Zo vertel je het verhaal van de bibliotheek
De 3 icoonproposities uit de landelijke campagne zijn gekozen om mensen te verrassen. Het zijn producten en diensten die mensen (nog) niet direct verwachten bij de bibliotheek. Jouw bibliotheek heeft dat aanbod ook in huis én nog zo veel meer. In dit artikel vind je tips hoe je bepaalt welke proposities je tijdens de landelijke campagne en daarna onder de aandacht brengt, op een manier die past bij jouw bibliotheek.
Om het aanbod te bepalen, is meeliften op de 3 ‘icoonproposities’ een logisch uitgangspunt. Deze icoonproposities vertegenwoordigen het brede aanbod van de bibliotheek én zijn verrassend. In de toolkit van de landelijke campagne staan vele uitingen en voorbeeldteksten voor de icoonproposities met verschillend aanbod, gekoppeld aan de boodschap ‘Ontdek wat je allemaal kan’. Je zult zien dat je het aanbod al in huis hebt, je hoeft het enkel nog een podium te geven. Dan ift je mee op de landelijke campagne én vertel je het brede verhaal van de bibliotheek.
Dit zijn de 3 icoonproposities:
- ‘Wat kom jij maken?’ – Maakplaats: Veel bibliotheken organiseren activiteiten waardoor je nieuwe ontdekkingen opdoet. Tijdens eenmalige activiteiten of in de Maakplaats volg je creatieve workshops of experimenteer je zelfstandig. Het is de plek waar je kunt 3d printen, programmeren, bouwen en nog veel meer. Ga alleen of samen aan de slag.
- ‘Online handiger worden’ – Digitaalvaardiger worden: In steeds meer bibliotheken kun je terecht voor hulp. Bijvoorbeeld bij computerzaken, het regelen van je DigiD, de Belastingdienst en het leren van de Nederlandse taal. Met al jouw vragen kun je terecht bij het digitaal inloopspreekuur.
- ‘Theorie-examen oefenen?’ – Online cursusaanbod: Bij de bibliotheek vind je een schat aan digitale cursussen en trainingen. Wil je bijvoorbeeld aan de slag met je theorie-examen voor auto, motor of bromfiets? Dat kan gratis in de bibliotheek of word lid en oefen thuis achter je laptop.
Tip: Bekijk of de icoonproposities vindbaar zijn op jouw website en of daar het juiste aanbod van jouw bibliotheek aan gekoppeld is. Check de tips uit het document Zo doe je mee (uitleg en ideeën) – Landelijkehuisstijl.nl om te zorgen dat jouw bezoekers goed landen en gemakkelijk en snel bij de juiste informatie terechtkomen.
Ontdek kansen met de pijlers: leer, vraag, ontmoet, lees en doe
De dienstverlening van de bibliotheek rust op 5 pijlers. Die zijn vertaald naar 5 communicatie-pijlers: leer, vraag, ontmoet, lees en doe. Ze vormen de ‘bewijslast’ voor de brede rol in de samenleving. Er is, naast het lenen van boeken, nog zoveel meer dat je in de bibliotheek kunt doen en ontdekken. De pijlers staan in de landelijke huisstijl en zijn ook zichtbaar in de landelijke campagne. In de communicatie-uitingen laat je zien onder welke pijler het aanbod valt én wat er nog meer is. Precies waar ‘Ontdek wat je allemaal kan’- campagne om draait.
Het is dus zichtbaar in de communicatie, maar het biedt meer mogelijkheden. Door het aanbod van jouw bibliotheek te inventariseren en in te delen in deze pijlers kun je zien waar kansen liggen. Komt er bijvoorbeeld een pijler naar voren waar weinig aanbod voor is en komt die pijler terug in het meerjarenbeleidsplan, dan ligt daar een kans. Bespreek met je collega’s de mogelijkheden:
- nieuw aanbod creëren: zelf organiseren of in samenwerking met een partner;
- bestaand aanbod opnemen: producten en diensten van landelijke initiatieven of bij andere bibliotheken;
- bestaand aanbod aanpassen zodat het beter aansluit bij de focus uit het meerjarenbeleidsplan en de juiste doelgroep mee aanspreekt. Waarbij je voorheen bijvoorbeeld een workshop (pijler ‘doe’) aanbood, is wellicht een spreekuur (pijler ‘vraag’) over het onderwerp meer geschikt voor de doelgroep die je wilt bereiken.
Hoe maak je keuze voor pijler?
Een uitdaging is soms om een pijler voor een product of dienst te bepalen. We hebben een checklist gemaakt. Je kunt dit voor het complete aanbod doen of voor de producten en diensten waar de uitdagingen zijn.
- Wat is het? Product of dienst benoemen.
- Voor wie is het? Omschrijf de doelgroep, bijvoorbeeld kinderen 0 t/m 4 jaar, volwassenen vanaf 18 jaar, minder digitaalvaardige volwassenen, laaggeletterden. Als je klantsegmentatie toepast, vermeld dan ook het segment, bijvoorbeeld Mosaic-segment.
- Wat is de propositie?
- Bepaal wat de belofte is aan de klant (uit de doelgroep): ‘what’s in it for me?’
- Het geeft de klant een reden om voor jou te kiezen.
- Wat is de pijler?
- Maak op basis van de bovenstaande gegevens een keuze voor een pijler.
- Geeft antwoord op de vraag: in welke primaire behoefte vervult het de doelgroep?
Bijvoorbeeld: IDO sluit aan bij pijler ‘vraag’ en een workshop Minecraft voor kinderen bij ‘doe’.
Programmering in het teken van duurzaamheid kan onder verschillende pijlers worden geplaatst. Het is daarbij afhankelijk wat het hoofddoel en de propositie voor de doelgroep is van het betreffende aanbod. Een bijeenkomst om over ideeën te wisselen in het kader van duurzaamheid in jouw gemeente hoort bij de pijler ‘ontmoet’. Je ontmoet gelijkgestemden en deelt ervaringen. Volg je een workshop in de bibliotheek om jouw ecologische voetafdruk te verkleinen dan is het ‘doe’. De bezoeker van de workshop gaat ook daadwerkelijk aan de slag in de workshop en hopelijk thuis ook. Op deze wijze kun je voor elk product of dienst de pijler bepalen.
Aan de slag
Met deze tips kun je zelf aan de slag om te toetsen of je het brede verhaal van jouw bibliotheek vertelt door de juiste proposities en pijlers onder de aandacht te brengen. Alle marketing- en communicatie inspanningen en dus ook het aanbod van producten en diensten (je proposities) dragen bij aan de positionering van jouw bibliotheek en het versterken van je merk. Zodat alles wat je doet, bij elkaar optelt. Wil je advies hierover, neem contact op met een van de marketingadviseurs via marketingadvies@probiblio.nl.