Getest door onze marketeers: AI-tool Midjourney

Blog Marketing
Gepubliceerd op 19 november 2024

Door Thomas de Bruin

De wereld van AI is ongrijpbaar en enorm. Onze marketeers gingen dit jaar op verkenning en doken in de mogelijkheden van een populaire tool; Midjourney. Met deze AI-tool kun je je eigen afbeeldingen genereren. Klinkt als een kans, toch? In dit artikel delen we onze learnings als dummies, is het een top of flop voor gebruik in de bibliotheekbranche?

Midjourney is een betaalde AI-tool waarmee je op basis van tekstbeschrijvingen je eigen, unieke afbeeldingen kunt genereren. De tool bestaat sinds 2022 en is sterk verbeterd sinds de lancering, waarbij afbeeldingen steeds beter, scherper en realistisch worden. De maandelijkse prijzen variëren tussen de 10 en 120 doller per maand, afhankelijk van je wensen en de snelheid waarmee de afbeeldingen gegenereerd worden. Momenteel kun je Midjourney alleen gebruiken met een Discord-account. Dat is een social media platform voor o.a. gamers en andere communicaties en kan dus wat overweldigend zijn als je hier voor het eerst op terecht komt. Als nieuwkomer kozen wij voor een newbie-kanaal, hier zitten meerdere ‘beginners’ in en je ziet elkaars afbeeldingen en zoekopdrachten voorbijkomen.

Wat valt op?

Je genereert een afbeelding door /imagine en dan een prompt (beschrijving) in te typen. Wij begonnen in het Engels, maar ook een Nederlandse beschrijving werkt. Allereerst hebben we beelden gegenereerd die vooral de sfeer van de bibliotheek moeten benadrukken.

Ons valt op dat het niks weg heeft van de bibliotheken waar wij vaak komen. Het lijkt een combinatie te zijn van populaire afbeeldingen op Google Images en daar dan weer een samenvoegsel van. Het is té droomachtig, lijkt het. Zie onze zoekopdracht hieronder:

Prompt: young people walking and relaxing in the library, realistic, dutch people / kids corner in library with children playing and reading books

Een aantal zaken zien we terug in meerdere afbeeldingen:

  • Sommige afbeeldingen zijn duister en mysterieus. Is dat iets dat AI er standaard als ‘sausje’ overheen gooit of ligt het aan onze zoekopdracht?
  • Onbekende lichtbronnen. Er lijken soms meerdere, onbekende lichtbronnen te zijn op een afbeelding. Het klopt dus niet altijd en roept vragen op.
  • Het valt ons op dat ze best veel op elkaar lijken. Wanneer we inzoomen op de beelden, schrikken we: handen en gezichten zijn soms vervormd en geven een griezelig gevoel. We vragen ons af of je wel mensen op de afbeelding wil tonen.
Hier gaat het bijvoorbeeld mis, hoeveel handen tel jij op deze afbeelding? En waar komen die lange armen vandaan?

Tip 1: wees heel specifiek in de beschrijving van de afbeelding die je zoekt. Een woord kan al veel verschil maken. Daarnaast kun je ook aangeven welke sfeer je wil zien, dat kan al schelen voor de duisterheid.

Prompt: library in a city in the provinces Noord-Holland or Zuid-Holland in the Netherlands, for all kinds of communities in that city

Beelden die lijken op de werkelijkheid

Bij het genereren van bibliotheek-afbeeldingen, vragen we ons af: ‘Wat als je zo’n beeld genereert, en een plek heel erg lijkt op een echte plek, of een echte bibliotheek?’ Die echte bibliotheek zou daar bezwaar tegen kunnen hebben, omdat de suggestie kan worden gewekt dat het beeld zich daar afspeelt, terwijl het op details kan verschillen. Er kan een beeld ontstaan waar de bibliotheek waarop het lijkt, het niet mee eens is.

Tip 2: let goed op of het beeld dat je genereert niet te erg lijkt op een bestaande plek.  Dat kun je natuurlijk niet altijd weten, maar als je iets bekend voor komt is het in ieder geval niet wenselijk.

Mensen/kinderen op beeld genereren

Onze volgende uitdaging is het genereren van beeld met mensen. Wanneer we een beeld willen genereren ter inspiratie voor ouders om met hun kinderen te gaan lezen bij de bibliotheek, schrikken we een beetje. Want wat als dit kind lijkt op iemands daadwerkelijke kind? Ook daar kunnen we ons voorstellen dat ouders bezwaar maken. Als we meer beelden genereren, valt ons bovendien op dat kinderen vaak dezelfde schoenen, jassen, broeken, haarkleur en andere uiterlijke kenmerken hebben. Wat blijkt? AI koppelt allerlei brongegevens aan elkaar en creërt een heel eenzijdig beeld van hoe een bibliotheekbezoeker eruit kan zien. Dit gegenereerde beeld heeft niets met de werkelijkheid te maken, maar vooral met de meest voorkomende afbeeldingen online.

Tip 3: pas op met het genereren van beelden van mensen (en vooral kinderen). Je wekt de suggestie van een echt persoon (die dus ook op een echt persoon kan lijken) en werkt stereotypering in de hand. Wij adviseren sterk om een  fotograaf in te huren, om échte beelden in je bibliotheek te maken van de werkelijkheid. Meer bezieling, meer authenticiteit, minder vervreemding, maar het past waarschijnlijk vooral gewoon beter bij jouw specifieke bibliotheek. Wat Midjourney kan is knap en indrukwekkend, maar generatieve AI lijkt nog te onderontwikkeld om een authentiek beeld dat past bij jouw specifieke biblitoheek, jouw specifieke merk of jouw specifieke uitstraling te genereren. De rol van de marketeer blijft hierin dus onmisbaar.

Prompt: flyer ter promotie van lezen voor ouders van kinderen tussen 4 en 12 jaar voor Nederlandse bibliotheek

AI en animatie: een oplossing?

Tenslotte proberen we het genereren van animatiebeelden uit. Dit leidt tot grappige, kleurrijke en tot de verbeelding sprekende afbeeldingen. Omdat dit niet ‘echt’ is, lijkt dit beter te passen en AI blijkt erg goed te zijn in geanimeerde beelden. In het voorbeeld hieronder lijken de octopusjes links best wel goed op de octopus van de landelijke campagne ‘ontdek wat je allemaal kan bij de bibliotheek’! Wel zien we in de hoek links-onderin een hybride mensaapje, maar dat moet in de fantasie van een kind niet uitmaken.

We kunnen ons voorstellen dat je als designer eerst wat schetsen laat maken met Midjourney, en vervolgens zelf verder aan de slag gaat. Óf: je bent marketing- en communicatiespecialist en wil zelf een schets creëren van een animatie of plaatje dat je in je hoofd hebt, waar een grafisch vormgever vervolgens mee aan de slag kan voor een serieuzer ontwerp.

Prompt: cute baby octopus with glasses in the library and laughing at people, animation style / you are a designer at a library and please make an image for a promotional flyer for an activity where an adult is reading out for toddlers from a book about jungle animals

Tip4: AI en design/animatie lijkt een goedwerkende combinatie en daarvoor biedt Midjourney interessante mogelijkheden. Besef je echter wel dat het ook weer meer ondertiteling vraagt; vormgevers kunnen wellicht je vraag niet begrijpen of hebben minder creatieve vrijheid om zélf een eerste schets te maken. Het zou een nieuwe manier van samenwerken betekenen.

AI voor marketeers: een tool maar geen doel

Onze conclusie over Midjourney: het is leuk ‘speelgoed’ en helpt je om je gedachten visueel te maken. De tool kan allerlei afbeeldingen genereren die je als bibliotheek mist of wenst. Pas echter op met gegenereerde afbeeldingen van mensen en ruimten, want ze kunnen de suggestie van echte mensen en ruimten wekken waar bezwaar tegen gemaakt kan worden. Voor animatie en design lijkt AI voor nu een geschikte tool. Vergeet het er niet bij te noemen, als je afbeelding met AI is gegenereert.

Zoals we in ons eerdere artikel Wat los je op met AI? benoemden: AI is een tool, geen doel. We onderkennen dat AI de samenleving en ons individuele dagelijkse leven verandert. Wel hebben we zelf de regie in hoe we AI in onze dagelijkse werkzaamheden willen gebruiken. Ons laatste advies voor bibliotheekmedewerkers is dan ook: probeer AI uit en ontdek waar AI – in dit geval Midjourney – een aanvulling kan zijn op jouw werkzaamheden. Wij vonden het een fijne manier om met een klein groepje aan de slag te gaan met een specfiieke tool, en vervolgens onze bevindingen te delen. Leg vervolgens vast met je team hoe je het wel of niet wil gebruiken, en je hebt een vorm van regie en omgang met AI.

Vragen over Midjourney of AI?

Wil jouw bibliotheek zelf ook aan de slag met Midjourney of heb je vragen over AI? Onze (marketing)adviseurs denken graag met je mee. Neem contact met ons op. Ook in 2025 gaan we binnen Probiblio verder met onze AI-zoektocht en benaderen we het vanuit verschillende disciplines. Hiervan houden we je uiteraard op de hoogte.

De foto die boven dit artikel staat is gemaakt met AI.