Digitale toegankelijkheid van bibliotheken

Dienst Marketing Automatisering
Gepubliceerd op 03 oktober 2023

De bibliotheek is een plek waar iedereen welkom is. Goede digitale toegankelijkheid is daarbij vanzelfsprekend. Probiblio helpt bibliotheken op weg bij het toegankelijk maken van hun digitale kanalen.

Wat is digitale toegankelijkheid eigenlijk?

Digitale toegankelijkheid gaat over de bruikbaarheid van digitale diensten voor iedereen. De overheid wil dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving. Volgens de wet moeten websites, mobiele apps en digitale documenten van overheidsinstanties toegankelijk zijn. Ook voor mensen met een functiebeperking.

Zo biedt een toegankelijke website onder andere begrijpelijke teksten, uitleg bij beelden, juist kleurgebruik, logische navigatie en goed geprogrammeerde code. Het resultaat is een inclusieve maatschappij waarin iedereen, mensen met en zonder functiebeperkingen, volledig en gelijkwaardig kan deelnemen.

Waarom is digitale toegankelijkheid noodzakelijk?

Wist je dat circa 4,5 miljoen mensen de website van jouw bibliotheek mogelijk niet (goed) kan gebruiken omdat deze niet volledig toegankelijk is? Denk aan gebruikers die blind, slechtziend, kleurenblind, slechthorend of doof zijn. Maar ook aan mensen die dyslexie hebben, autistisch of laaggeletterd zijn of (tijdelijk) geen muis kunnen bedienen. Er is gelukkig van alles wat je kunt doen om de digitale toegankelijkheid te verbeteren, zodat je aan de wetgeving voldoet.

Waarvoor kun je bij Probiblio terecht?

Probiblio helpt bibliotheken op weg met digitale toegankelijkheid. Concreet helpen we je van bewustwording naar het zetten van stappen, zodat jouw bibliotheek digitaal toegankelijker wordt én kan voldoen aan de wetgeving (met een toegankelijkheidsverklaring).

1. Volg een webinar

Ook dit jaar organiseert Probiblio een aantal webinars. De eerstvolgende webinar zal op deze pagina en in onze agenda worden geplaatst op het moment dat de datum bekend is.

2. Gebruik het startdocument

In dit document zoomen we in op wat digitale toegankelijkheid inhoudt, kun je zelftests doen en krijg je praktische tips om jouw website en social media digitaal toegankelijk te maken.

Je kunt dit bestand ook openen als e-pub.

3. Stel je vragen

Heb je een vraag over digitale toegankelijkheid? Laat het ons weten via de biebtobieb-pagina. 

Of kijk of jouw vraag bij de meest gestelde vragen hieronder staat.

Ongeveer 4 miljoen Nederlanders hebben te maken met een beperking. Dit is ongeveer een 25% van de Nederlandse bevolking. Hiervan zijn sommige beperkingen tijdelijk, andere zijn langdurig.
Het gaat om mensen met:

  • Visuele beperking (denk aan mensen die slechtziend zijn, blind of kleurenblind)
  • Auditieve beperking (mensen die slechthorend zijn of doof)
  • Motorische beperking (mensen die beperkt zijn in beweging)
  • Cognitief beperking (mensen die beperkt zijn in informatieverwerking)

Daarnaast is digitale toegankelijkheid ook belangrijk voor:

  • Laaggeletterden
  • Een groeiend aantal ouderen
  • Mensen met situationele of tijdelijke toegankelijkheidsproblemen

Websites, apps, online documenten moeten aan deze wet voldoen. Maar denk ook aan intranet, zodat alle werknemers hier goed gebruik van kunnen maken. Naast de kanalen die genoemd worden in de wet, is het verstandig om voor jouw bibliotheek na te gaan welke online diensten veel gebruikt worden. Denk aan nieuwsbrieven, inleverzuilen, social media, narrowcasting. Hoe kun je deze kanalen en middelen (nog) toegankelijker maken.

  • Kantoorbestandsformaten van voor 23 september 2018, tenzij in actief administratief proces
  • Audio en video van voor 23 september 2020
  • Oudere intranetten en statisch archief van voor 23 september 2019
  • Live audio en video
  • Online kaarten
  • Content van buiten de bibliotheek
  • Reproducties van stukken uit erfgoedcollecties

De toegankelijkheidsverklaring kan je zien als een certificaat van de Overheid, waarin een status aangegeven wordt die correspondeert met hoe digitaal toegankelijk jouw bibliotheek is. Digitale toegankelijkheid gaat over de bruikbaarheid van digitale diensten voor iedereen. De overheid wil dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving. Daarom moeten websites en mobiele apps van overheidsinstanties toegankelijk zijn. Ook voor mensen met een beperking. Zo biedt een toegankelijke website onder andere begrijpelijke teksten, uitleg bij beelden, juist kleurgebruik, logische navigatie en goed geprogrammeerde code. Het resultaat is een inclusieve maatschappij waarin iedereen, ook mensen met beperkingen, volledig en gelijkwaardig kan deelnemen.

Er zijn vijf verschillende statussen. Hierbij heb je status A tot en met E, waarbij A volledig voldoet en er bij status E nog veel werk aan de winkel is. Vanaf status C voldoe je aan de wet, maar dien je binnen zes maanden verbeteringen door te voeren.

Er zijn drie voorwaarden waar een toegankelijkheidsverklaring aan moet voldoen.

  • De verklaring moet minstens één keer per jaar worden geüpdatet.
  • De veranderingen die gedaan worden moeten in de verklaring zijn verwerkt.
  • Er moet verbetering zichtbaar zijn bij de updates in de verklaring.

Er zijn veel vragen over dit onderwerp. Daarom blijven we nieuwe vragen en antwoorden toevoegen. Heb je een vraag die hier niet beantwoord wordt? Laat het ons weten via de biebtobieb-pagina.

 

Alles over Digitale toegankelijkheid

Blog
Marketing

Wat levert een digitaal toegankelijke bibliotheek op?

Blog
Marketing

Zó digitaal toegankelijk is Probiblio zelf

Blog
Educatie
Basisvaardigheden
Marketing

Podcasts: zo maak je ze toegankelijk voor iedereen

Blog
Marketing

Terugblik webinar Digitale Toegankelijkheid

Blog
Marketing

Dit zegt de wet over digitale toegankelijkheid

Publicatie
Marketing
Automatisering

Publicatie: Digitale toegankelijkheid in de bibliotheek