Pizzasessies: betrek jongeren bij de bibliotheek

Blog Praktijkvoorbeeld Educatie
Gepubliceerd op 15 februari 2024

Door Geert-Jan Davelaar

In samenwerking met Bibliotheek Gooi+, Bibliotheek Schiedam en Young Inspiration.

In gesprek met jongeren over lezen en de bibliotheek, hoe doe je dat? Bibliotheek Gooi+, de Bibliotheek Schiedam, Probiblio en Young Inspiration organiseerden 3 keer een pizzasessies met jongeren om hun ideeën te horen. Alle tips deel ik hieronder met je.

In 3 creatieve sessies – inclusief pizza – verzamelden we de blik van 22 jongeren op boeken, lezen en activiteiten van de bibliotheek. De groep bestond uit zowel lezers als niet-lezers met diverse achtergronden, interesses en opleidingsniveaus. In de sessies haalden we met jongeren op wat zij van de bibliotheek, boeken en lezen vinden. We legden programma’s van de bibliotheken voor en spraken over wat je op scholen kunt organiseren om de bibliotheek onder jongeren bekender te maken.

Een aantal highlights:

  • Leren: Jongeren komen naar de bibliotheek voor huiswerk of om boeken te lenen. Stille studieplekken zijn fijn, en boekentips door leeftijdsgenoten nodigen uit om vaker te lezen.
  • Ontmoeten: de bibliotheek kan ook een ontmoetingsplek zijn, dan willen jongeren graag een ‘chille’ jongerenvloer met horeca, groen en muziek, waar je ook mag praten en hangen.
  • Activiteiten: activiteiten in de bibliotheek zijn bij jongeren niet bekend, organiseer ze met jongeren en laat hen ook de promotie doen.
  • Samenwerken: bereik jongeren via partners zoals scholen, jongerencentra, sportclubs of festivals. Door een jongerenraad of jongerenteam werk je meer structureel samen met jongeren.
“Ik vind het belangrijk dat jongeren kunnen meepraten over hun eigen educatie en de tijd krijgen om na te denken over welke onderwerpen zij belangrijk vinden en waarom. Door de focusgroep kan ik schoolprogramma’s aanbieden die aansluiten op hun belevingswereld, waardoor het leuker en effectiever wordt voor jongeren om met boeken en taal aan de slag te gaan.”
Naro Lazarian

Specialist educatie, Bibliotheek Schiedam

Vijf stappen voor een kickstart van samenwerking met jongeren

  1. Formuleer je doelstelling: wat wil je met de samenwerking bereiken?
  2. Ga werven: vraag jongeren persoonlijk of ze deel willen nemen, in de bibliotheek, op school of via je netwerk.
  3. Kies een overlegvorm: ga voor interactie en afwisseling en zet jongeren in de spotlights. Zij zijn de expert.
  4. Blijf concreet: ga in overleg met jongeren, maar ga ook aan de slag, laat jongeren zelf boekentips, lesonderwerpen of activiteiten bedenken.
  5. Koppel terug: laat zien dat je de ideeën van de jongeren waardeert en laat zien wat je met de suggesties doet.
“In de sessies werkten we met jongeren samen. We checkten wat zij vonden én gingen gelijk aan de slag met hun ideeën over hoe je als bibliotheek jongeren betrekt. Jongeren zijn de experts. Als bibliotheken jongeren echt willen bereiken dan is co-creatie essentieel. Jongeren daagden de bibliotheken in onze sessies uit om echt met hun ideeën aan de slag te gaan. Daar kun je nu niet meer omheen.”
Marjolein de Jong

Young Inspiration

Lees het verslag van de focusgroepen in de Bibliotheek Schiedam, en in Bibliotheek Gooi+.

“Door de sessies is er nu een groep jongeren bij ons actief die (lees)activiteiten organiseren en input geven op de bibliotheek. Belangrijk inzicht uit het traject is dat als je echt resultaat wilt boeken je jongeren niet alleen moet laten meedenken maar vooral ook moet laten doen. Zij hebben hun eigen netwerk en trekken met hun eigen programmering een stuk meer jongeren, en worden zo ambassadeurs van de bibliotheek.”
Joris Vugs

Manager Volwassenen en Young Adults Bibliotheek Gooi+

“Het is goed dat de bibliotheek vraagt wat jongeren leuk vinden. Anders wordt alles bedacht door ouderen.”
Yasmin

15 jaar

Blikvanger: door de ogen van jongeren

Download de blikvanger voor alle resultaten en tips voor een kickstart voor samenwerken met jongeren.

Nb. De jongeren op de foto bovenaan deze pagina zijn niet de jongeren uit de focusgroep.