Samen zijn we een sterk merk én zo laat je dat zien

Blog Marketing
Gepubliceerd op 09 september 2024

Door Karlijn van Oirschot

Onze merkstrategie en de landelijke campagne zijn perfecte uitgangspunten om het imago van de bibliotheek te verbeteren. Door een uitnodigende sfeer te creëren, medewerkers tot ambassadeurs te maken en proactief te laten zien wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft, zorgen we ervoor dat de bibliotheek een onmisbare plek is en blijft in de samenleving. In dit artikel vind je 3 tips over hoe we de niet-gebruikers, maar ook de huidige bezoekers, direct laten zien hoe veelzijdig, energiek en gastvrij we zijn.

De merkbelofte ‘motor van een vaardige samenleving’ wordt tijdens de imagocampagne ingevuld met voorbeelden die staan voor de diversiteit van wat er allemaal kan bij de bibliotheek. Een kind dat een T-Rex maakt, iemand die digitaal vaardiger wil worden of wil oefenen voor het theorie rijexamen. Dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen en ons aanbod zeer toegankelijk is willen we goed merkbaar maken. De gekozen merkwaarden weerspiegelen ons DNA en helpen onze ambitie waar te maken. Daarom bouwen we samen aan een sterk merk en een vaardige samenleving! En zo doen we dat:

1. Laat zien dat de bibliotheek zoveel meer is

Zelfs leden weten niet altijd dat we ook een broedplaats zijn voor kennis, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling. Het is dus belangrijk om dit actief onder de aandacht te brengen, zodat bezoekers geïnspireerd raken door het brede, verrassende aanbod en ontdekken wat er allemaal kan.
Tips hiervoor:

  • Programmering uitlichten: Kies per maand maximaal 4 activiteiten die je extra in de schijnwerpers wil zetten, dus ander verrassend aanbod dat passend is binnen de imagocampagne ‘Ontdek wat je allemaal kan’. We geven in het artikel Zo vertel je het verhaal van de bibliotheek  hoe je dat aanbod kan bepalen.
  • Interactieve promotie: Maak bijvoorbeeld een kort filmpje, waarin je het maandelijkse ‘verrassende’ programma toelicht. Deel dit op sociale media en in de bibliotheek zelf om collega’s en bezoekers te inspireren.
Bibliotheek Bollenstreek presenteert op diverse plaatsen in de Bollenstreek in september ‘Ontdek wat je allemaal kan’.

2. Trek mensen naar binnen op een gastvrije uitnodigende manier

De eerste indruk is cruciaal. Een uitnodigende entree kan het verschil maken tussen een voorbijganger en een nieuwe bezoeker. Zorg ervoor dat de ingang van de bibliotheek niet alleen duidelijk herkenbaar is, maar ook warm en toegankelijk aanvoelt. Zodat je bezoekers op een hartelijke manier naar binnen haalt en laat ontdekken wat er allemaal kan.

Tips hiervoor:

  • Herkenbaarheid: Plaats een duidelijk bibliotheek-logo en gebruik de herkenbare ‘oranje’ kleur. Denk aan een uithangbord of bestickering met bijvoorbeeld het ‘campaign character’. Je kunt ook een sjabloon met een tekst of afbeelding met een stoepkrijtspray plaatsen.
  • Toegankelijkheid: Overweeg het gebruik van een open deurbeleid, vlaggen, een oranje loper/uitnodigende deurmat en planten om de entree gastvrij en aantrekkelijk te maken.
  • Wegwijs: Gebruik bewegwijzering en doe dit op een creatieve manier. Laat met pijlen of dozen (voorbeeld Bibliotheek Breda) bij binnenkomst bezoekers naar de verschillende faciliteiten leiden naar bijvoorbeeld de Maakplaats of 3D-printer of waar bijzondere activiteiten of cursussen zijn.
Nieuwe Veste Bibliotheek Breda heeft een display ingericht met een t-rex hoofd, dozen met sloffen labels en octopus stickers.

3. Maak medewerkers tot energieke ambassadeurs

Medewerkers zijn de sleutel tot een positieve bibliotheekervaring. Ze zijn vaak de eerste personen met wie bezoekers in contact komen, en hun houding kan een blijvende indruk achterlaten. Zorg ervoor dat alle medewerkers goed geïnformeerd en enthousiast zijn over wat je naast boeken nog meer te bieden hebt, zodat zij op een energieke manier kunnen uitdragen wat er allemaal kan.

Tips hiervoor:

  • Proactief informeren: Moedig medewerkers aan om actief en behulpzaam op bezoekers af te stappen, zeker als ze merken dat iemand voor het eerst binnenkomt. Met een simpele knik of ‘goedemiddag’ voelen bezoekers zich welkom en durven om hulp te vragen.
  • Betrek medewerkers: Breng collega’s, zeker front-office en publieksmedewerkers, op de hoogte welke bijzondere ‘ontdek’ activiteiten, cursussen en diensten de komende maand zijn. Maak ze enthousiast, neem de tijd en vraag wat zij nodig hebben om het actief te promoten.

Hulp nodig? Probiblio biedt ondersteuning en trainingen op dit gebied. Onder andere de cursus Collectiekennis van de frontoffice, maar ook adviestrajecten op het gebied van internal branding en interne communicatie.

Door onder andere deze 3 eenvoudige stappen te volgen, kun je jouw lokale bibliotheek omvormen tot een nog aantrekkelijkere plek voor zowel nieuwe als bestaande bezoekers.

Tips en tops welkom

Goede voorbeelden of heb je aanvullende tips? Deel ze via marketingadvies@probiblio.nl. Wil je advies over merkpositionering of de landelijke campagne, ook dan kun je via het emailadres contact opnemen met een van de marketingadviseurs.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!