Zo combineert Bibliotheek de Plataan succesvol gezondheidsvaardigheden en gecijferdheid 

Interview Praktijkvoorbeeld Basisvaardigheden
Gepubliceerd op 11 december 2024

Door Iris Coster

in samenwerking met Bibliotheek de Plataan

Meestal is de periode rond de feestdagen druk bezet met de afronding van het afgelopen jaar, maar wist je dat het ook juist een mooi aanknopingspunt kan zijn voor het basisvaardigheden aanbod? Adviseur Educatie Iris Coster sprak met Cora König, manager Basisvaardigheden bij Bibliotheek de Plataan, over hoe zij de combinatie tussen gezondheidsvaardigheden en gecijferdheid maakten om NT1’ers beter te bereiken.  

Cora: “We draaiden een aantal jaren het reguliere, noem het traditionele, aanbod op basisvaardigheden. Met dit aanbod mis je met name de deelname van de groep NT1’ers. We hadden wel een NT1 klas in huis, maar de aanmeldingen kwamen mondjesmaat binnen. Wij vonden het daarom tijd om andersoortige activiteiten te ontwikkelen om juist díe NT1’ers te bereiken die ons nog niet wisten te vinden. Dat is gelukt!“ 

Goede contacten met partners

“In Vlaardingen is er binnen de gemeente veel aandacht voor gezondheidsvaardigheden. De bibliotheek is met de gemeente in gesprek gegaan. Overigens deden wij dat niet alleen met de gemeente, maar ook met andere partners in het sociaal domein. Door het goede contact wat er was ontstaan bij de netwerkbijeenkomsten rondom taal, kon het gesprek ook gaan over de aansluiting bij het thema gezondheid en beweging.”
Cora benadrukt hoe belangrijk het is om elkaars drijfveren kennen en goed daarop aan te sluiten. “Zo hebben wij bijvoorbeeld Voel je Goed samen met Stichting Vlaardingen in beweging opgezet. Dit is een langer traject van 20 weken met een beweegcoach, diëtist en taalcoach. Iedereen levert een bijdrage vanuit zijn of haar expertise. Vanuit ons als bibliotheek kijken wij ook naar het taalstuk: hoe spreek je de doelgroep aan en hoe maak je de taal begrijpelijk?. Dat zijn ook gesprekken die wij met de diëtist en beweegcoach voerden.” 

Smakelijk en gezond de feestdagen door

Vanuit de verschillende gesprekken is onder andere ook Smakelijk en gezond de feestdagen door ontwikkeld. De activiteit is ontworpen door Annelies Maris, Aanjager Basisvaardigheden, en werd goed bezocht. Het zijn geen grote groepen, maximaal 10 deelnemers per klas, maar de groepen zitten altijd vol. Vorig jaar is de activiteit ruim 6 keer succesvol gegeven. 

Tijdens de activiteit wordt besproken hoe je voordelig boodschappen kunt doen rond de feestdagen, maar ook wordt het belang van bewuste keuzes maken tijdens het boodschappen doen uitgelicht. Deelnemers krijgen handige tips mee en leren ook meteen nieuwe verrassende recepten waarbij zij samen met andere deelnemers een koud voorgerecht maken. Ook wordt erop gelet dat er tijdens de activiteit makkelijke taal gebruikt wordt. Het is een mooie manier om taalvaardigheden, gecijferdheid en gezondheidsvaardigheden te combineren!” Je kunt hiermee bijvoorbeeld ook experimenten met een Paasontbijt, een zomerse lunch of rondom het Suikerfeest.

“Een andere manier om de NT1’ers te bereiken is via activiteiten op markten. Zo heeft Annelies bijvoorbeeld het boodschappenspel ontwikkeld. Het is een ludieke actie, een tafel vol met boodschappen waarbij er geraden moet worden hoe duur de boodschappen zijn. Via een QR-code kunnen ze het antwoord insturen en de winnaar ontvangt de boodschappen die gesponsord zijn door de winkel. Het is een andere manier om mensen naar je toe te trekken, die normaliter misschien niet zo snel zou doen. Deze doelgroepbenadering is eigenlijk geredeneerd vanuit een marketing- en communicatiegedachte. Voor veel mensen is veel van ons reguliere aanbod te overweldigend, bijvoorbeeld de wekenlange cursussen. Via deze manier maken we meer behapbaar en ben je via een leuke manier bezig met bijvoorbeeld gecijferdheid en digitale vaardigheden.” 

Bekendheid vergroten op verschillende manieren

Cora vertelt dat het basisvaardigheden aanbod via allerlei manieren onder de aandacht gebracht wordt. Zo zijn er aparte folders ontwikkeld, juist omdat dit voor de doelgroep handig is, en worden verschillende socialmediaplatformen ingezet. Daarnaast verloopt de werving via de partnerorganisaties. “De folders en de doorverwijzing via partners werkt eigenlijk wel het beste, zeker als ze onder begeleiding meegenomen worden naar de activiteiten.” 

“Wij bereiken met dit aanbod vooral de wat oudere Nederlanders. Voor hen is het sociale aspect van de activiteiten vooral erg belangrijk. Je hoort aan het begin vaak ‘dan heb ik wat te doen’ en later vinden ze het ook oprecht leuk. Sommige groepen willen ook bij elkaar blijven nadat de activiteit is afgelopen. Bijvoorbeeld door samen te sporten of elke week in de bibliotheek af te spreken en over allerlei onderwerpen te praten. Op die manier dragen wij ook bij aan eenzaamheidsbestrijding. Het is wellicht niet het primaire doel van de activiteit, maar wel een bijeffect!” 

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!