Traineeship Openbare Bibliotheken

Dienst Strategie en beleid HR en vrijwilligers
Gepubliceerd op 05 oktober 2023

De bibliotheeksector kampt met een tekort aan gekwalificeerd personeel. Hoe werf en bind je in een krappe arbeidsmarkt jong talent die bibliotheken helpen in de veranderende rol naar een maatschappelijk-educatieve netwerkorganisatie? Het Traineeship Openbare Bibliotheken zorgt voor deze instroom. Met het ontwikkelprogramma leidt Probiblio samen met de bibliotheken trainees op tot bibliotheekmedewerker van de toekomst.

“Nieuwe talenten aan je binden is niet alleen een kans, maar een goede investering in de toekomst van je organisatie.”
Efine Pavilons

Regiomanager Centrum Bibliotheek Rotterdam

Hoe werkt het?

De trainees worden ingezet bij bibliotheken in ons netwerk. In 2 jaar tijd voeren zij 3 opdrachten uit bij 3 verschillende bibliotheken. De opdrachten hebben direct effect op de maatschappelijke opgaven waar de bibliotheken met elkaar voor staan. Te weten; laaggeletterdheid, digitale inclusie en leven lang ontwikkelen. Zo dragen zij direct bij aan het bouwen van de bibliotheken van de toekomst.

Voor de opdracht bij de bibliotheek werkt de trainee onder begeleiding van een mentor in een team waarbij de trainee verantwoordelijk is voor een eigen (deel)resultaat. Gedurende de 8 maanden leert de trainee de bibliotheek kennen (sleutelpersonen, processen, structuur, de belangrijkste strategische thema’s) en wordt het zelfinzicht vergroot (hoe kwaliteiten effectief inzetten binnen de context van de bibliotheek).

Naast de 3 opdrachten houdt de trainee zich bezig met persoonlijke ontwikkeling, vakinhoudelijke trainingen, intervisie, coaching en een groepsopdracht (32 uur werken bij bibliotheek en 4 uur training per week).

“De trainee heeft ons met haar kennis, nieuwsgierigheid en daadkracht geleerd om op een andere manier naar onze organisatie te kijken.”
Margot Nicolaes

Directeur BplusC

Bekijk hoe trainee Amber Bregman het traineeship heeft ervaren

Inbreng bibliotheek

  • Concrete opdracht
  • Financiële vergoeding (8 maanden, 32u/week, schaal 7 + werkgeverslasten)
  • Coaching on the job
  • Kennisdeling

Maatschappelijk betrokken trainees werven, die vol enthousiasme aan de slag willen bij verschillende bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland. In deze krappe arbeidsmarkt waarin hard wordt getrokken aan de jongeren doelgroep, klinkt als een behoorlijke uitdaging. Door een uitgebreide vacaturepagina met aansprekende content en met een online campagne gericht op de doelgroep hebben we maar liefst 76 kwalitatieve sollicitaties ontvangen. Het is echt fantastisch om te zien dat zoveel jong talent aan de slag wil bij de bibliotheek!

De nieuwe trainees zijn gestart in september 2024. En dat betekent dat je weer kunt aangeven of je plek hebt voor een trainee in jouw bibliotheekorganisatie. Graag ontvangen we jouw opdracht voor de trainee via het opdracht-intake formulier.

Het doel is om de trainees na afloop van hun traineeship te plaatsen in uitdagende banen bij bibliotheken binnen ons netwerk.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Esmée Beekman (06-108 121 52).

Profiel Trainee

De trainees zijn jonge professionals tussen de 21 en 28 jaar oud die recentelijk een HBO- of WO-opleiding hebben afgerond (maximaal 2 jaar geleden). Ze hebben een frisse kijk op de wereld en zijn gepassioneerd over het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Ze zijn ambitieus, ondernemend en staan te popelen om hun carrière een vliegende start te geven. Ze hebben een brede interesse en zijn niet bang om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Bovendien hebben ze een sterk gevoel van empathie en willen ze graag een positieve impact hebben op anderen en de samenleving als geheel. Ze zijn open-minded, nieuwsgierig en bereid om te leren en te groeien, zowel professioneel als persoonlijk.

“Trainees hebben een frisse blik en zijn een versneller voor verandering.”
Dionne Dinkhuijsen

Directeur-bestuurder Bibliotheek aan den IJssel

Ankie Kesseler, directeur-bestuurder Bibliotheek Aanzet, vertelt over het Traineeship Openbare Bibliotheken.

Bekijk hieronder welke opdrachten de trainees hebben gedaan.

  • Gezinsaanpak: aansluiten behoeften gemeentes
    Kennemerwaard heeft de wens om de gezinsaanpak binnen de 3 programma’s te integreren als werkwijze en de samenwerking tussen de programma’s m.b.t. de gezinsaanpak te versterken, om zo aan te sluiten bij de behoeftes binnen de gemeentes. De trainee brengt in kaart wat er al gebeurt op het gebied van de gezinsaanpak. Door middel van interviews met medewerkers onderzoekt de trainee wat de knelpunten zijn en wat werknemers nodig hebben om de gezinsaanpak te kunnen integreren in hun manier van werken. Ook wordt onderzocht wat de wensen zijn binnen de 4 gemeenten, door analyse van beleidsstukken en interviews met beleidsmedewerkers en andere samenwerkingspartners.

 

  • Gezinsaanpak: samenwerking Educatie en Programmering
    De trainee onderzoekt hoe een structurele samenwerking tussen de afdelingen Educatie en Programmering kan worden gerealiseerd m.b.t. de gezinsaanpak. Om ervoor te zorgen dat zowel de ouders als de kinderen bereikt worden, moeten deze afdelingen samenwerken. Programmering focust zich op volwassenen (bijv. met het Taalcafé, Digitaal Meedoen, Leesclub, DigiTaalpunt) en Educatie richt zich meer op kinderen (bijv. met Bibliotheek op school, BoekStart(coach)). Het is belangrijk dat de Frontoffice betrokken wordt omdat zij binnen de bibliotheek het eerste aanspreekpunt zijn.

 

  • Ontwikkelhuis Basisvaardigheden: onderzoek naar (thema)activiteiten
    Bij deze opdracht onderzoekt de trainee de behoefte naar een (thema)activiteiten waarbij 3 basisvaardigheden (taal-, digi- en rekenvaardigheid) worden geoefend. De trainee analyseert de behoefte van deelnemers aan de Taalcafé’s in de vestigingen Centrale en Charlois. We toetsen de aanname dat het aanbieden van thematische workshops (gezondheid, werk, geld, opvoeding) waarbij je iets leert waarbij je basisvaardigheden nodig hebt, aansluit bij de behoefte van de doelgroep. En adviseren  hoe dit aanbod kan worden opgenomen in het basisvaardighedenaanbod van Bibliotheek Rotterdam. Daarnaast draait de trainee mee in het team basisvaardigheden als activiteitenbegeleider van Klik&Tik en Taalcafé, inclusief promotieactiviteiten.

 

  • Meertaligheid en de Bibliotheek op school
    Binnen de Bibliotheek op school is er nog weinig aandacht voor meertaligheid, zowel in collectie als in de programmering en lessen. De trainee voert onderzoek uit  naar het huidige Leidse netwerk rondom meertaligheid, het aanbod van deze instanties, en de behoeften van ouders, gezinnen en scholen met betrekking tot meertaligheid. Vanuit deze situatieanalyse werkt de trainee een pilot uit om vanuit BplusC, samen met haar partners, de leesvaardigheid van meertalige kinderen aan te pakken.

    • Bibliotheek: BplusC
      Mentor: Rachel van Leeuwen / r.vanleeuwen@bplusc.nl
      Periode: september 2024 – april 2025

 

  • Integratie van digitaal burgerschap in beleid en activiteiten
    Digitaal burgerschap omvat digitale vaardigheden én weerbaarheid in de digitale wereld en actieve, participatieve deelname aan de samenleving. De bibliotheek streeft ernaar dat deze aspecten volledig geïntegreerd worden in zowel het beleid als de activiteiten. Dit kan door bestaande activiteiten te intensiveren en te verrijken met nieuwe elementen en ontwikkeling van nieuwe activiteiten. De trainee onderzoekt hoe het concept digitaal burgerschap met de bestaande activiteiten van Bibliotheek Hoeksche Waard verbonden kan worden, specifiek binnen het Maaklokaal, het Digitaal Huis, en het IDO.

    • Bibliotheek: Hoeksche Waard
      Mentor: Xenia de Graaf / xdegraaf@debhw.nl
      Periode: september 2024 – april 2025

  • dBos: het belang van een inclusieve collectie
    Onderzoeken tonen het belang van een inclusieve collectie. Ook binnen de OBA wordt diversiteit als belangrijk criterium beschouwd voor een goede jeugdcollectie. Hoewel het belang van diversiteit wordt ingezien, zie je dit niet altijd terug in de praktijk. Overeenstemmend met het onderzoek ‘Diversiteit en collectievorming bij de Bibliotheek op school’, geeft het team OBA School aan obstakels te ervaren in het najagen van een diverse collectie. De trainee maakt inzichtelijk wat deze knelpunten zijn, waar ze liggen en wat de prioritering van deze knelpunten is.

 

  • Collectie en programmering: een transitie
    In deze opdracht versterkt de trainee het team Markt & Innovatie door een bijdrage te leveren aan overgang naar het Dordthuis op het gebied van collectie en programmering. In de rol van aanjager zet de trainee het nieuwste, oudste boek van de collectie in de spotlight: een prachtige Statenbijbel uit 1702 d.m.v. een onthulling en een aantal feestelijke activiteiten.

 

  • ‘On the job’ training tot collectiespecialist
    De trainee wordt ‘on the job’ opgeleid tot collectiespecialist voor de volwassencollectie bij Bibliotheek Gouda. Met onder andere de volgende taken: thematafels bedenken en inrichten, aanschaf en afschrijving boeken, inwerken en koppelen nieuwe boeken, interpreteren rapportages, selecties maken, aanschaf en beheer van kranten, tijdschriften en boeken leesclubs, aanstellen en begeleiden gastcurator, social media, opstellen collectiebeleid en begroting.

  • Opschalen impactvolle activiteiten
    Om het team Buurtgericht Werken te ondersteunen wordt er een portfolio gerealiseerd waarin een overzicht wordt geboden van alle buurtgerichte activiteiten die in de stadsdelen plaatsvinden of hebben gevonden. Vervolgens wordt de impact van deze activiteiten gemeten. In samenspraak met de medewerkers kijkt de trainee welke activiteiten vruchtbaar zijn voor implementatie in andere stadsdelen. Dit wordt aan de hand van pilots gerealiseerd. Dit sluit aan bij de wens van medewerkers om hun succesverhalen op te schalen en buurtgericht werken breder op te zetten. Daarnaast sluit het aan bij de behoefte van medewerkers om de kar niet alleen te hoeven trekken. Door impactvolle activiteiten op maat te implementeren wordt tevens beoogd specifieke doelgroepen ook in andere stadsdelen te bereiken.

 

  • Of-by-for-all methode in programmering
    De trainee wordt community librarian en gaat in afstemming met Manager Programmering werken aan de inpassing van de of-by-for-all methode in de programmering. De bibliotheek is bezig met een organisatieverandertraject waarbij programmering centraal komt te staan. Door de klemtoon in het beleid van de klassieke collectie naar de culturele én maatschappelijke programmering te verschuiven zal er meer ruimte zijn om hoogwaardige programmering aan te bieden. Binnen deze verschuiving van de focus heeft de bibliotheek de ambitie om het publiek te verbreden en meer aan te sluiten bij de behoeften in de kernen. Het opstarten van buurtgerichte programmering door middel van Community Librarianship sluit aan bij deze ambities.

 

  • Vrijwilligers vs. actieve buurtbewoners
    Bij de organisatie en uitvoering van buurtgerichte activiteiten zijn buurtbewoners vaak actief betrokken. De scheidingslijn tussen een actieve buurtbewoner en een vrijwilliger vervaagt hierdoor. Dit vraagt om een duiding van de volgende vraag: “Wanneer is een actieve buurtbewoner die bijdraagt aan buurtgerichte activiteiten een (buurtgerichte) vrijwilliger?” Aan de hand van de definitie en de behoeften van het team Buurtgericht Werken stelt de trainee een concrete handreiking op waarmee medewerkers kunnen bepalen wanneer iemand een buurtgerichte vrijwilliger is. Daarnaast wordt bepaald wat er moet worden gerealiseerd voor actieve buurtbewoners die uiteindelijk niet onder de definitie van buurtgerichte vrijwilliger vallen.

    • Bibliotheek: OBA
      Mentor: Najat Rhim / n.rhim@oba.nl
      Periode: januari – augustus 2024

 

  • De community en het activiteitenaanbod
    De missielijn Kunst, Cultuur, Opinie en debat heeft als doel zoveel mogelijk Rotterdammers kennis te laten maken met kunst en cultuur. Het andere doel is om Rotterdammers met elkaar te verbinden door hen met elkaar in gesprek te laten gaan over maatschappelijke en actuele thema’s. Er is een uitgebreid en afwisselend activiteitenaanbod waarmee ze impact willen maken, en waarmee ze Rotterdammers aan zich willen binden. De activiteitenbegeleiders hebben een training gedaan op het gebied van Communitybuilding, maar kunnen nog wel wat handvatten gebruiken. De trainee onderzoekt waar ze nu staan op het gebied van community’s. Welke zijn er al? Hoe onderhouden we het contact met de community’s? Welke zijn interessant om nader te onderzoeken?

  • dBos: toekomstbestendige doorontwikkeling
    De trainee onderzoekt de duurzame en toekomsbestendige doorontwikkeling van de huidige dBos aanpak voor het primair onderwijs van Bibliotheek aan den IJssel bestaande uit onderzoek naar mogelijke differentiatie van het huidige dBos aanbod aan po-scholen met het oog op een toekomstbestendig dBos (next) aanbod (expertise, collectie, samenwerking); onderzoek naar de (door)ontwikkeling van een passend activiteitenaanbod digitale geletterdheid (mediawijsheid) op po-scholen en de bibliotheek en onderzoek naar de verbinding tussen de programmering van dBos op scholen en in de centrale vestigingen van de bibliotheekorganisatie.

 

  • dBos: de kracht van de leesconsulent
    De trainee levert een bijdrage aan de doorontwikkeling van de Bibliotheek op school om een relevante samenwerkingspartner te zijn voor het onderwijs met een vernieuwend, aantrekkelijk en professioneel producten en dienstenaanbod.  De trainee draait mee in het team van leesconsulenten, gaatn gesprek met scholen en ontwikkelt eigen lessen in de vorm van boekpromotie, theaterlezen, creatief schrijven, groepsbezoeken in de bieb, interactief voorlezen en een workshop voor leerkrachten.

 

  • dBos: pilot en onderzoek
    Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar ontvangt subsidie voor een pilot voor dBos bij één school. De trainee werkt mee aan het opzetten van de pilot, gaat in gesprek met andere bibliotheken over hoe zij dBos hebben opgezet en denkt na over hoe dBos het beste vormgegeven kan worden. De trainee zet een behoefteonderzoek op en uit bij basisscholen en middelbare scholen en bij jongeren tussen de 12 en 18 jaar en Verwerkt dit in een rapport. Ook schrijft de trainee samen met de Programmamaker Jeugd het educatiebeleid voor inclusief programmering, met begroting en impactmeting.

    • Bibliotheek: Voorschoten-Wassenaar
      Mentor: Sharon den Hollander / s.denhollander@obvw.nl
      Periode: mei – december 2023

 

  • dBos: impactmeting
    De trainee voert een impactmeting uit. Hoe meet men de impact die OBA op School heeft op scholen met het programma OBA op School en hoe kan daar een vaste toolkit voor worden gemaakt zodat deze meting (jaarlijks) kan worden uitgevoerd? Met het doel deze metingen te kunnen gebruiken om financiële steun te werven, en interne processen van OBA op School te revalueren en optimaliseren.

    • Bibliotheek: OBA
      Mentor: Maarten Lammers / m.lammers@oba.nl
      Periode: september 2024 – april 2025

  • Digitale inclusie: eenzame ouderen
    De Bieb heeft van gemeente Zaanstad een opdracht gekregen voor een pilot in het kader van digitalisering en eenzame ouderen. De trainee ondersteunt de BiebAcademy bij het vormgeven van deze pilot, het aangaan van samenwerkingen met diverse maatschappelijke partners, werving van cursisten en bij de opzet en het geven van de training in diverse wijken.

    • Bibliotheek: De Bieb voor de Zaanstreek
      Mentor: Lisa van Tongeren / l.vantongeren@debieb.nl
      Periode: september 2022 – april 2023

 

  • DigiVitaler: digitalisering en de zorg
    Het programma DigiVitaler probeert de mensen die minder goed mee kunnen komen met de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en zorg te bereiken en te helpen. Deelnemers leren werken met verschillende vormen van digitale zorg, zoals een patiëntenportaal, een videoconsult of het opzoeken van online informatie over gezondheid. Wanneer mensen gebaat zijn bij andere hulp, kunnen zij worden doorverwezen naar het andere aanbod digitale basisvaardigheden zoals Klik & Tik, DigiSterker en Digimaatjes.

 

  • Digi-/Taalhuis: borgen, verbeteren en uitbreiden
    De trainee houdt zich bezig met het borgen, verbeteren en uitbreiden van het DigiTaalhuis. Het gaat om de programmering op het gebied van hulp en ondersteuning bij (het leren van) de Nederlandse taal, digitale vaardigheden en andere basisvaardigheden en het in kaart brengen van de huidige situatie: beleid, financiën, middelen (fysieke plek, collectie, computers, etc.), samenwerking en communicatie intern, samenwerking met maatschappelijke partners, activiteiten, monitoring, PR, beschikbaarheid van medewerkers en vrijwilligers en scholing van medewerkers en vrijwilligers. Van het huidige aanbod bepalen we wat de situatie is, wat de wensen zijn, wat de randvoorwaarden zijn en wat het plan van aanpak is.

 

  • Digitaal aanbod jongeren
    Jongeren in Leiden kunnen gebruikmaken van een ter beschikking gestelde laptop. Om deze jongeren op weg te helpen en hun vragen te beantwoorden zal BplusC aanbod ontwikkelen en de dienstverlening ook verder inrichten. Op basis van een verkenning onder de jongeren wil BplusC samen met jongeren en partijen in de stad een passend aanbod ontwikkelen. Hiertoe onderzoekt de trainee wat precies de hulpvraag en behoeften voor deze doelgroep zijn en op welke manier we deze kunnen vertalen naar aanbod.

    • Bibliotheek: BplusC
      Mentor: Janneke van Tilborg / j.vantilborg@bplusc.nl
      Periode: september 2024 – april 2025

 

  • Digitale inclusie en programmering
    Bibliotheek Zuid-Kennemerland heeft het afgelopen jaar volop ingezet op digitale inclusie voor (kwetsbare) burgers. Nu het aanbod voor volwassenen stevig is neergezet willen zij de doelgroepen gaan verbreden en focussen op programma’s voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud op het gebied 21st century skills om succesvol deel te kunnen nemen in de maatschappij van de toekomst. De trainee ontwikkelt, implementeert en borgt een inspirerende en vernieuwende leerlijn o.g.v. de 21st century skills voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud, voor de bibliotheken binnen onze 5 gemeenten. Denk hierbij aan een maakplaats, inspiratiecentrum, kennishub of AI-lab.

  • IDO: samenwerking met gemeenten en sociale partners
    De trainee kijkt hoe de samenwerking tussen de bibliotheek en de gemeenten en sociale partners verbeterd en verduurzaamd kan worden, met de klantbehoeftes als belangrijkste leidraad. Er wordt een interne integrale visie gecreëerd op het IDO en digitale inclusie waar de bibliotheekmedewerkers achter staan. Deze visie wordt uitgedragen naar gemeenten, partners en klanten. Ook verbetert de trainee de informatievoorziening over het IDO voor de medewerkers zelf, vooral als het gaat om doorverwijzen, privacy en het registreren van de IDO-vragen.

    • Bibliotheek: IJmond Noord
      Mentor: Anja Westra / awestra@obijmond.nl
      Periode: september 2022 – april 2023

 

  • IDO: de bibliotheek als geschikte partner
    Bij deze opdracht onderzoekt de trainee hoe we aan de 6 gemeente in het werkgebied laten zien dat de West-Friese Bibliotheken de meest geschikte partij is om het IDO bij te beleggen. Zodanig dat de financiering niet ten koste gaat van de huidige subsidies. Er wordt een nulmeting uitgevoerd en  best practices verzameld. Er worden interventies uitgevoerd gericht op doelgroepen en vestigingen en geadviseerd over de te nemen stappen.  De meerwaarde van het IDO wordt aangetoond en we brengen een netwerk met deskundige partnerorganisaties in kaart om naar door te verwijzen.

  • Third Place
    In deze opdracht bekijkt de trainee hoe de visie van Third Place vertaald kan worden naar BplusC en hoe dit naar de gemeente toe gebracht kan worden. Welke competenties en takenpakketten zijn nodig voor medewerkers? Welke merkwaarden gaan we intern uitdragen? Hoe creëren we draagvlak en eigenaarschap bij medewerkers? Hoe werken we intern samen en welke organisatiestructuur past daarbij? Hoe werken we samen met community’s en partners? Wat is de verhouding tussen het aanbod dat uit community’s komt en andere programmering? Hoe zorgen we voor goede facilitaire voorzieningen? Hoe positioneren we BplusC in de bredere context van de stad?

    • Bibliotheek: BplusC
      Mentor: Linda Capel / l.capel@bplusc.nl
      Periode: mei – december 2023

 

  • Jongerenpanel
    Bibliotheek Waterland heeft de wens om een jongeren community (18-25 jaar) op te bouwen. De vraag aan de trainee is om een jongerenpanel op te zetten en in gezamenlijkheid een of meerdere activiteiten te organiseren. En op basis van de pilot een plan van aanpak op te stellen hoe Waterland een jongeren community kan opbouwen met bijpassende programmering en collectie. Wat is er nodig om de continuïteit te waarborgen? Welke factoren spelen mee voor jongeren om zich aan te sluiten en aangehaakt te blijven? Welke rol speelt de bibliotheek hierin? Actief participerend of juist puur faciliterend?

 

  • De bieb en ontmoeting, debat, kunst en cultuur
    De trainee identificeert welke rol de Bieb voor de Zaanstreek kan spelen op het gebied van ontmoeting, debat, kunst en cultuur in haar hoedanigheid als educatief-maatschappelijke bibliotheek. En bepaalt op basis daarvan hoe De Bieb (het beleid rondom) de programmering, en daarmee de rol van de Programmamaker de komende vijf jaar kan vormgeven. De trainee start de werving van deze Programmamaker op en maakt een begin met de programmering.

    • Bibliotheek: De Bieb voor de Zaanstreek
      Mentor: Lisa van Tongeren / l.vantongeren@debieb.nl
      Periode: januari – augustus 2024

 

  • Belevenistafels: kans voor ontmoeting
    Bibliotheek Hilversum is in het bezit van 3 belevenistafels (displaytafels met touchscreen). Op de tafels kunnen verschillende doelgroepen met diverse programma’s aan de slag. Bijvoorbeeld programma’s voor een laaggeletterde doelgroep, geheugenprogramma’s voor ouderen en jeugdprogramma’s op diverse domeinen. Hilversum heeft de wens om de tafels actief te gaan gebruiken binnen de programmering en teams. De trainee inventariseert wat de mogelijkheden voor verschillende doelgroepen zijn, ontwerpt vervolgens 2 programma’s en enthousiasmeert de doelgroep om deel te nemen.

  • Verbeteren gebruiksvriendelijkheid ICT-faciliteiten
    De trainee ontwikkelt huidige en gewenste customer-journey’s voor de fysieke dienstverlening samen met medewerkers en bezoekers, zoals het gebruik van een pc, het printen van een document, het lenen van een boek, etc. Daarbij moet toegankelijkheid voor alle doelgroepen van de OBA in het achterhoofd gehouden worden. De trainee test ook zelf en verzamelt feedback over alle touchpoints die de bezoekers heeft met de technologie in alle OBA vestigingen. Vervolgens faciliteert de trainee dat er samen met medewerkers en bezoekerspanel ook een ideale, gewenste situatie opgesteld wordt.

    • Bibliotheek: OBA
    • Mentor: Heleen de Boer /h.deboer@oba.nl
      Periode: september 2022 – april 2023

 

  • Rol en positie publieksservice
    De trainee definieert de rol en positie van de publieksservice en maakt een plan hoe bibliotheken dit kunnen inrichten en verankeren. Het doel is het opstellen van een inventarisatie van de situatie rondom de publieksservice. Enerzijds door deskresearch en anderzijds door gesprekken met medewerkers en managers van de publieksservice. Daarnaast komt er een groepsgesprek met vertegenwoordigers van andere sectoren met een publieksservice met als doel nieuwe inzichten op te doen. Mogelijk vloeien er uit dit onderzoek een aantal duidelijke onderwerpen voort waar een passend advies voor geschreven kan worden, maar waarschijnlijker zal het eindrapport een ‘levend document’ zijn waar collega’s van Probiblio verder mee aan de slag kunnen.

 

  • Samenwerking medewerkers & vrijwilligers
    De trainee onderzoekt wat er nodig is om de samenwerking tussen vaste medewerkers en vrijwilligers bij de OBA te optimaliseren. Als bibliotheek voor, door en met Amsterdammers heeft de OBA voor de realisatie van het community librarianship in Koers 2030 o.a. de ambitie geformuleerd om naast de 350 medewerkers met 650 vrijwilligers te gaan samenwerken. In de analyse wordt de huidige situatie met de ideale situatie/doelstellingen vergeleken. Doel is om duidelijkheid te creëren over de rol van vrijwilligers en de samenwerking tussen medewerkers en vrijwilligers.

    • Bibliotheek: OBA
      Mentor: Najat Rhim / n.rhim@oba.nl
      Periode: september 2024 – april 2025

  • Domeinvisie
    Bibliotheek De Plataan heeft een strategisch meerjarenbeleidsplan, echter de doorvertaling naar domeinen ontbreekt. Deze opdracht richt zich op het ontwikkelen van een domeinvisie voor het domein Basisvaardigheden & Persoonlijke ontwikkeling. Dit moet vervolgens doorvertaald worden in een domeinplan en verschillende activiteitenplannen. Omdat het domein te groot is om één goed bestuurbaar domeinplan te maken, worden er verschillende opgesteld. Er zal worden gestart met taal, digitaal en persoonlijke ontwikkeling. Eventueel zal er later ook een domeinplan komen voor algemene basisvaardigheden, waarin de vijf basisvaardigheden centraal staan.

 

  • Onboarding
    De Dienst Publiekszaken is op dit moment actief met het thema talentontwikkeling, en werkt daarvoor o.a. aan een onboardingsprogramma. Er is geconstateerd dat jonge nieuwe medewerkers na twee jaar alweer uitstromen. De trainee houdt zich bezig met een onboardingsprogramma, waarmee wordt gepoogd deze nieuwe medewerkers meer aan de organisatie te binden, waardoor zij zich langer binnen de organisatie zullen door-ontwikkelen. Daarnaast is de bibliotheek bezig met de verbeterthema’s Professionalisering en Werkgeverschap. Met een onboardingsprogramma kan de bibliotheek inzetten op betrokken werkgeverschap, en tegelijkertijd zo snel en efficiënt mogelijk zorgen voor de professionalisering van nieuwe medewerkers.

 

  • Samenwerkingspartners
    Deze opdracht behelst het opstellen van een inventarisatie omtrent inhoudelijke samenwerking met partners. Door het voeren van gesprekken met bibliotheekmedewerkers die samenwerken met partners én huidige samenwerkingspartners, zal er een inventarisatie worden opgesteld met een focus op de volgende onderwerpen: De beweegredenen om samen te werken; Welke verwachtingen er zijn; Mogelijke manieren waarop meer inhoudelijke samenwerking kan worden gerealiseerd; Welke partners aansluiten op de focus of de wettelijke functies van de bibliotheek. 

 

  • Jaarurensystematiek en roostering
    In de cao Openbare Bibliotheken is per 1 januari 2022 een jaarurensystematiek (JUS) vastgelegd. De trainee onderzoekt de mogelijkheid tot implementatie van de JUS bij Bibliotheek Bollenstreek. Het doel van de opdracht is het realiseren van meer flexibiliteit en efficiëntie. Daarnaast is er bij de bibliotheek de behoefte aan een centraal roosterprogramma. De roosters worden per vestiging gemaakt door de vestigingscoördinator, daardoor ontbreekt een centraal overzicht. Daarnaast zou een mogelijke invoering van de JUS vragen om een robuuste online omgeving waarin ook de jaaruren bijgehouden kunnen worden.

 

  • Meten maatschappelijke impact
    DOK Delft heeft de behoefte om haar maatschappelijke toegevoegde waarde (impact) te kunnen meten. De trainee inventariseert wat de huidige situatie binnen DOK is op het gebied van impact. Wat wordt er al gemeten en gemonitord en waar is behoefte aan? Hoe gaan andere bibliotheken en organisaties om met het meten van impact?

    • Bibliotheek: DOK Delft
      Mentor: Kevin de Kok / k.dekok@dok.info
      Periode: september 2024 – april 2024

Alles over traineeship openbare bibliotheken

Nieuws
Educatie

Draqqueen Dina Diamond overhandigt handreiking voor inclusieve schoolboeken

Nieuws
HR en vrijwilligers
Strategie en beleid

Nieuwe trainees van start!

Nieuws
Publieksservice
Collectie
Programmering
Educatie
Basisvaardigheden
Logistiek
Automatisering
Marketing
HR en vrijwilligers
Strategie en beleid

'Traineepool': jong talent binnenkort jouw collega?

Blog
Basisvaardigheden

Een dag op stap met trainee Tara

Blog
Programmering
Educatie

Ervaringen met het opzetten van een jongerenpanel

Blog
Basisvaardigheden

Mensen wegwijs maken met digitale zorg bij Bibliotheek Gooi+

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!