Verbinding met collega's

Toolkit
Gepubliceerd op 28 februari 2025

Een sterke samenwerking tussen collega’s is essentieel om als bibliotheek maatschappelijke impact te maken. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd eenvoudig om intern goed op elkaar afgestemd te zijn. Hoe kunnen teams elkaar versterken? Welke gewoontes en ambities delen jullie? En hoe kunnen verschillende afdelingen, zoals marketing, collectie en programmering, beter samenwerken?

Interne communicatie: een kansrijke plek!

Onze marketingadviseurs creëerde een nieuwsbrief waarom interne communicatie zo belangrijk is voor je brede marketing- en communicatiestrategie en hoe je concrete (eerste) stappen zet om op creatieve manier met interne communicatie aan de slag te gaan. Lees de nieuwsbrief >

Waar heb jij behoefte aan? Geef je mening!

Uit de evaluatie van Bibliotheekplaza 2024 blijkt dat veel bibliotheken behoefte hebben aan betere interne samenwerking. Daarom onderzoeken we waar jij tegenaan loopt en welke ondersteuning je nodig hebt. Wil jij meedenken? Geef je input en maak kans op een kaartje voor Bibliotheekplaza 2025!

Blog: van Boomer tot Zoomer

Elke generatie groeit op in een andere tijdgeest, met unieke uitdagingen, technologieën en sociale ontwikkelingen. Dit heeft een enorme invloed op hoe we werken, leren en communiceren. Maar hoe kunnen we deze verschillen benutten in plaats van ze als obstakels te zien? Tijdens 2 inspirerende sessies door trendwatcher Daniëlle Schreurs werd duidelijk hoe generatiediversiteit juist een kracht kan zijn in de werk- en leeromgeving. Lees de inzichten >

Interne communicatie – een kijkje in de keuken bij Probiblio

Deze video geeft een kijkje in de keuken bij Probiblio. Martine van Blaaderen, specialist interne communicatie bij Probiblio, vertelt aan de hand van onze 5 merkwaarden hoe zij met dit onderwerp aan de slag gegaan is. Ze vertelt meer over de visie achter onze lunchtafel, ons intranet, het onboardingspakket, de medewerkersbijeenkomst en de Go Pro lunches. Wil je sparren of advies over de interne communicatie binnen jouw bibliotheek? Stuur ons een mailtje. We denken graag met je mee!

5 tips voor een betere samenwerking tussen marketing & collectie

Collectiespecialisten en marketeers komen elkaar van nature weinig tegen in de bibliotheek. Om de verbinding te versterken organiseerde Probiblio een Collectiedag in Bibliotheek Zuid-Kennemerland, vestiging Haarlem-Centrum. We bespraken hoe marketing de collecties van bibliotheken beter voor het voetlicht kan brengen en zo uiteindelijk de bibliotheek kan verstevigen. In dit blog geeft Collectieadviseur David Rozema tips die uit de dag voortkwamen.

Lees het blog

Hoe kunnen marketing & programmering beter samenwerken?

Programmamakers en marketingmedewerkers kunnen samen een hoop bereiken. Een goede marketeer weet precies welk kanaal passend is bij welke programmering. Een marketeer heeft bovendien vaak veel inzicht in de demografie van de gemeenschap rondom de bibliotheek. Maar soms is er te veel programmering, of weet de marketeer niet wat de opzet van een programma is. Of wordt de marketeer niet tijdig betrokken bij het vormen van programmaplannen. Wat kun je doen om de samenwerking beter te laten verlopen? Adviseur programmering Noor Kuipers geeft tips met voorbeelden.

Lees de tips van Noor
Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!