Single Identity, wat is het en wat kan je er (straks) mee?

Blog Automatisering
Gepubliceerd op 16 oktober 2023

Door Ron Koeman

Het is bijna zover: de invoering van Single Identity. Hierbij hebben alle bibliotheekgebruikers één inlogaccount voor alle digitale bibliotheekdiensten. Van het lenen, reserveren of verlengen van fysieke boeken tot het lenen van e-books of luisterboeken. Super handig. Ik vertel je in dit blog waarom.

Momenteel is het zo dat je voor het gebruik van online diensten vanuit Wise, denk aan online verlengen en reserveren, een eigen inlog nodig hebt. Dit kan het pasnummer zijn of een gebruikersnaam, met een bijbehorend wachtwoord. Als je daarnaast ook een account bij de KB hebt voor de e-books of luisterboeken, heb je daar een aparte inlog nodig. Het gebeurde nog wel eens dat mensen de wachtwoorden door elkaar haalden en dat het inloggen dus met de nodige problemen gepaard ging. De oplossing hiervoor: single identity.

Wat is single identity?

Kort gezegd betekent het dat alle bibliotheekgebruikers één inlogaccount hebben voor alle digitale bibliotheekdiensten. Van het lenen, reserveren of verlengen van fysieke boeken tot het lenen van e-books of luisterboeken. Er komt één inlogscherm voor het inloggen van al deze diensten. Het project is niet alleen een vooruitgang voor klanten, maar ook voor bibliotheken. Door de vereenvoudigde inlogmethode zal het aantal vragen en klachten namelijk aanzienlijk verminderen, en daarmee ook de belasting van bibliotheekmedewerkers.

Wat gaat er gebeuren?

Voor de Wise-bibliotheken houdt het in dat in de loop van het 2e kwartaal van 2024, dus vanaf april volgend jaar, het inloggen voor zowel ‘MijnMenu’ als de online-bibliotheek samengevoegd gaat worden. Als men wil inloggen voor een van beide systemen, dan wordt men geleid naar een aparte AV-server (AV = Authenticatie Voorziening) waarop men dan met 1 gebruikersnaam en 1 wachtwoord inlogt, waarna je verder kan in het betreffende systeem. De ‘oude’ wachtwoorden worden dan niet meer apart opgeslagen in de aparte systemen, maar er wordt 1 wachtwoord opgeslagen op de AV-server.

Een bijkomend voordeel voor de klant is, dat als deze verhuist (binnen Nederland) en dan in een ander bibliotheeksysteem komt, men het reeds bestaande gebruikersnaam en wachtwoord in de nieuwe situatie kan blijven gebruiken. Dit kan de bibliotheek dan in de eigen applicatie invoeren.

Let wel: dit gaat ook gelden voor klanten die alleen een inlog voor Wise hebben. Voor alle online activiteiten zal men dus inloggen via de AV-server.

Hoe gaat het eruit zien?

Hoe een en ander er uiteindelijk uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk, maar de leveranciers zijn hier op de achtergrond druk mee bezig. Daarnaast is een aparte werkgroep bezig om allerlei communicaties voor te bereiden die de bibliotheken dan aan hun klanten kunnen sturen. Ook is er een werkgroep die het proces rond de implementatie aan het beschrijven is.

Te zijner tijd zal per bibliotheek contact opgenomen worden om het traject van de implementatie af te spreken, waaronder dus een planning wanneer de bibliotheek overgezet gaat worden.

Moet er nog iets gebeuren in het bibliotheeksysteem?

Om de uiteindelijke overzetting goed te laten verlopen, is het van belang dat de informatie in het bibliotheeksysteem zo volledig mogelijk is. Te denken valt aan ontbrekende e-mailadressen of e-mailadressen die momenteel geblokkeerd staan, bijvoorbeeld omdat het emailadres niet meer bestaat. Bibliotheken die bij Probiblio op Wise zijn aangesloten kunnen binnenkort 2 rapporten tegemoet zien. In het 1e rapport komen alle klanten te staan waarbij het e-mailadres geblokkeerd staat vanwege een ‘bounce’ en waar mogelijk met omschrijving van de reden van die bounce. In het 2e rapport staan de klanten die het laatste jaar wel iets geleend hebben bij de online-bibliotheek, maar nog geen e-mailadres hebben staan in Wise.

Daarnaast kan men natuurlijk ook zelf via ‘Statistieken en selecties’ rapporten maken, bijvoorbeeld van klanten met een geldig bibliotheekabonnement, maar waarbij er geen e-mailadres staat ingevuld.
Bibliotheken gaan in goed overleg en per instantie over. Als de bibliotheekleden zijn overgezet naar de servers van de KB, zie je dit in het Wise-systeem bij de klant staan. Het is van groot belang dat de klanten van de bibliotheek op de hoogte worden gesteld van deze gegevensoverdracht. De werkgroep die verantwoordelijk is voor de implementatie van dit project voorziet bibliotheken/POI’s van voorbeeldberichten om klanten te informeren. Het is aan de bibliotheken om op basis van het voorbeeldbericht hun eigen e-mail te maken en deze te verzenden, al dan niet met ondersteuning vanuit de POI. Houd er rekening mee dat Wise het versturen van dit bericht niet ondersteunt. Voor Wise maken we een query waarmee je de juiste klanten kunt selecteren. De bibliotheek is zelf verantwoordelijk voor het verzenden van het bericht.

Probiblio Wise-bibliotheken kunnen voor meer informatie contact opnemen met Ron Koeman via TOPdesk.
Bibliotheken met een stand-alone systeem kunnen contact opnemen met Ineke Goedhart.

Meld je aan voor de speciale groep ‘Single Idenity’ op Bieb-to-Bieb, voor de meest recente informatie.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!