Eerste bevindingen project 'Lokale samenwerking voor ondersteuning bij digitale zorg'

Nieuws Basisvaardigheden
Gepubliceerd op 18 juni 2024

Vorig jaar startte Probiblio, Pharos, ROH, ZEL en Muzes het gezamenlijke project ’Lokale samenwerking voor ondersteuning bij digitale zorg’. Het project heeft als doel te onderzoeken wat bewoners, huisartsenpraktijken en organisaties die hulp/ondersteuning geven nodig hebben om elkaar beter te vinden. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor een goede samenwerking in de wijk. Dit zijn de eerste bevindingen van het project.

Het project wordt uitgevoerd in de gemeenten Amsterdam, Schiedam en Vlaardingen. De primaire aanleidingen voor het opzetten van het project waren:

  • We zien dat de digitale zorg voor veel mensen te snel gaat en niet alle mensen mee kunnen.
  • Er veel hulp, maar niet iedereen weet dat of weet niet waar het is.
  • Medewerkers in de huisartsenpraktijk en organisaties die hulp/ondersteuning bieden kennen elkaar nog niet voldoende.
  • Mensen hebben hierdoor minder goede toegang tot (hulp bij) digitale zorg, wat kan bijdragen aan het vergroten van gezondheidsverschillen.

In dit project werken wij samen met huisartspraktijken, bibliotheken, vrijwilligersorganisaties, buurtcentra, sociaal werk, vluchtelingenorganisaties en taalhuizen. En ook met de betrokken gemeenten, zorgverzekeraars, landelijke aanbieders van hulp, universiteiten en andere onderzoeksprojecten met het onderwerp digitale zorg en digitale inclusie.

Wat zijn de eerste bevindingen?

Uit onderzoeken en gesprekken met de samenwerkende partijen kunnen we al een aantal bevindingen delen:

Bewoners en patiënten

  • Bewoners willen gebruik maken van digitale zorg en ondersteuning hierbij.
  • De ontwikkelingen gaan te snel, zijn ingewikkeld, of niet iedereen weet van digitale zorg.
  • Vertrouwen in aanbieders van hulp is belangrijk, waar zoek je hulp en weet je dat er hulp is?
  • Eerdere ervaringen met zoeken naar hulp zijn van grote invloed.
  • Vaak geven familie en vrienden hulp.

Organisaties die hulp of ondersteuning geven

  • Patiënten en bewoners weten weinig van digitale zorg.
  • De meeste hulpvragen gaan over de zorgverzekering of het gebruik van DigID.
  • De Nederlandse taal en digitale vaardigheden zijn nodig bij sommige hulp bij digitale zorg.
  • Er is nog geen vaste samenwerking tussen zorg en welzijn bij hulp bij digitale zorg. Of deze samenwerking verwatert door andere belangrijke dingen.
  • Organisaties organiseren nu zelf passende hulp, bijvoorbeeld 1-op-1 begeleiding.

Medewerkers in de huisartsenpraktijk:

  • Digitale vaardigheden en hulp bij digitale zorg wordt niet altijd besproken met patiënten.
  • Bij kleine vragen geeft de medewerker zelf hulp en soms wordt er ook doorverwezen.
  • De organisaties die hulp en ondersteuning geven in de buurt zijn niet bekend bij de huisartsenpraktijk of er is geen vaste contactpersoon.
  • Huisartsen weten vaak onvoldoende wat er gebeurt met de bewoner/patiënt na een doorverwijzing. Dat zorgt voor een gebrek aan vertrouwen.

Vervolg

In juni gaan we in de wijk aan de slag! Samen met bewoners, medewerkers in de huisartsenpraktijk en organisaties die hulp geven gaan we in gesprek over oplossingen die passen in die wijk. Dit doen we in Amsterdam (Westerpark, Bos en Lommer, Nieuwendam/Waterlandpleinbuurt/Buikslotermeer) en Schiedam en Vlaardingen.

Voor meer informatie neem contact op met Iris Coster of lees het verkennend onderzoek naar het gebruik van ondersteuning bij digitale zorg in Schiedam, Maassluis en Vlaardingen.

Wil je weten wat de bibliotheek kan betekenen op het gebied van (digitale) zorg & gezondheid? Bekijk dan de toolkit voor alle informatie die je als bibliotheek nodig hebt om aan de slag te gaan.