Mensen wegwijs maken met digitale zorg bij Bibliotheek Gooi+
Niet iedereen komt gemakkelijk mee met ontwikkelingen in de samenleving. Als je minder digitaal vaardig bent, is dit helemaal een uitdaging. Tijdens een opdracht als onderdeel van mijn traineeship onderzocht ik bij Bibliotheek Gooi+ hoe we mensen het beste wegwijs maken met digitale zorg.
In het traineeship merkte ik al gauw dat ik het meeste energie krijg van alles wat bibliotheken doen rondom basisvaardigheden. Tijdens mijn tweede opdrachtronde kreeg ik de kans dit verder te onderzoeken in mijn opdracht bij Bibliotheek Gooi+ over activiteiten rondom digitale zorg.
Tegenwoordig kan je steeds meer dingen digitaal regelen. Voor veel mensen is dat heel handig. Het is super snel en het bespaart je bijvoorbeeld een bezoek aan het gemeentehuis, of zelfs aan je huisarts of het ziekenhuis. Zo kan je nu bijvoorbeeld online een afspraak inplannen met je huisarts of je medische dossier inzien in jouw patiëntenportaal.
Maar niet iedereen komt gemakkelijk mee met deze ontwikkelingen in de samenleving. Voor veel mensen is dit best ingewikkeld of spannend! En als je minder digitaal vaardig bent is dit al helemaal een grote uitdaging.
In gesprek
In mijn opdracht bij Bibliotheek Gooi+ mocht ik mensen wegwijs maken met digitale zorg. Samen met collega’s heb ik gewerkt aan het opzetten van workshops rondom verschillende onderwerpen en hebben we mensen kunnen helpen met hun vragen over digitale zorg. Hierbij maakten we gebruik van het lesprogramma DigiVitaler van Stichting DigiSterker. We gaven een korte uitleg, probeerden met deelnemers in gesprek te gaan en daarna konden deelnemers zelf aan de slag! In een veilige oefenomgeving konden zij kennismaken met online patiëntenportalen van de huisarts en het ziekenhuis.
Heel leerzaam dus! Maar mensen komen niet vanzelf naar de bibliotheek om aan zo’n workshop mee te doen.
Breng de bibliotheek naar het publiek
Om mensen bekend te maken met de bibliotheek en de verschillende activiteiten gingen we vooral veel naar buiten. We spraken bijvoorbeeld met huisartsenpraktijken, het ziekenhuis, buurthuizen, welzijnswerkers en allerlei andere organisaties. Een groot onderdeel daarvan is om mensen te vertellen waarmee je allemaal bij de bibliotheek terecht kan. Want dat verhaal kan niet vaak genoeg verteld worden! Zo stond ik bijvoorbeeld op een vitaliteitsmarkt en ging ik langs bij een buurthuis om mensen te ontmoeten die niet gauw een bibliotheek binnenlopen.
Het allerleukste aan de opdracht was het uitvoeren van de activiteiten zelf. Je merkt namelijk dat het mensen echt verder helpt. Sommige mensen vertelden dat ze iets meer zelfvertrouwen hadden gekregen of dat ze zelfs zin hadden om meer te leren over de computer. Mensen komen er vaak achter dat ze veel meer kunnen dan ze denken! Het is heel fijn om te zien dat de bibliotheek hierin iets voor mensen kan betekenen.
Heel veel ervaring
Voor mij was deze opdracht als trainee ook heel leerzaam, want ik kon als projectleider én als uitvoerder veel ervaring opdoen en leren van ervaren collega’s bij Bibliotheek Gooi+. Je leert zo om op verschillende niveaus het gesprek aan te gaan over een onderwerp als digitale zorg, bijvoorbeeld met mogelijke samenwerkingspartners maar vooral ook met de mensen die baat hebben bij wat extra hulp en ondersteuning op digitaal gebied. Vooral die praktische ervaring vind ik heel belangrijk, omdat het veel inzicht geeft in waar mensen precies tegenaan lopen en wat hen verder helpt.
Al met al wist ik het na deze opdracht bij Bibliotheek Gooi+ zeker: ik wil graag verder aan de slag op het gebied van basisvaardigheden in de bibliotheek! Ik blijf enthousiast over het idee dat mensen bij de bibliotheek terechtkunnen voor allerlei laagdrempelige hulp. Hoe fijn is het dat er een plek is waar iemand even naar je luistert, je geruststelt, en je een stapje verder helpt in de digitale wereld. Daar wil ik graag iets aan bijdragen.