Een sterke social mediastrategie in 10 stappen
1. Wees actief daar waar je doelgroep is
Het gaat niet om de hoeveelheid platforms waarop je actief bent, maar om de kwaliteit en relevantie van de content die je plaatst. Er zijn veel verschillende social media-platforms, ieder met z’n eigen karaktereigen functies en toepassingen en type gebruikers. Verdiep je in de verschillende platforms die jouw organisatie gebruikt en bedenk met welk(e) doel(en). Het gebruik van een bepaald platform moet bijdragen aan jouw doelen en het is belangrijk om je tijd actief te besteden op de platforms waarop jouw doelgroep actief is.
2. Zorg voor relevantie voor je doelgroep
Je kunt op social media nooit iedereen bereiken. Juist als je iedereen wil bereiken, bereik je niemand. Kies dus heel bewust welke doelgroep(en) je wil bereiken. Probeer je in te leven in de doelgroep en achterhaal hun behoeften. Vraag je af: Waar zijn ze naar op zoek? Wat vinden ze leuk/niet leuk? Welke problemen ervaren ze en hoe kan ik ze helpen? Wees niet bang om hier fouten in te maken, test/zoek uit wat werkt en waarop je de meeste reacties/likes krijgt. Je kunt uiteraard zelf op onderzoek uit gaan, maar ook simpelweg de doelgroep ondervragen (zie ook stap 7).
3. Bepaal specifieke doelen
Om te weten of je strategie werkt, moet je specifieke doelen hebben. Wil je bijvoorbeeld dat de inspanningen zorgen voor meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid of meer nieuwe leden? Deze doelen kunnen verschillen per platform. Waar je op Facebook bijvoorbeeld meer nieuwe leden wil aantrekken, kan het doel bij Instagram juist zijn om meer zichtbaarheid te behalen. Probeer je doelen SMART te formuleren: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
4. Creëer interessante content
Ga nu aan de slag met het maken van interessante content voor je doelgroep. Zorg voor leuke, afwisselende en toegankelijke content die geschikt is om te delen via social media. Ga het gesprek aan met je doelgroep, werk aan betrokkenheid. Je kunt je plan bijschaven waar nodig, ook aan de hand van feedback die je ontvangt van de doelgroep.
5. Maak een contentkalender
Denk goed na over wanneer je wat plaatst. Een contentkalender kan hier handig bij zijn, hierin bepaal je voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld een jaar), wat je gaat delen op je social media platforms en welk type berichten je plaatst. Zorg dat je regelmatig wat post en spreid de berichten gelijkmatig uit over de tijdsperiode.
6. Bouw een sterk team om je heen & communiceer intern
Maak afspraken in de organisatie wie wanneer wat post. Het werkt het beste om één of een klein aantal mensen hoofdverantwoordelijk te maken voor social media. Op deze manier voorkom je dat iedereen ‘zomaar’ iets post en hou je overzicht. Het is daarnaast belangrijk om je collega’s te betrekken bij de strategie. Neem ze mee in je plannen en laat ze bijvoorbeeld eens meedenken over posts. Zij kunnen namelijk niet bijdragen aan je social mediastrategie als ze niet weten waarom jij bepaalde dingen doet en wat je ermee wilt bereiken. Het intern communiceren zorgt niet alleen voor draagvlak voor je social mediastrategie, maar creëert ook duidelijkheid en transparantie binnen je organisatie.
7. Creëer betrokkenheid en interactie
Het is een veelgemaakte fout: organisaties die enkel informatie zenden en niet luisteren naar de doelgroep. Erg zonde, want je kunt juist zoveel waardevolle informatie verzamelen van je volgers. Zorg daarom voor betrokkenheid en interactie op je social media-kanalen. Dit kan heel concreet door online vragen te stellen aan je volgers, maar je kunt jouw doelgroep ook een post laten maken en hen hun verhaal laten doen. Op deze manier werk je aan co-creatie: je maakt volgers onderdeel van je organisatie en creëert samen de content die voor hen relevant is.
8. Volg de regels van social media
Soms lijkt het alsof alles kan en mag op social media. Het is echter een grote valkuil voor je organisatie om je ‘op glad ijs te begeven’, zoals het mengen in allerlei discussies, schokkende foto’s te delen of van alles te promoten. Soms kun je er niet omheen en wordt er gevraagd hoe jij als bibliotheek over een bepaald gevoelig onderwerp denkt. Een goed voorbeeld hierbij is het weggooien van zwarte pieten-boeken. Bereid je voor op kritische vragen, wees eerlijk en neem als bibliotheek een statement in over het onderwerp. Zoek de grens niet (of zo min mogelijk) op en houd je aan de volgende (ongeschreven) regels van social media:
- Luister naar je doelgroep en speel hier op in
- Vertel je persoonlijke verhaal en wees eerlijk
- Blijf consistent en zichtbaar
- Behoud focus
- Creëer een ervaring/sfeer
- Wees sociaal en ga de connectie aan
9. Bouw aan je geloofwaardigheid
Het lijkt misschien een open deur, maar geloofwaardigheid is enorm belangrijk. Je doelgroep moet jouw organisatie zien als een betrouwbare en oprechte expert/voorbeeld, die weet wat waardevol is. Doe je dit niet, dan is de kans klein dat je een positieve indruk achterlaat. Denk bij het creëren van content altijd na over je doelgroep, je doelen en je strategie. Maak hierin de juiste balans tussen entertainment en informatie en zorg voor een constante connectie met je doelgroep om ze te blijven prikkelen met interessante content.
10. Meten is weten
Om te weten of wat je doet op social media effect heeft, moet je de statistieken bekijken. Dit kun je doen op het platform zelf (met een zakelijk account). Analyseer hoe je posts en social media kanalen het doen en welke doelgroepen je bereikt. Hoeveel interactie bouw je op en stijgt het aantal volgers bijvoorbeeld? Door constant te meten weet je uiteindelijk of je je doelen behaalt óf dat je nog even moet bijsturen. Leer van je fouten en luister naar je doelgroep om je social media strategie te blijven optimaliseren.