Passend Lezen voor de Bibliotheek Langedijk
De vraag van Bibliotheek Langedijk aan Probiblio was helder: hoe kunnen wij de doelgroep voor aangepast lezen bereiken en wat zijn de effecten van de acties en middelen die we gaan inzetten? De afdeling Marketing Probiblio heeft allereerst een plan van aanpak opgesteld om het kader duidelijk te schetsen.
De doelstelling was; de doelgroep, mensen die slechtziend, blind, dyslectisch zijn of een andere beperking hebben waardoor lezen moeilijk of onmogelijk is, inzicht te geven in het ruime aanbod dat de bibliotheek (lokaal en landelijk) hen biedt. Aan de hand van de kernboodschap ‘De Bibliotheek komt naar je toe!’ is een campagne ontwikkeld waarin alle uitingen gebundeld werden. Van 29 juni t/m 15 juli werd de campagne uitgerold.
Er is een mooie flyer gemaakt waarin Boek aan Huis en Passend Lezen uitgebreid aan bod komen. Ook staat hierin een interview met Ada, de ambassadeur Passend Lezen in Bibliotheek Langedijk. Deze flyer heeft de bibliotheek, onder andere, verspreid in verzorgingshuizen en bij Visio.
Andere middelen die tijdens de campagne zijn ingezet:
- Aangepaste teksten voor op de website
- Persbericht voor lokale media
- Social media posts ter beschikking voor en tijdens de campagne periode
- Kant en klare nieuwsbrief tekst
- Interview met Ambassadeur Passend Lezen
Twee maanden na de campagneperiode voert Marktkennis een effectmeting uit. Hiermee wordt gemeten:
- Het effect op uitgeleende materialen binnen de bibliotheek
- Het effect op de Boekendienst aan huis service
- Het effect op het aantal ingeschreven leden vor de landelijke diensten van Passend Lezen uit het gebied van de Bibliotheek Langedijk