Rolf Rodrigus over het organiseren van evenementen voor een buurtcafé als third place-to-be

Interview Praktijkvoorbeeld Programmering
Gepubliceerd op 23 december 2024

Door Karen Bertrams

Wat kunnen bibliotheken in hun groei naar third places leren van de  organisatoren van evenementen in de horeca? Overeenkomsten zijn er genoeg! We ontmoeten Rolf Rodrigus, een sympathieke en onvermoeibare bruine kroegtijger die het klappen van de zweep kent!

Rolf Rodrigus (79) organiseert de evenementen voor buurtcafé De Poort in de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Rolf  is geboren op Borneo, met Portugese voorouders, had voor en na zijn pensioen veel verschillende horecabanen in Amsterdam. “We pretenderen vooral een Bruine Kroeg te zijn, veel bruin in de inrichting, niet al te veel licht, wel veel prullaria. Iedereen is welkom ongeacht ras, kleur of geaardheid en dat doen we in deze setting sinds 3 jaar. Toch zijn we in oktober al genomineerd als Bruine Kroeg door een onafhankelijke organisatie, wat ons een boost geeft op deze voet verder te gaan!”

Hij profiteert hierbij van zijn 40-jarige ervaring als netwerk engineer bij de KLM, waarbij de taak is een groot aantal netwerkpunten van verschillende segmenten zoals ‘farma’ en ‘bederfelijk’ op elkaar aan te laten sluiten, rekening houdend met de verschillende importregels.

Rolf Rodrigus en adviseur programmering Karen Bertrams

“Ik vind horeca leuk, het socializen met allerlei verschillende mensen – van broeinesten met stoute en/of foute types bij Hoptille in de Bijlmer in de jaren ’80, hotels, dierenvervoer opzetten voor DHL tot nu deze programmering. Ik zie het niet als werk maar als hersengymnastiek, jonge mensen laten je deze tijd beter begrijpen. Eigenaar Jan Riemens laat mij de evenementen doen, wat trouwens altijd teamwerk is, samen met bedrijfsleider Carl. Ik copy/paste dingen uit mijn luchtvaartleven, iedereen doet en handelt naar de ervaring die die persoon heeft. In vliegtuigen verkoop je ruimtes en producten, hier ook. Met als doel geld te verdienen door keuzes te maken.”

Posters in Café de Poort

“We kiezen bij het organiseren van onze evenementen en activiteiten voor een brede doelgroep om minder kwetsbaar te zijn. Daarnaast zijn je vaste klanten belangrijk, die zorgen voor je vaste inkomsten. Ik regel alles zelf en werk met  evenementen agentschappen, die natuurlijk ook geld willen verdienen. Daarvoor hebben we arrangementen verzonnen, met ruimtes en catering. Mokum Events doet de Smartlappen, Eating Europe Group komt kaas eten. Haring eten doen we ook, elke dag is hier iets te beleven.

Zelf doen we: kerst- en paasbrunches, bingo, open podia, voetbalwedstrijden met de daghap. Muzikale kerstbingo met eten en een drankje voor € 19,50. Maandag Sint Maarten, dan hebben we chocomel en lekkers voor de kinderen zodat de ouders die meekomen zien hoe leuk het hier is. De pubquizes lopen goed, dinsdag met ‘horeca’ als onderwerp,  we huren dan iemand in van de Firma Denksport (Jeroen en Cleo) die maken puzzels en pubquizen. Elke woensdag Poolcompetitie, heb ik een heel bestand van, ja daar doen ook vrouwen aan mee. Tijdens de Gay pride doen we iets met travestie.

Publiek trekken we door diverse promotionele activiteiten zoals mondeling aan de bar, posters, sociale media en soms advertenties. En ook via mailinglijsten en groeps-apps. Ik heb een mailinglijst met geïnteresseerden voor verschillende activiteiten. Het is de veelheid, je moet op tijd en chronologisch werken, ruim 2 maanden van tevoren de basis neerzetten en dan per dag vullen. Ik heb thuis altijd een dagelijkse to-do lijst.”

Pubquizen & paaldans

“’s Avonds en op vrijdagen hebben we meer jongeren. Dat is juist het leuke, we hebben een heel divers publiek en je bent heel veelzijdig bezig. Je bent een onderneming en je moet helder hebben wat je daarmee wil. De voorwaarden en faciliteiten moeten optimaal zijn, de bar, keuken, inrichting, arbeidscondities. Een goed team, dat met mensen kan omgaan. Ik kan pas een topprestatie verwachten als aan al het bovenstaande is voldaan.  Een bedrijf is een keten van processen en je bent zo sterk als je zwakste schakel. Van keuken tot managers en personeel achter de bar. Bij meer dan de helft van de horeca gaat dit fout.

Iedere klant is belangrijk, of je nou een kop koffie of 50 biertjes afrekent. De mensen mengen wel, als je ze in hun waarde laat gaat dat vanzelf.

Mijn top 3 van leukste dingen? De pubquiz heeft leuk publiek. Iedereen heeft plezier. Bingo. Heel breed publiek, wat je niet zou verwachten. We doen altijd iets extra’s in 3 rondes met tussendoor hapjes, we laten mensen zelf muziek maken. De kerst- en paasbrunch.

Mislukt? Samenwerking met Dance for your Pole, een paaldansstudio & Burlesque voor vrijgezellenparty’s die hier eten en drinken. Dat moet promotioneel beter volgend jaar, dat moet je nu privé en bij agentschappen al gaan promoten voor april.

Horeca moet je leuk vinden, je moet er bezeten van zijn. Genieten = presteren en andersom. Wat je voelt, straal je ook uit.”

Wat Rolf kan, kan de bibliotheek ook; copy/paste van KLM naar Buurtcafé naar bibliotheek.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!