
Digitale media in het gezin: "Je kan meer invloed hebben hebt dan je denkt"
Wat zijn de beste manieren om ouders en kinderen van 8 tot 12 jaar te bereiken op het gebied van digitale geletterdheid? Dat onderzocht Ilse Cornet tijdens haar stage bij BplusC en Probiblio. In dit interview deelt Ilse haar onderzoek en bevindingen.
Wil je jezelf even voorstellen?
“Ik ben Ilse Cornet. Ik heb de Bachelor pedagogische wetenschappen gedaan en daarna de Master Digital Media in Human Development. Als een van de laatste onderdelen van mijn studie heb ik stagegelopen bij BplusC en Probiblio. Dit heb ik nu afgerond en ik ben net klaar met mijn studie.”
Wat heb je onderzocht bij BplusC?
“Voor mijn stage had ik als opdracht om programmering te bedenken voor ouders en kinderen tussen de 8-12 jaar op het gebied van digitaal burgerschap. We hebben een omgevingsanalyse uitgevoerd in een wijk in Leiden waar we ons op wilden richten. Ook ben ik de literatuur ingedoken om te zien waar ouders en kinderen tegenaan lopen en wat we daar al van weten op het gebied van digitale media en in het specifiek algoritmes.”
Wat zijn de belangrijkste conclusies?
“De belangrijkste conclusies uit dat onderzoek zijn dat er veel verschillende perspectieven bestaan tussen ouders en ook dat er veel verschillen zijn in kennis van ouders en kinderen van digitale media van privacy algoritme en data. Ook is het leeftijdsverschil tussen een 8–jarige en een 11–jarige groot. Zo hebben 8–jarigen een ander bewustzijn bij deze onderwerpen dan wanneer ze wat ouder worden. Maar ook tussen ouders zijn er veel verschillen: de meeste ouders weten wel dat er bijvoorbeeld negatieve gevolgen van veelvuldig media gebruik of algoritme bestaan, maar de ene gaat daar anders mee om dan de ander. Er zijn ouders met weerstand, ouders die het omarmen en ouders die de middelweg opzoeken in de omgang met digitale media.”
Stagiair BplusC en Probiblio
Wat vind je verrassend aan het onderzoek?
“Wat ik verrassend vind is dat mensen nog best gevoelsmatig nadenken over een kwestie dat technisch is. Ik vind het interessant dat veel ouders het niet als een probleem van nu zien en dat je er ook aandacht aan moet besteden. Ook in de bibliotheekwereld moet je er draagvlak voor blijven creëren terwijl ik denk dat digitale media net zoals taal iets is wat je tegenwoordig voor alles nodig hebt in de samenleving. Het verdient dus de volle aandacht! Het verschilt denk ik ook per vestiging waar je werkt. Ik heb het idee dat er vanuit de KB wordt gewerkt en er worden manieren bedacht worden over hoe je met je team het erover kunt hebben en het aan de man kunt brengen. Misschien ontbreekt er een stukje concreetheid met wat je dan precies in de bibliotheek te bieden hebt?”
Wat is iets waar je voor je aan je stage nog niet bewust van was?
“Ik begon aan de stage met een misvatting dat ik dacht dat digitale vaardigheden van mensen verder waren, maar het was voor mij een verrassing dat mensen niet weten hoe e-mail werkt of voor mij andere basale handelingen. Ik heb dus wel een verbreding van mijn wereldbeeld gekregen.”
Kun je 3 vaardigheden noemen waarvan jij vindt dat iedereen over zou moeten beschikken op het gebied van digitale geletterdheid en algoritmes?
“Ten eerste dat je soms meer invloed kan hebben hebt dan je denkt. Als je gaat onderzoeken kun je in je instellingen vaak veel meer vinden dan je dacht. Mensen moeten ook bewuster zijn dat digitale mediabedrijven niet per se het beste met je voor hebben. Als laatste denk ik dat mensen actief moeten blijven en blijven participeren in de digitale wereld en zich er niet van af sluiten. Dat je ook een open blik blijft houden op het gebied van digitaal geletterdheid. Dit is ook iets waar je als bibliotheek zeker bij kan ondersteunen.”
Wat is iets waar een bibliotheken morgen mee aan de slag kunnen?
“Als je een workshop voor kinderen hebt, vraag dan of de ouders willen blijven in plaats van dat ze apart in de bibliotheek gaan zitten. En ook: ga nadenken of er partners in jouw wijk of buurt zijn waarmee je kunt samenwerken.”
Welke producten lever je nu op uit deze stage?
“Ik heb een presentatie gegeven over het onderzoek waarvan de opname en Powerpoint beschikbaar is. Ook komt er een poster met daarop een quiz waar ouders erachter kunnen komen hoe zij bezig zijn met digitale media in hun opvoeding. Ze moeten zichzelf dan beoordelen aan de hand van een aantal stellingen. Dit is gebaseerd op het 3 C’s model uit het boek Tab, Click Read (Content, Context en Child). De eerste C ‘content’ gaat over de inhoud van waar je kinderen naar kijken. De tweede staat voor context, namelijk: kijkt je kind in zijn eentje of is er ouderlijk toezicht? En op welke momenten worden de digitale media gebruikt? De laatste C ‘child’ staat eigenlijk voor factoren die behoren bij je kind. Kinderen hebben verschillende behoeften en valkuilen dus daar moet je op blijven letten.”
Wat ga je hierna doen?
“Ik ben me eigenlijk aan het oriënteren op wat voor werk ik hierna kan gaan doen. Ik zou het leuk vinden om in de bibliotheekwereld te werken aan digitale geletterdheid of digitaal burgerschap. Dus mocht iemand een vacature hebben dan hou ik me zeker aanbevolen!”