Landelijke imagocampagne van start: doe lokaal mee!

Blog Marketing
Gepubliceerd op 22 augustus 2024

Door Julia van Haaster

Tijd om het publiek te laten zien dat de bibliotheek veel meer te bieden heeft dan mensen vaak denken! Vanaf maandag 26 augustus is de landelijke campagne van start. Hier moet je zeker lokaal op inhaken, zodat we samen het verouderde imago van de bibliotheek aanpakken. In dit artikel geven we tips hoe je met de campagne de maatschappelijke rol van de bibliotheek maximaal promoot!

Campagnebeeld

Imagoverandering

Uit een groot doelgroepenonderzoek in 2024 is gebleken dat het huidige imago van de bibliotheek nog steeds draait om boeken, stilte en lezen. Dit wordt door maar liefst 60% van de mensen zo herkend. Dat verschilt veel van het gewenste imago, waarin de brede maatschappelijke rol van de bibliotheek naar voren komt: behulpzaam, gastvrij, digitaal vaardig en leven lang ontwikkelen. Voor veel mensen is niet bekend dat de bibliotheek bijvoorbeeld ook allerlei programmering, (online) cursussen en trainingen, huiswerkbegeleiding, vergadermogelijkheden, horeca, cultuur, maakplaatsen, 3D-printen en game-mogelijkheden aanbiedt. Maar liefst tweederde van Nederland (zo’n 11,8 miljoen mensen) maakt géén gebruik van de bibliotheek. Daar liggen dus nog enorm veel kansen!

Inhoud campagne

De landelijke campagne brengt hier verandering in en focust zich vooral op mensen die nu geen gebruik maken de bibliotheek, waarschijnlijk doordat zij onvoldoende op de hoogte zijn van wat je er allemaal kunt doen. Dit sluit aan op de branche-ambitie om te groeien van 4 miljoen leners naar 8 miljoen verbonden gebruikers in 2027. De bibliotheek is een plek waar je veel meer kan dan ‘lezen en lenen’. Het is een plek waar je je kunt verwonderen én waar je je kunt verbeteren. Met workshops, cursussen, trainingen, ontmoetingsplek en veel meer. Dit komt samen in een overkoepelende campagne payoff: Ontdek wat je allemaal kan.

De campagne brengt mensen in beeld, die op het moment dat ze het goed kunnen gebruiken, een hint krijgen om eens bij de bibliotheek te gaan kijken. Deze tip krijgen ze van een kleine slimme octopus (de ‘campaign character’) die verschijnt op locatie en de bibliotheek vertegenwoordigt in communicatie. Zo wordt de bibliotheek ge(her)introduceert als dé plek om kennis en vaardigheden op te doen. In de campagne draait het om 3 icoonproposities, dat zijn producten en diensten die mensen (nog) niet verwachten bij de bibliotheek (maar er wel zijn) én passen bij de 5 pijlers (leer, vraag, ontmoet, lees en doe):

  • Theorie-examen oefenen (online cursussen)
  • Digitaal vaardiger worden
  • Maakplaats (activiteiten in de bibliotheek)

Het concept is op ieder moment en voor meerdere jaren in te zetten, zowel landelijk als lokaal. Lokale bibliotheken kunnen daarnaast ook hun eigen proposities presenteren. Dus ben je ergens trots op en wil je dit graag in de spotlight zetten? Dat kan!

Lokale doorvertaling voor jouw bibliotheek

Het imago veranderen gebeurt samen. De landelijke campagne start op 26 augustus en loopt tot en met 29 september 2024. Via tv commercials, social ads, Google search en op bibliotheek.nl word getoond wat je bij de bibliotheek allemaal kunt doen. De campagne wordt landelijk gelanceerd, maar lokaal kunnen alle bibliotheken er verder mee aan de slag. Daarom is er een toolkit beschikbaar om lokaal mee te liften op de landelijke campagne (ook nádat de landelijke inzet afgelopen is). Het werkt twee kanten op, want lokale invulling werkt ook weer door voor landelijke zichtbaarheid van de bibliotheek.

In de toolkit op landelijkehuistijl.nl staan de volgende middelen:

  • Communicatieplan en advies en tips om lokaal aan te sluiten
  • Voorbeeldteksten van de campagne proposities ‘Ontdek wat je allemaal kan’
  • Voorbeeld persbericht
  • Document met acht tips om lokaal mee te doen met de campagne
  • Drukwerk (flyers en posters van de drie proposities en variant voor eigen propositie/aanbod in verschillende formaten (ook in template-vorm)
  • Digitale materialen:
    • Uitingen voor narrowcasting liggend en staand (ook templates)
    • Social media-uitingen in verschillende formaten
    • Banners
    • Video’s van de 3 proposities
    • Voorbeeld landingspagina voor de WaaS
    • Losse beelden van de drie proposities
  • Beeldbank:
    • Carrousels met verschillende achtergronden/kleur van de tekst
    • Afbeelding van de octopus voor drukwerk en web (campaign character)
    • Campagnebeelden van de drie proposities

Kijk wat er bij jouw bibliotheek past!

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meer zichtbaarheid op de website: plaats een banner op de homepage en bouw een landingspagina rondom de campagne. Dat zorgt ervoor dat mensen makkelijk de weg vinden naar jouw aanbod rondom ‘ontdek wat je allemaal kan’.
  • Mee in de nieuwsbrief: plaats wisselend een banner in je nieuwsbrief en licht daarbij uit wat je allemaal in jouw bibliotheek kunt doen en ontdekken.
  • Diverse teksten online en offline: laat hier ‘ontdek wat je allemaal kan’ in terugkomen en combineer dit met het aanbod van jouw bibliotheek.
  • Zichtbaarheid in en om de bibliotheek: denk aan posters, maak de octopus zichtbaar in jouw bibliotheek en informeer front-office collega’s over de campagne, zodat zij vragen van bezoekers kunnen beantwoorden.
  • Social media: maak gebruik van de voorbeeldteksten voor op o.a. Facebook en Instagram en link hierbij naar je website en/of een specifieke landingspagina.

Meer informatie of advies nodig?

We helpen je graag verder. Wil je meer weten over de landelijke campagne en hoe je deze lokaal doorvertaalt? Bekijk dan eens de Biebtobieb-groep over de landelijke bibliotheekcampagne. Liever persoonlijk contact? Onze marketingadviseurs denken ook graag met je mee, mail ons via marketingadvies@probiblio.nl.

Op dinsdag 17 september organiseren we van 13.00-14.30 uur een ‘koffie met marketeers’ over de landelijke campagne. Tijdens dit moment kun je online je vragen stellen en/of mooie voorbeelden delen met andere bibliotheken. Wil je erbij zijn maar heb je geen uitnodiging ontvangen? Meld je dan aan via marketingadvies@probiblio.nl.