Aan de slag met social media voor meer klantbinding
In 2020 was 96% van de Nederlanders actief op social media en gemiddeld besteedden we dagelijks 98 minuten op social media. Iedere keer dat iemand inlogt op bijvoorbeeld Facebook of Instagram heb je als merk de kans de aandacht te trekken van je klanten. Het is dus een uitstekend middel om in te zetten voor klantbinding. In dit artikel leggen we je uit op welke manier social media hieraan kunnen bijdragen.
Draag uit waar je voor staat
Als consument voel je je vaak aangesproken door een merk vanwege het verhaal dat erachter zit; wie is het merk en waar staat het voor. Wanneer je dat uitdraagt, is de kans groter dat mensen zich verbonden voelen. Social media zijn bij uitstek geschikt om dit te vertellen aan je publiek, omdat je dagelijks content deelt waarin je dat naar voren kan laten komen. De missie van Tony’s Chocolonely (slavenvrije chocolade) wordt bijvoorbeeld regelmatig vermeld in hun Facebook-berichten, zoals je ook in het voorbeeld hieronder ziet.
Geef inspiratie
Inspireer je volgers met interessante en afwisselende content die aansluit op hun belevingswereld. Wees hierin consistent; zo blijf je herkenbaar en relevant en loop je minder snel het risico dat je volgers afhaken. Het ligt natuurlijk voor de hand om je volgers te inspireren met de collectie die je aanbiedt, maar dit kan bijvoorbeeld ook met quotes, voorleestips of fijne leeshoekjes in de bibliotheek.
Maak het persoonlijk
Mensen vinden het over het algemeen fijn om een gezicht bij een organisatie te hebben. Laat daarom in je berichten zien wie er bij jou in de bibliotheek werken en geef een kijkje achter de schermen. Als je het op een authentieke, persoonlijke manier doet, dan krijg je sneller reacties. Bibliotheek Zuid-Kennemerland deelt een bericht op Facebook waarin programmamaker Mike in beeld wordt gebracht waarbij hij mensen oproept zich aan te melden voor het Meemaakpodium.
Betrek je volgers bij maken van content
Social media zijn eigenlijk een soort communities. Mensen die actief deelnemen aan communities voelen zich meer verbonden en hebben meer vertrouwen in een merk. Stel daarom vragen aan je volgers of laat (één van je) volgers tijdelijk je account overnemen Op deze manier maak je volgers onderdeel van je organisatie en creëer je samen de content die voor hen relevant is.
Zet social media in als klantenservice
Steeds meer bedrijven en dus ook bibliotheken richten hun klantenservice in met behulp van social media (webcare). Twitter, Facebook en WhatsApp worden hierin het meest gebruikt. Toch zijn er bibliotheken die dit (nog) niet doen. Zonde, want mensen zijn geneigd om contact te zoeken met klantenservice via social media. Goede webcare (snelle en persoonlijke service) kan bijdragen aan een positieve associatie met een organisatie en loyalere klanten.
Vraag volgers om hun mening
Via social media kun je de mening van je klanten vragen over de producten of diensten die je aanbiedt. Dit kan door het stellen van een vraag in een bericht of door het plaatsen van een poll. Het zal je verbazen hoeveel mensen graag hun mening geven. Klanten waarderen het dat je interesse in hen toont en hun mening belangrijk vindt én je optimaliseert ook nog eens je dienstverlening. Een leuk voorbeeld is De Nieuwe Bibliotheek die haar leden vraagt welk boek ze graag lenen.
Korting, gratis & win!
‘Gratis’, aanbiedingen en winacties werken uiteraard goed, mensen zijn er gek op. Door af en toe iets gratis of met korting weg te geven, beloon je je volgers en is de kans groter dat ze bij je terugkomen. Zorg ervoor dat zowel de actie als de prijs goed bij je doelgroep en je merk past. En vergeet niet de winnaars achteraf in het zonnetje te zetten zoals Bibliotheek de Boekenberg doet.
Wil jij social media inzetten voor klantbinding?
We raden je aan om ons stappenplan door te nemen waar je een ijzersterke socialmediastrategie mee neerzet.