FAQ en tips landelijke imagocampagne

Nieuws Marketing
Gepubliceerd op 26 augustus 2024

De landelijke campagne is gestart en via verschillende middelen zijn jullie hiervan op de hoogte gebracht. Via de VOB nieuwsbrief, via Probiblio en Biebtobieb en in de Landelijke Huisstijl portal vinden jullie alle materialen om zelf mee aan de slag te gaan. Op deze pagina hebben we enkele veel gestelde vragen en tips verzameld.

FAQ

Hieronder lees je de antwoorden op de veel gestelde vragen.

Zorg dat je alles intern deelt en bespreekt. Plaats bijvoorbeeld een bericht op intranet wat jullie aanpak wordt voor de landelijke campagne en daarna.

 

Denk na over welke doelgroep jij wil aanspreken. Hoe zorg je dat je bij hen aansluit? Denk na via welke kanalen je wilt communiceren. Ga je online of offline aan de slag, wil je pers aanschrijven? Denk na over een planning. Wat is voor jou haalbaar om mee aan de slag te gaan? Onthoud dat je na de loopperiode van de landelijke campagne op het thema kan inspelen, ook dan profiteer je.

 

In het onderdeel van de campagne waarbij het draait om ‘kom iets maken’ of ‘kom iets doen’ kan je ook een (eenmalige) activiteit organiseren die hier bij past. De kans is groot dat er al iets gepland staat wat je makkelijk aan kan laten sluiten op de campagne.

Kies een onderdeel waar jouw bibliotheek sterk in is en terugkomt in de campagne, en zet dit in het zonnetje. Daarna zet je het andere aanbod in. Zo houd je de boodschap helder en breng je focus aan.

Ja de beelden in de beeldbank op Landelijke huisstijl mag je gebruiken tijdens én na de campagne. Wil je de beelden in vierkant of staand formaat snijden? Bekijk dan de map Templates en Digitale materialen op Landelijke huisstijl hoe de afbeeldingen bijvoorbeeld in posters en narrowcasting zijn uitgesneden.

Er komt een beeld beschikbaar die je in verschillende formaten kunt downloaden. Het bevat de blauwe achtergrond met Ontdek wat je allemaal kan en de octopus. Houdt de pagina op BiebtoBieb in de gaten voor een update hierover, of zoek in de toolkit op Landelijke huisstijl.

Op bibliotheek.nl verwijst de bibliotheek-finder standaard naar de homepage van de betreffende bibliotheek. Wil je daar UTM tagging aan toevoegen of een andere link van maken? Dat kan via GIDS. Lees er meer over op Biebtobieb.

Tips

Meer zichtbaarheid op de website:

  • Een banner op de homepage en een campagne landingspagina zorgt ervoor dat mensen makkelijk de weg vinden naar jouw aanbod rondom ‘Ontdek wat je allemaal kan’.
  • Maak gebruik van de Blueprint pagina in Waas.
  • De carrousel die in de commercials aan het einde wordt gebruikt is ook beschikbaar in de toolkit en kun je inzetten op de website.

Nieuwsbrief:

  • Plaats wisselend een banner in je nieuwsbrief en communiceer de proposities die laten zien wat je allemaal in jouw bibliotheek kunt doen en ontdekken.

Diverse teksten online en offline:

  • Laat hier ‘Ontdek wat je allemaal kan’ in terugkomen en combineer dit met het aanbod van jouw bibliotheek.

Zichtbaarheid in en om de bibliotheek

  • Denk aan posters, de carrousel op narrowcasting én (continu) informeren van front-office collega’s over de campagne zodat zij vragen van bezoekers kunnen beantwoorden.

Campagne character: octopus

Enkele ideeën om de octopus terug te laten komen als tipgever in jouw bibliotheek om te zorgen voor herhaling en herkenning. Het is géén huisstijl-element, maar een figurant in de campagne. Dus altijd voor de campagne gebruiken.

  • Op posters en narrowcasting van activiteiten die je onder de aandacht brengt met ‘Ontdek wat je allemaal kan’.
  • Bij thematafels/- collecties die aansluiten bij die activiteiten, op bijvoorbeeld een A4 poster
  • In een stoepbordposter over activiteiten of algemeen ‘Ontdek wat je allemaal kan’ boodschap.

Social media:

  • Maak gebruik van de voorbeeldteksten voor o.a. Facebook en Instagram en link hierbij naar je website en/of een specifieke landingspagina.
  • Er zijn varianten van de commercials specifiek geschikt voor social media. Ook de carrousel kun je los inzetten op social media gekoppeld aan propositie van jouw bibliotheek.
  • Gebruik de hastag: #ontdekdebibliotheek
  • Denk bij het schrijven van berichten aan jouw eigen merkpositionering en tone-of-voice.

Meer informatie of advies nodig?

Er komt veel informatie op je af. Hoe en waar te beginnen? Misschien ben je op zoek naar haakjes hoe je de landelijke campagne kan implementeren in jouw bibliotheek, ook na de campagne. Wij helpen je graag! Wil je advies op maat of even met ons sparren? Mail naar marketingadvies@probiblio.nl

Op dinsdag 17 september organiseren we van 13.00-14.30 uur een ‘koffie met marketeers’ over de landelijke campagne. Tijdens dit moment kun je online je vragen stellen en/of mooie voorbeelden delen met andere bibliotheken. Wil je erbij zijn maar heb je geen uitnodiging ontvangen? Meld je dan aan via marketingadvies@probiblio.nl.