
Klantgericht werken en CRM
CRM (Customer Relationship Management) is een gerichte aanpak om nog klantgerichter te werken. Bibliotheken hebben veel verschillende type (klant)relaties. De gegevens van deze klanten zijn veelal versnipperd over verschillende systemen/programma’s en er is niet altijd een heldere visie hoe deze data te verbinden en optimaal in te zetten. Probiblio ondersteunt bibliotheken bij een breed scala aan CRM-gerelateerde vraagstukken.
Wat is onze definitie van CRM?
CRM gaat over klantgericht werken, vanuit de gehele organisatie. Het gaat over de manier waarop je met je klanten en relaties omgaat, waarbij een optimale interactie met je klanten het uitgangspunt is. Het gaat dus om een werkwijze, een bedrijfsstrategie.
Alle interacties met klanten en relaties worden centraal beheerd. De kennis die je hiermee opbouwt wordt benut om zo gericht en relevant mogelijk met klanten en relaties te communiceren en processen te stroomlijnen.
Klantgericht werken en CRM gaat dus over:
- Data-analyse
- Klantsegmentatie en marketing automation
- Klantreizen en klantbeleving optimaliseren
- Bedrijfsprocessen verbeteren
- Efficiënte en persoonlijke communicatie
- DNA en kernwaarden van de organisatie
- CRM-pakket en infrastructuur

Verzameld aanbod
Om meer inzicht te bieden in de samenhang tussen dit aanbod, is het hier verzameld in de 7 hoofdgroepen, zoals ze ook in het model van het CRM speelveld (zie afbeelding) zijn benoemd. De klant staat hierin altijd centraal.
NB. Het overzicht hieronder wordt nog aangevuld per blok.
Bibliotheken hebben veel verschillende type (klant)relaties. De gegevens van deze relaties zijn bij veel bibliotheken versnipperd in verschillende systemen (en soms nog in Excellijstjes) die als silo’s naast elkaar bestaan. Kortom, een eenduidig organisatiebreed klantbeeld bestaat niet. En het is van belang je klanten zo goed mogelijk te kennen om een zo passend en relevant mogelijk aanbod te leveren. Maar waar begin je en wat zijn de juiste keuzes voor jouw bibliotheek?
Natuurlijk zijn ICT-systemen nodig om klantdata te registreren en te analyseren. Maar systemen zijn hierin een middel en geen doelstelling op zich. Starten met en goede strategie voorkomt investeringen van tijd, energie en budget in systemen en werkzaamheden die niet bijdragen aan je visie.
Doel
Een organisatiebrede klantstrategie geeft richting in hoe de relaties met verschillende type klanten (leners, bezoekers, studenten, scholen, etc) ingericht worden, hoe klantdata bij elkaar gebracht kan worden voor een eenduidig klantbeeld en per saldo dus ook hoe een bibliotheek klantgerichter kan werken.
Ondersteuning vanuit Probiblio
Bibliotheken willen graag een 360 graden-beeld krijgen van wie hun klanten (leden, bezoekers, gebruikers) zijn, maar lopen er in praktijk tegenaan dat de klantgegevens versnipperd zijn over verschillende systemen en databronnen.
Een CRM-systeem en/of koppelingen tussen bestaande systemen met klantdata maakt het mogelijk om klantgegevens te beheren en te koppelen aan uitleengeschiedenis, evenementen, reserveringen en communicatie-uitingen. Hierdoor krijgen bibliotheken beter inzicht en kunnen klantgerichter (en efficiënter) werken en communiceren met hun klanten.
Niet elke bibliotheek kan meteen de stap maken naar een ander (uitgebreider) CRM-systeem waarin deze data wél goed te koppelen is. Probiblio’s dienstverlening rond CRM-systemen richt zich daarom op 3 categorieën. We beschrijven de 3 categorieën in dit artikel verder:
- De basis goed inrichten
- Meer halen uit de huidige systemen
- Stap naar een meer geïntegreerd systeem
Bibliotheken willen graag een beeld krijgen van wie hun klanten (leden, bezoekers, gebruikers) zijn en daarvoor heb je klantkennis en klantdata nodig. Er staan dan vragen centraal als: welke klantdata heb je al, hoe bruikbaar is de beschikbare klantdata, is deze klantdata goed te koppelen, te analyseren en vertalen naar klantinzichten? Welke klant informatie is relevant voor jouw strategie of ontbreekt nog? Op deze pagina zie je welke dienstverlening Probiblio biedt op het gebied van data en klantkennis.
Communicatie raakt meerdere thema’s. Dit gaat van relevantie tot aan wie en hoe er wordt gecommuniceerd. Hoeveel contactmomenten zijn er met klantrelaties, hoe stem je dit optimaal op elkaar af, welke klantsegmenten benader je met welke berichten, welke automatische campagnes wil je inrichten, etc. Welke medewerkers van de organisatie communiceren met klanten en relaties en op welke momenten? Maar ook, in welke mate is de communicatie voor alle relaties relevant? Tot slot kun je denken aan de wijze waarop er wordt gecommuniceerd. Maakt de organisatie gebruik van automatisering? Klant differentiatie of klantsegmenten?
Ondersteuning vanuit Probiblio
- Advies marketingplan
- Advies Contentstrategie
- Hellodialog & advies e-mailmarketing
- Landelijke campagnes: communicatietoolkits en effectmetingen
Tips & inspiratie
Onze adviseurs delen veel tips rond de vele aan communicatie gerelateerde thema’s. Onderaan elke diensten of advies pagina vind je relevante artikelen. Check ook zeker de agenda van Probiblio voor actuele workshops.
In een klantgerichte organisatie denken alle medewerkers vanuit de klant (in plaats van ‘aan’ de klant) en werkt iedereen mee aan een consistente fijne klantbeleving. Het liefst eentje die aansluit bij wat je als merk wilt uitstralen.
Elk contactmoment, van een bezoek aan de website en elk mailcontact tot elk individueel bezoek aan de bibliotheek telt daarbij op tot één klantbeleving.
Ondersteuning vanuit Probiblio
- Advies Optimale klantbeleving
- Mystery guest onderzoek
- Klantreis sessie, waarbij je als team vanuit één klantsegment gedacht je aanbod en communicatie onder de loep neemt.
- Advies Positionering van de bibliotheek
- Digitale toegankelijkheid voor bibliotheken
- Aantrekkelijke jeugdvloer
- Project Beleving Collectie (open voor inschrijving)
Tips & inspiratie
Onze adviseurs delen veel tips rond het verbeteren van de klantbeleving op basis van eerder klantreis onderzoek, workshops en andere bronnen. Interessante artikelen zijn:
- Denken vanuit de klant: zo doe je dat
- 5 tips om je klantbeleving te verbeteren in de bibliotheek
- Zo gebruik je de klantreis om marketing- en communicatiekeuzes te maken
- Laat je inspireren door klantreizen – voor bibliotheken
- De employee journey van de bibliotheekmedewerker
- Zó neem je warm afscheid van klanten die willen opzeggen
- 5 tips voor het inrichten van je bibliotheek
Bibliotheken werken met verschillende partners om hun doelen te kunnen realiseren. Van scholen en sociale instellingen tot diverse leveranciers. Enkele bibliotheken hebben daarnaast ook te maken met een MFO/MFA die vanuit meerdere organisaties dezelfde klant benadert. Zaak is dus om enerzijds deze B2B-relaties (en de afspraken met hen) goed in kaart te brengen, zodat je als organisatie efficiënt met hen samenwerkt. Anderzijds is het ook belangrijk om samen één lijn af te stemmen in hoe je de gezamenlijke klanten wilt benaderen.
Ondersteuning vanuit Probiblio
- Advies Samenwerkingsstrategie
Probiblio biedt sessie aan om strategie rondom (potentiële) samenwerkingen uit te zetten, de samenwerking binnen de bibliotheek op elkaar af te stemmen en met de tijd te evalueren en verbeteren. - Merkpositionering voor bibliotheken
Het gesprek over een gezamenlijke klantbenadering met MFO/MFA-partners start met het kennen van de eigen merkpositionering en hoe deze zich verhoudt tot die van de partners.
Om echt klantgericht te werken, heb je de hele organisatie nodig. Hiervoor is draagvlak nodig, wat begint met interne communicatie en kennisdeling. Bij een eventuele overstap naar een nieuw systeem of andere werkwijzen, wordt ook kritisch gekeken naar het verbeteren van bedrijfsprocessen, rollen en verantwoordelijkheden.
Ook is het als organisatie effectief om te streven naar een organisatiestructuur en werkwijze waarbij zoveel mogelijk de muren weg zijn gehaald tussen afdelingen en collega’s. Dit komt logischerwijs ten goede van het klantgericht werken. Op dit moment heeft Probiblio geen actueel aanbod rondom dit thema.
Samenwerking met Rijnbrink
Probiblio en Rijnbrink zoeken op dit onderwerp waar mogelijk de samenwerking op om slagkracht te vergroten en helderheid in aanbod te creëren.
Andere vragen?
Mis je aanbod in relatie tot klantgericht werken of wil je eens sparren over waarbij jouw bibliotheken nog meer op kunnen ondersteunen m.b.t. klantgericht werken? Laat het ons weten via onderstaande contactgegevens.