Onderzoeksrapport Jongeren over lezen en de bibliotheek
Jongeren gaan steeds minder lezen en met minder plezier. Probiblio laat jongeren in de publicatie ‘Jongeren over lezen en de bibliotheek’ zelf aan het woord. Zij geven helder inzicht in wat jongeren nou echt willen én concrete tips om hen te bereiken.
Probiblio organiseerde in samenwerking met onderzoeksbureau Young Inspiration en Bibliotheek IJmond Noord en Bibliotheek Rijn en Venen focusgroepen en interviews over lezen en de bibliotheek met 18 jongeren. Bibliotheken krijgen door de frisse blik van deze jongeren beter inzicht in de doelgroep en concrete tips over wat ze belangrijk vinden, zodat ze jongeren beter kunnen bereiken.
Een aantal highlights uit de publicatie:
- Lezen wordt over het algemeen positief gewaardeerd en het belang van lezen wordt ingezien, maar het wordt niet als ontspanning gezien.
- Jongeren praten onderling weinig over lezen en/of goede boeken, vaak omdat ze bang zijn daarmee buiten de groep te vallen.
- Het is voor jongeren lastig leuke boeken te vinden. Ze stappen niet vaak op een bibliotheekmedeweker af voor advies.
- Een frisse, aansprekende, moderne uitstraling van de bibliotheek is belangrijk voor jongeren.
- De promotie van de bibliotheek zou van jongeren voor jongeren moeten zijn. Oftewel, jongeren moeten zelf centraal staan in de reclame.
Opzet onderzoek
Voorafgaand aan de focusgroepen en interviews deed Probiblio deskresearch. Op basis hiervan leverde Probiblio samen met Bibliotheek IJmond Noord en Bibliotheek Rijn en Venen input aan onderzoeksbureau Young Inspiration voor het formuleren van de vragen voor de focusgroepen en interviews. Voor de focusgroepen en interviews hebben we zo divers mogelijke groepen samengesteld (verschillende leeftijden, gender, opleidingsniveaus, woonomgevingen en culturele achtergronden).