Positie marketing in de bibliotheekorganisatie

Dienst Marketing
Gepubliceerd op 04 september 2023

De rol van marketing en communicatie (MarCom) binnen een bibliotheek gaat verder dan alleen het promoten van activiteiten. Het draait om klantgericht werken: ontdekken, begrijpen en vervullen van de behoeften van bezoekers en doelgroepen. Probiblio helpt jouw MarCom-team om deze rol te versterken en meer impact te maken binnen de organisatie.

Wat biedt Probiblio?

Binnen deze doorlopende dienstverlening helpen wij bibliotheken om marketing en communicatie als strategische pijler binnen de organisatie te positioneren. Ons doel is om jouw team te ondersteunen bij het inzichtelijk maken en verbeteren van de huidige situatie en de samenwerking met andere afdelingen.

  • Adviesgesprek en analyse: samen brengen we de huidige situatie in kaart:
    • Hoe is het team samengesteld?
    • Welke kennis en ervaring is aanwezig of ontbreekt?
    • Wat is de positie van marketing binnen de organisatie?
    • Is er draagvlak op MT-niveau?
    • Hoe verloopt de samenwerking met andere afdelingen?
    • Wordt er data-gedreven gewerkt en welke activiteiten staan centraal?
  • Begeleiding en coaching: we ondersteunen MarCom-medewerkers met advies en coaching, zodat zij hun positie binnen de bibliotheek kunnen versterken. Denk aan:
    • Het verbeteren van het interne imago van MarCom.
    • Focus aanbrengen in marketingtaken.
    • Opstellen en uitvoeren van een intern communicatieplan.
    • Ondersteuning bij medewerker- en klantonderzoeken.
    • Optimaliseren van processen en projectmatige aanpak.
    • Advisering rondom marketing voor MFA/MFO.
  • Klantgericht werken als speerpunt: door marketing en communicatie meer prioriteit te geven binnen de organisatie, kan jouw bibliotheek beter inspelen op klantbehoeften en een optimale klantbeleving bieden.

Waarom kiezen voor deze ondersteuning?

Marketing en communicatie spelen een cruciale rol in het behalen van de doelen van de bibliotheek. Door het versterken van hun positie binnen de organisatie kun je:

  • Efficiënter samenwerken met andere afdelingen.
  • Meer impact maken met je campagnes en activiteiten.
  • Strategische doelen van de bibliotheek beter ondersteunen.

Voor wie is deze dienstverlening bedoeld?

Deze dienstverlening richt zich op:

  • Marketing- en communicatiemedewerkers (MarCom).
  • Directie en MT-leden die betrokken zijn bij strategie en organisatieontwikkeling.

Advies nodig?

Neem contact op met Karlijn van Oirschot voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe we jouw marketing en communicatie kunnen helpen groeien.

De kosten

Neem voor de mogelijkheden contact op met Karlijn van Oirschot.

Alles over positie marketing in de bibliotheekorganisatie

13 mrt
Event
Marketing

Webinar - Claim jouw positie: marketing en communicatie in de bibliohteekorganisatie

Interview
Marketing

Het marketingplan: Bibliotheek Westland bundelt de krachten

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!