een bibliotheek aan de slag kan. Enkele kansvelden en vervolgvragen uitgelicht zijn:

Eerste brainstorm

Met de bibliotheken bedachten we tijdens een brainstormsessie eerste oplossingsrichtingen op de voor hen meest relevante vragen.

De uitkomsten van deze brainstorm (ideeën en eerste concepten) zijn als bijlage opgenomen in het rapport.

Hoe nu verder?

Dit onderzoek biedt aanknopingspunten voor volgende stappen samen met de twee deelnemende bibliotheken, maar ook voor andere projecten en bibliotheken. Bijvoorbeeld employer branding en HR-trajecten. Benieuwd waar de aanknopingspunten voor jouw bibliotheek zitten?

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!