Rol en positie publieke dienstverlening
De komende jaren zal de transitie van de maatschappelijke-educatieve bibliotheek een nog grotere vlucht nemen. Veranderende dienstverlening, samenwerking met partners, het delen van ruimtes en diensten en nog meer programmering heeft invloed op de publieke dienstverlening. Om de eerste kennismaking en de toegang tot de bibliotheek in al haar facetten optimaal neer te kunnen zetten, ontwikkelen we samen met bibliotheken een strategische aanpak voor de inrichting van de publieke dienstverlening en de optimale inzet van medewerkers en vrijwilligers.
- Startdatum:
- 1 januari 2025
- Doorlooptijd:
- Het hele project loopt van januari tot december 2025. De doorlooptijd voor pilotbibliotheken is van eind Q1 tot eind Q3.
- Tijdsinvestering:
- Q1: intakegesprekken met deelnemende bibliotheken Q2: start traject Q3: afronding Q4: opleveren resultaat. In overleg met de bibliotheken maken we een plan en bespreken we de uren (minimaal 40 uren)
- Kosten:
- Voor de bibliotheek zijn er geen kosten aan dit project verbonden. In de implementatiefase kunnen er voor de bibliotheek kosten bijkomen als ze zelf aan de slag gaan.
- Aantal deelnemers:
- Er is plek voor 3 bibliotheken
De publieke dienstverlening heeft een sleutelpositie in de bibliotheek. Klanten, leden, bezoekers, kortom iedereen die bij de bibliotheek binnenkomt en gebruik wil maken van de dienstverlening ontmoet als eerste de medewerkers en vrijwilligers van de publieke dienstverlening. Zij zijn het gastvrije welkom van de bibliotheek, de sfeermakers en het toegangsportaal tot wat de bibliotheek te bieden heeft.
Het doel van het project is om bibliotheken bewust te maken van de sleutelpositie van de publieke dienstverlening en concrete tools te ontwikkelen om vanuit een strategische visie inrichtingskeuzes te maken en deze te implementeren. Met de deelnemende bibliotheken gaan het volgende doen:
- Strategie en beleid: Samen met pilotbibliotheken ontwikkelen we een format voor een stappenplan hoe je in lijn met de strategische keuzes uit het meerjarenplan de publieke dienstverlening kunt inrichten.
- Klantperspectief: Bibliotheken doen veel onderzoek naar de ervaring van klanten. De resultaten van deze onderzoeken verbinden we met de inzet van HR-instrumenten om de competenties van medewerkers te ontwikkelen en de merkwaarden van de bibliotheek uit te kunnen dragen.
- Medewerker publieke dienstverlening: duizendpoot en supertalent: We verzamelen en ontsluiten alle informatie over functieprofielen, leerlijnen en loopbaanpaden. We leveren implementatieleidraden op voor speciale dienstverlening in de bibliotheek waar de medewerker publieke dienstverlening wel mee te maken heeft, maar niet zelf hoeft uit te voeren. Bijvoorbeeld de bibliotheek opent een ontwikkelplein. Welke informatie, kennis en kunde heeft een medewerker publieke dienstverlening nodig om goed te kunnen doorverwijzen naar het ontwikkelplein.
Vanuit Probiblio doen we ook het volgende:
- Samenwerking: We schrijven een artikel over de samenwerking op de werkvloer met de backoffice, de vrijwilligers en de partners. De rode draad in het artikel is hoe je de samenwerking kunt inrichten en optimaliseren en welke kennis en competenties de medewerkers hiervoor nodig hebben.
- Netwerk leidinggevenden publieke dienstverlening: We activeren het netwerk van leidinggevenden aan de publieke dienstverlening en organiseren twee bijeenkomsten voor deze groep. Een van de bijeenkomsten zal zijn om de resultaten uit dit project te delen.
- Toekomst publieke dienstverlening: We organiseren een bijeenkomst waarin we in gesprek gaan over de toekomst van de publieke dienstverlening en de functie van de medewerker publieke dienstverlening.
Voor wie?
Leidinggevenden publieke dienstverlening, HR, directeuren