Wat los je op met AI? Een verkenning van onze marketeers

Blog Marketing
Gepubliceerd op 19 november 2024

Door Thomas de Bruin

AI en marketing en communicatie: vaak als je die samen hoort, krijg je het gevoel dat je er iets mee moet. Maar is dat wel zo? Hoe zou het jouw bibliotheek en jouw werk kunnen versterken? Wij gingen op onderzoek uit naar de manier waarop je als marketing- en communicatieprofessional in de bibliotheek gebruik kunt maken van AI.

Allereerst: adem in, adem uit. AI is een blijvertje, dat is duidelijk. Zoals bij elke nieuwe technologie, denk aan de introductie van de iPhone in 2007, kost het een aantal jaren voordat iedereen er gebruik van maakt en er gewend aan is. Je ziet op dit moment de ene na de andere toepassing verschijnen: beelden genereren, hele websites laten bouwen, video’s in een handomdraai, niks lijkt te gek. Het is dan ook niet raar dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet: je kunt zoveel met AI!

AI geen doel op zich

Op de Marketingdag van Probiblio in juni van dit jaar lieten we artistiek ontwerpbureau SETUP reflecteren op de betekenis van AI in de samenleving. Ze opperde de stelling: AI is een tool, geen doel. Dit mantra is goed te onthouden, als je nadenkt over (of wellicht een beetje overvallen wordt door) de oneindige mogelijkheden van AI. Het is belangrijk om je bij AI telkens af te vragen: welk probleem wil ik oplossen? En is die oplossing ook echt een oplossing, of creëert die oplossing weer andere problemen? Oftewel: voor welke taak kan AI echt een meerwaarde zijn?

Wat dan wél?

Met het marketingteam van Probiblio hielden we een kleine brainstorm over wat AI voor marketing- en communicatieprofessionals kan doen. Je kunt veel conceptteksten laten maken voor bijvoorbeeld social media of webpagina’s, om zelf te redigeren. Je kunt transcripties van Teams-vergaderingen handig laten samenvatten. Je kunt veel beelden genereren bij al je kanalen. Er zijn AI-toepassingen voor chatbots of het werven van klantfeedback. Of je kunt gesproken teksten produceren om onder video’s te zetten. Wat je toepassingen ook zijn: som ze op en kijk wat de mogelijkheden voor jou zijn. Blijf daarbij altijd kritisch wanneer je afweegt of het werk of tijd gaat besparen en of het wel of niet meerwaarde oplevert.

Dat AI nog veel imperfecties kent, bewees SETUP met hun tool StuntyAI, waarmee ze AI foto’s lieten nabootsen van discotheek De Stunt in Epe.

Lees hier meer

Intern samenwerken rondom AI

Een goed startpunt om te kijken hoe AI voor jouw organisatie kan werken, is om een kleine werkgroep op te richten om met AI te experimenteren. Zo maak je het voor jezelf klein en kijk je stap voor stap hoe dit voor je werkt. Door AI uit te proberen weet je wat het kan en leer je hoe je het kunt inzetten. Wellicht maak je al gebruik van ChatGPT, maar in een werkgroep verzin je kleine opdrachten voor elkaar om AI-toepassingen op los te laten. Het hoofdzakelijke nut hiervan is dat gevoel ontwikkelt voor het wel of niet kunnen gebruiken van AI.

Na een eerste ronde testen en gebruiken, kom je samen, evalueer je hoe het ging en formuleer je beleid over hoe je AI (veilig) gebruikt binnen je werkzaamheden. Probeer in dit proces van wijdverspreide afdelingen in de bibliotheek een afgevaardigde te kiezen voor de AI-werkgroep. Zo kan iemand van de Front Office de opgedane kennis in een werkgroep straks beter doorgeven op de vloer, of kan een collectiespecialist misschien ook op nieuwe manieren naar de collectie kijken met AI.

Bij Probiblio begonnen we met een eerste ronde reflectie bij de afdeling Marketing & Onderzoek. Iedereen droeg een bepaalde AI-toepassing aan waar ze recentelijk mee in aanraking zijn geweest. Zo is Bookarang een recente tool in ontwikkeling in de bibliotheekwereld, die door middel van AI boekensuggesties creëert. Daarnaast opperde iemand de website There is an AI for that, waar je kunt zoeken naar gratis te gebruiken AI-tools voor iedere uitdaging. Hier vind je bijvoorbeeld een tool als ChatPDF, waar je een pdf-bestand kunt uploaden, waarna je aan een soort chatbot een vraag kunt stellen over het document. Een ander categorisch voorbeeld op de website was een overzicht van apps om je video gemakkelijk te ondertitelen in verschillende talen.

Uitproberen

Een veel gehoorde zorg bij het gebruiken van AI is de vraag of het wel veilig te gebruiken is. Juist door niet alleen over AI te praten, maar het ook uit te proberen, ontdek je zélf in hoeverre je het een te gebruiken tool vindt en of je dat veilig vindt of niet. Het menselijke aspect is daarin heel belangrijk, AI kan niks doen zonder menselijke input. Je hebt binnen een werkgroep dus heel veel controle over de kaders die je schept in het uitproberen. Binnen die kaders kun je spelen, leren en je mening verder ontwikkelen. Daarbij is het verstandig om altijd goed na te denken welke informatie je in AI stopt. AI-toepassingen werken veelal op basis van machine learning en voeden zichzelf dus met de informatie die wij als gebruiker erin stoppen. Let dus op met privacygevoelige data of belangrijke bedrijfsinformatie.

Zo ging Probiblio aan de slag met met Midjourney. Wil je weten hoe dat ging? Lees dan het artikel Getest door onze marketeers: AI tool Midjourney.

Vragen over Midjourney of AI?

Wil jouw bibliotheek zelf ook aan de slag met Midjourney of heb je vragen over ai? Onze (marketing)adviseurs denken graag met je mee. Neem contact met ons op. Ook in 2025 gaan we binnen Probiblio verder met onze AI-zoektocht en benaderen we het vanuit verschillende disciplines.

De foto die boven dit artikel staat is gemaakt met AI.