@debiebmeisjes: het succes van een online kinderboekencommunity
Wie schuilt er achter het populaire Instagram-account De Biebmeisjes? Hoog tijd om er eens in te duiken! Ik sprak Claudia Groen (leesconsulent) en Tessa Schmitt (productiemedewerker en activiteitenbegeleider Taalplezier voor de jeugd) van Bibliotheek Rotterdam over hun liefde voor kinderboeken en drijfveren om dit te delen via social media.
Het heuglijke feit van het bereiken van de eerste 1000 volgers werd gevierd met gouden ballonnen. De Biebmeisjes op Instagram zijn ontstaan om juffen, meesters en ouders te inspireren met persoonlijke lees en doe-tips over de beste kinderboeken in de rijke collectie van Bibliotheek Rotterdam. “Iedereen weet ons steeds beter te vinden, dat belooft wat voor de toekomst!”
Claudia (27) werkt sinds 2021 voor Bibliotheek Rotterdam. Vanuit het onderwijs begon ze met veel enthousiasme als jeugdmedewerker in vestiging IJsselmonde. Daar kwam ze er al snel achter dat ze mensen warm wilde maken voor het plezier van lezen. Zo ontstond het idee voor een Instagramkanaal met dit doel. Het bleek een succes; mensen in de stad wisten de wijkvestigingen steeds beter te vinden. In haar rol als leesconsulent vindt ze het fantastisch om te merken dat ook steeds meer juffen en meesters het account gaan volgen en van de tips gebruikmaken.
Ook bij Tessa (29) bleef het account niet onopgemerkt. In haar rol als productiemedewerker Taalplezier voor de Jeugd zag ze kansen om ook het activiteitenaanbod in het zonnetje te zetten via de Biebmeisjes. Zo zijn er regelmatig theatervoorstellingen en allerlei leuke workshops door de hele stad. Een gouden samenwerking was geboren.
In gesprekken met collega’s voor het starten van het Instagram-account waren de reacties niet direct overwegend positief. ‘Succes, maar ik denk niet dat het gaat lukken’ was er één van. Daardoor allerminst uit het veld geslagen zijn ze op z’n Rotterdams gewoon begonnen. Een goed onderbouwd plan met doelstellingen en de beoogde doelgroep gaven de doorslag. De werkgroep @debiebmeisjes werd in het leven geroepen en meerdere collega’s van de afdelingen jeugd en communicatie haakten aan.
“Schrijvers benaderen nu ons”
“Aantrekkelijk en realistisch beeldmateriaal is cruciaal. We organiseren contentmiddagen waarop we veel foto’s maken en collega’s dragen ideeën aan. Over alle foto’s komt een passend filter. Ook aan de indeling van de feed wordt gedacht. Zo posten we altijd om en om; op de ene foto staat een boek centraal en op de volgende is één van de Biebmeisjes te zien die een boek of activiteit aanprijst. Met een kern van 3 mensen komen we maandelijks samen om de nieuwe content te bepalen en te plannen. Hierbij houden we rekening met speciale dagen en inhakers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Media Ukkie Dagen en de actie ‘Geef een boek cadeau!’”
De Biebmeisjes merken dat social media een laagdrempelig medium is om contact te leggen met de doelgroep. Mensen zijn over het algemeen minder snel geneigd tips of inspiratie te zoeken bij de traditionele klantenservice. Een Instagram-account blijkt hiervoor uitermate geschikt.
De groei van het aantal volgers zorgt voor een gunstige positie in het algoritme van Instagram. “Schrijvers gaan ons volgen en benaderen ons nu in plaats van andersom, wat erg leuke invalshoeken oplevert voor programmering en content,” vertelt Tessa. Zo schitterden bekende schrijvers als Sanne Rooseboom, Rutger Vink, Thomas van Grinsven en Kevin Hassing al op het @debiebmeisjes-account. “Ook stellen scholen via een DM (direct message) nu meer vragen, bijvoorbeeld dat ze op zoek zijn naar Rotterdamse schrijvers en of we tips voor ze hebben.”
Op het profiel zijn inmiddels de highlights Activiteiten, Boekentips, Theater, Kinderboekenweek, Media en Inspiratie te vinden.
Book-a-likes
“In maandrapportages zien we welke berichten het goed doen. Bijvoorbeeld die waarop de kaften matchen met onze outfits. Of de enorme hoeveelheid likes die we kregen op een bericht over #BibiDumonTak na de uitzending met deze kinderboekenschrijver bij het VPRO-programma Zomergasten.”
“We zijn ook dol op onze vestigingen, mogen we er drie noemen? Delfshaven is een leuke bieb met mooie vloeren, planten en krijtborden. Afrikaanderwijk is TOP! Klein maar heel licht en in Het Huis van de Wijk, wat voor veel aanloop zorgt. Er is een tuin en ze hebben een minibieb in samenwerking met Diergaarde Blijdorp, mensen uit de wijk en Stichting Steensoep. Met Diergaarde Blijdorp werken we trouwens graag samen, bijvoorbeeld tijdens de Kinderboekenweek. Tijdens de Kinderboekenweek met het thema GiGaGroen was er zelfs een minibieb te vinden in de dierentuin. Ook Hoek van Holland heeft een fantastische locatie, op loopafstand van het strand en naast winkels en een kinderboerderij. De jeugdafdeling is in een gigantische kluis, dat maakt het extra spannend!”
Baanbrekende bieb insta accounts
De Biebmeisjes geven het goede voorbeeld, welke bibliotheken beginnen zich ook te roeren op insta? Volg voortaan de www.instagram.com/debiebmeisjes en doe er je voordeel mee!
Doorpraten of afspreken met De Biebmeisjes kan altijd! Tessa Schmitt & Claudia Groen
Ontdek je BIEB special 2024
In de Ontdek Je BIEB special 2024 die in samenwerking met kinderkrant Kidsweek wordt gepubliceerd, geven De Biebmeisjes tips om in de bibliotheek boeken te vinden waar je blij van wordt. De BieBBoys, die vanuit Bibliotheek Gelderland-Zuid het land veroveren met hun challenges, vind je ook in deze special.
De Lonkende Leestafel is de community van ondernemende bibliotheekprofessionals. In deze interviewreeks gaan we in gesprek met avontuurlijke types.