Pilot academische duo's in de Bibliotheek op school
Het aantal academische leerkrachten en academische leesconsulenten in het basisonderwijs groeit. Maar hun vaardigheden en expertise worden nog te weinig benut. Ze worden vaak niet erkend en krijgen dezelfde taken als hun hbo-geschoolde collega’s. Hierdoor verlaten ze vaak voortijdig het onderwijs en de bibliotheek. In deze pilot onderzoeken twee academici (uit onderwijs en bibliotheek) samen wat het effect is van hun samenwerking.
- Doorlooptijd:
- Looptijd van januari 2024 tot zomer 2026
- Tijdsinvestering:
- n.t.b.
- Kosten:
- Geen
- Aantal deelnemers:
- Er is plek voor bibliotheken uit heel Nederland in dit project.
In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het zonde om deze mensen te verliezen. Het is ook in strijd met de focus op talentontwikkeling, lerende & toekomstgerichte organisaties, strategisch personeelsbeleid en diversiteit in kwaliteiten binnen teams. Wanneer wij deze doorgaans zeer gemotiveerde medewerkers niet voldoende uitdagen, raken ze gedemotiveerd en verliezen we waardevolle collega’s.
In deze pilot onderzoeken twee academici (uit onderwijs en bibliotheek) samen wat het effect is van hun samenwerking op het gebied van effectief leesbeleid op hun basisschool waar gewerkt wordt met de aanpak De Bibliotheek op school. Per bibliotheek/school kijken we wat past binnen het leeraanbod. Het doel is om samen de kwaliteit te verhogen door de kennis over actuele onderzoeken te vertalen naar de praktijk en te borgen in beleid.
Deze pilot wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Lezen.
Voor wie?
Leesmediaconsulenten/leerkrachten met een academische opleiding, werkzaam in het primair onderwijs met een de Bibliotheek op school-vestiging.