Systemen: werken met klantdata
Bibliotheken willen graag een 360 graden-beeld krijgen van wie hun klanten (leden, bezoekers, gebruikers) zijn, maar lopen er in praktijk tegenaan dat de klantgegevens versnipperd zijn over verschillende systemen en databronnen. In dit artikel vertel ik je meer over onze huidige dienstverlening rondom systemen.
Een CRM-systeem en/of koppelingen tussen bestaande systemen met klantdata maakt het mogelijk om klantgegevens te beheren en te koppelen aan uitleengeschiedenis, evenementen, reserveringen en communicatie-uitingen. Hierdoor krijgen bibliotheken beter inzicht en kunnen klantgerichter (en efficiënter) werken en communiceren met hun klanten.
Niet elke bibliotheek kan meteen de stap maken naar een ander (uitgebreider) CRM-systeem waarin deze data wél goed te koppelen is. Probiblio’s dienstverlening rond CRM-systemen richt zich daarom op 3 categorieën die we hieronder verder beschrijven:
1. De basis goed inrichten
- Implementatie Wise (via Probiblio). Als bronsysteem voor de klantdata van leners gebruiken veel bibliotheken Wise. Het is mogelijk hiervoor via Probiblio een licentie af te nemen, waarbij diverse modules aangeboden worden en bibliotheken gebruikmaken van gestandaardiseerde inrichting, wat een kostenvoordeel oplevert. Inclusief support via TopDesk.
- E-learning Wise op BibliotheekWijzer. Een basistraining ‘Wise voor bibliotheken’ en ‘Wise voor scholen’ voor bibliotheekmedewerkers op het e-learningsplatform BibliotheekWijzer.
Lees meer over Wise - Implementatie Hellodialog. Verschillende bibliotheken gebruiken Hellodialog voor hun e-mailmarketing en verzenden zo nieuwsbrieven en (eenvoudige) e-mailcampagnes. Probiblio heeft een partnership met Hellodialog en kan een voordeliger professional licentie aanbieden aan bibliotheken. Een Hellodialog Professional licentie neem je af tegen een jaartarief* en daarvoor krijg je:
- Toegang tot de applicatie waarmee je nieuwsbrieven en campagnes kan versturen
- Fullservice support van Hellodialog
- 100.000 credits
- Eén training verzorgd door Probiblio in samenwerking met Hellodialog (alleen voor bibliotheken uit Noord- en Zuid-Holland).
Neem voor meer informatie contact op met hellodialog@probiblio.nl
Ben je een gebruiker van Wise en beheert Probiblio jouw Wise systeem? Bibliotheken die op Probiblio Wise zitten kunnen meegenomen worden in de automatische export.
2. Meer halen uit de huidige systemen
- Training Hellodialog. Bibliotheken uit Noord- en Zuid-Holland die de applicatie Hellodialog afnemen via Probiblio kunnen deelnemen aan de jaarlijkse training waarin nieuwe ontwikkelingen en tips gedeeld worden hoe meer te halen uit de applicatie Hellodialog. Neem voor meer informatie contact op met Julia van Haaster of Maren Temmink of hellodialog@probiblio.nl.
- Kennisdeling en advies. Onze adviseurs denken mee over de mogelijkheden om meer te halen uit huidige systemen (in lijn met de bedachte strategie van de betreffende bibliotheken). Van Wise en Hellodialog tot aan SMP en MS Dynamics. Ook delen we tips of verbinden bibliotheken met gelijke vraagstukken met elkaar. Neem voor meer informatie contact op met Monique van der Loo of Julia van Haaster.
3. Volgende stap naar een meer geïntegreerd systeem.
Voor bibliotheken die een volgende stap willen nemen naar een meer geïntegreerd systeem bieden we de volgende ondersteuning.
- Kennisdeling en advies. Onze adviseurs delen kennis en tips vanuit andere implementatietrajecten bij bibliotheken. Lees hiervoor:
- Koppelingen vanuit Wise. Ben je een gebruiker van Wise en beheert Probiblio jouw Wise-systeem? Dan kan Probiblio ook een automatische data export inregelen vanuit ProbiblioWise naar de systemen Olifantenpaadje en/of Hellodialog. In deze export worden verschillende datavelden uit Wise meegenomen die je vervolgens in Hellodialog kunt gebruiken om meer personalisatie, segmentatie toe te passen en (specifieke) verzendlijsten aan te maken. Meer informatie: servicedesk@probiblio.nl
- Pilot: Advisering rond implementatie. Als pilot hebben Probiblio-adviseurs meegelopen in het implementatietraject van MS Dynamics. Daarbij waren we vooral sparringspartners bij:
- Assesment sessies.
- Vertalen van strategie naar wensenlijst voor een nieuw systeem.
Neem voor meer informatie hierover contact op met Monique van der Loo.