Advies Positionering van de bibliotheek

Dienst Marketing
Gepubliceerd op 15 september 2023

Een sterk merk zorgt ervoor dat zowel je publiek als je medewerkers precies weten waar jouw bibliotheek voor staat. Hoe bouw je zo’n sterk merk? Door te beginnen met merkpositionering! Bij Probiblio ondersteunen we je graag bij het formuleren van duidelijke merkwaarden én bij het integreren ervan in de cultuur van jouw bibliotheek. Samen zorgen we ervoor dat jouw merk echt tot leven komt. Gelijk benieuwd naar onze dienstverlening? Zie hier hoe we je kunnen helpen!

Wat is positionering?

Een sterke merkpositionering is de sleutel tot het versterken van de positie van jouw bibliotheek. Het helpt je te laten zien waar je als organisatie voor staat en zorgt voor een duidelijke, onderscheidende plek in het brein van je partners en bezoekers. Zo groei je als bibliotheek en bereik je meer mensen.

Naast het vergroten van bereik, biedt een heldere merkpositionering richting aan de strategie en activiteiten van je bibliotheek. Het zorgt ervoor dat alle onderdelen binnen de organisatie, van MarCom tot HR, van programmering tot het MT, dezelfde visie en boodschap uitdragen. Zo vertel je samen één verhaal, dat zowel intern als extern consistent wordt gecommuniceerd.

Met een duidelijke merkbeleving vergroot je de klantloyaliteit, maak je van medewerkers trotse ambassadeurs en versterk je het imago van jouw bibliotheek.

Het merk De Bibliotheek

In de merkgids van de Vereniging voor Openbare Bibliotheken (VOB) is de positionering voor het landelijke bibliotheekmerk vastgelegd. Maar elke bibliotheek heeft de keuze om mee te gaan in de landelijke positionering of te kiezen voor een eigen positionering, met daarin een eigen lokale kleur en DNA verwerkt. Beide opties zijn mogelijk, terwijl je toch meebouwt aan het merk De Bibliotheek. Wat de keuze van jouw bibliotheek ook is, vanuit Probiblio helpen we je graag met een juiste aanpak.

Een sterk merk werkt! Melanie van Bibliotheek Katwijk vertelt waarom

Werkwijze

Om bibliotheken op weg te helpen met de positionering van hun bibliotheek, bieden we een aantal opties aan waar bibliotheken op aan kunnen haken. Hierbij maken we een onderscheid in aanbod voor bibliotheken die mee willen liften op de landelijke positionering, bibliotheken die al een positionering hebben en bibliotheken die willen bouwen aan een eigen positionering.

Merken zijn relevanter dan ooit. We bieden trajecten voor bibliotheken om te starten met merkpositionering, om een sterk merk op te bouwen. Ook interessant voor bibliotheken in een multifunctionele accommodatie (MFA), multifunctionele organisatie (MFO) of bibliotheken in het proces van een mogelijke fusie.

Het formuleren van een eigen merkpositionering vergt tijd en energie. Voor bibliotheken die zichzelf herkennen in de landelijke positionering is het daarom absoluut aan te raden hier zoveel mogelijk op mee te liften. Heb je hier hulp bij nodig? Meld je dan bij ons, zodat we een gesprek of sessie kunnen plannen.

Er zijn ook bibliotheken die al op weg zijn en bezig zijn met hun positionering, passend bij hun lokale context en opgave. Sommige bibliotheken zijn op zoek naar een juist volgende stap in hun positionering, deze bibliotheken zoeken bijvoorbeeld hulp bij het formuleren van hun internal branding. Ook hier geldt: heb je hulp nodig, dan helpen we je graag met het doorvertalen en implementeren van je positionering en bieden we je handige tools.

Onze dienstverlening

Wij bieden ondersteuning bij het doorvoeren van een consistente merkpositionering, zowel intern als extern. Dit betekent dat we je niet alleen helpen bij het ontwikkelen van een merkstrategie, maar ook bij de implementatie ervan binnen je organisatie. Samen zorgen we ervoor dat de merkbeleving leeft binnen alle lagen van de bibliotheek.

Welke activiteiten leveren we?

  • Leergang. De landelijke merkpositionering en merkstrategie voor bibliotheken is in samenwerking met de VOB ontwikkeld en gecommuniceerd naar directeuren en MarCom-collega’s. Om bibliotheken te ondersteunen bij het toepassen van deze strategie en te laten zien hoe een sterk merk ook lokaal werkt, bieden we een leergang aan. Deze leergang bestaat uit drie praktische workshops, waarin we bibliotheken begeleiden bij het vertalen van de landelijke merkstrategie naar hun eigen lokale situatie.
    De doorlooptijd is circa 3 maanden en een sessie duurt 2,5 uur. Er zijn geen kosten verbonden voor de bibliotheken in Noord-Holland en Zuid-Holland. Heb je interesse? Meld je dan aan bij kvoirschot@probiblio.nl. Bij voldoende inschrijvingen wordt de leergang gestart.
  • We leveren advies op maat of voor meerdere bibliotheken tegelijk (zie hierboven onder Werkwijze).
  • Workshops. We bieden workshops op het gebied van employer branding, internal/external branding, (merk)positionering algemeen of merkstrategie. In de loop van het jaar worden deze workshops bekend gemaakt in de Probiblio-agenda. Deze vind je hier.
Bekijk het verslag over een eerdere workshop employer branding

Wil je meer weten? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw bibliotheek kunnen ondersteunen in het versterken van je merk.

Alles over advies positionering van de bibliotheek

Blog
Marketing

8 tips voor videocontent waarmee je van de daken schreeuwt hoe leuk de bibliotheek is

Blog
Marketing

Terugblik inspiratiesessie Positionering & Employer Branding: het vertellen van je eigen verhaal

Blog
Praktijkvoorbeeld
Marketing

Internal branding: tips uit de praktijk

Blog
Praktijkvoorbeeld
Marketing

DOK over Merkpositionering: “Begrijpelijke taal is de succesfactor”

Blog
Praktijkvoorbeeld
Marketing

BplusC over merkpositionering: “We zijn een stuk extraverter!”

Blog
Marketing

Merkstrategie en positionering: zo val je op bij jouw doelgroepen

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!