Hoe kunnen marketing & programmering beter samenwerken?
Blog
Programmering
Marketing
Gepubliceerd op 22 oktober 2024
Programmamakers en marketingmedewerkers kunnen samen een hoop bereiken. Een goede marketeer weet precies welk kanaal passend is bij welke programmering. Een marketeer heeft bovendien vaak veel inzicht in de demografie van de gemeenschap rondom de bibliotheek. Maar soms is er te veel programmering, of weet de marketeer niet wat de opzet van een programma is. Of wordt de marketeer niet tijdig betrokken bij het vormen van programmaplannen. Wat kun je doen om de samenwerking beter te laten verlopen? Hieronder geef ik een aantal tips met voorbeelden.
- Leg in beleid vast dat je samenwerkt. Een goed voorbeeld is BplusC in Leiden. In het beleidsplan staat expliciet dat de vestigingen third places zijn waar ‘mensen graag tijd doorbrengen en ontmoeting centraal staat’. Dat betekent veel voor programmering én marketing. Die twee kunnen bijna niet los van elkaar worden gezien.
- Maak samen plannen. Als je in het najaar aan de slag gaat met programmering voor het komende jaar, doe dat samen met de marketeer (en idealiter collectioneur en educatiespecialist). De marketeer kent de omgeving en kan meedenken over de succeskans van een programma of vorm. Als marketeer heb je dus ook verantwoordelijkheid om kennis over het werkgebied te verspreiden naar de specialisten in de bibliotheek. Kijk bijvoorbeeld naar Bibliotheek Amstelland in Amstelveen, waar het programma World of books heel succesvol gepromoot is. Veel bibliotheken hebben een meertalige collectie, maar de bibliotheek in Amstelveen is hierom echt bekend geworden.
- Spreek elkaar regelmatig. Een goed voorbeeld is Bibliotheek Gooi+. De programmamaker, collectioneur en marketingmedewerker komen tweewekelijks bij elkaar om af te stemmen over staande en komende programmering. Samen geven ze nieuwe programmering vorm en denken na over de beste vorm voor programma’s en de beste manier om de programmering onder de aandacht te brengen.
- Evalueer! Om te leren van gedane zaken moet je met elkaar kunnen evalueren. Wat ging goed, en wat minder? En niet alleen over programmering of over de vorm van de communicatie-uitingen, maar ook over de onderlinge samenwerking.
- Doelgroep en programmering samen bepalen. Bij Bibliotheek Waterland hebben de programmering- en marketingcollega’s aan de hand van de Mosaic ledenanalyse en de Inspiratiegids Doelgroepgericht programmeren Duurzaamheidde focusgroepen gekozen, daarop de activiteiten én marketingcommunicatiemiddelen afgestemd. Lees hier meer over hoe klantsegmentatie voor marketeers en programmakers jou verder kan helpen.
- Inventariseer je aanbod. De dienstverlening van de bibliotheek rust op 5 pijlers. Die zijn vertaald naar 5 communicatie-pijlers: leer, vraag, ontmoet, lees en doe. Ze vormen de ‘bewijslast’ voor de brede rol in de samenleving. Er is, naast het lenen van boeken, nog zoveel meer dat je in de bibliotheek kunt doen en ontdekken. Maar vertel je het brede verhaal van de bibliotheek en laat je dat zien, in aanbod. Door het aanbod van jouw bibliotheek te inventariseren en in te delen in deze pijlers kun je zien waar kansen liggen. Komt er bijvoorbeeld een pijler naar voren waar weinig aanbod voor is en komt die pijler terug in het meerjarenbeleidsplan, dan ligt daar een kans. Bespreek met je collega’s de