Zorg voor een goede klantbeleving op jouw website

Blog Marketing
Gepubliceerd op 06 maart 2025

Door Julia van Haaster

De website is het online visitekaartje van jouw bibliotheek. Door klantgericht te zijn, zorg je voor een goede klantbeleving van je website. Maar hoe doe je dat? Daar gingen de marketing- en communicatiespecialisten tijdens de Marketingdag over websites (11 februari 2025) in verschillende deelsessies mee aan de slag. In dit verslag lees je wat de 5 belangrijkste learnings zijn om te werken aan een optimale websitebeleving voor jouw bezoekers.

De dag begon met een plenaire keynote van Babs Asselbergs, Customer Experience Expert en Creative Changemaker. Wanneer je de klant constant in gedachten neemt en als uitgangspunt neemt bij jouw website, heb je een grotere kans op succes. Maar nog beter: je kunt je klant ook diréct vragen hoe de website wordt ervaren. “Zorg dat je minstens eens per maand een klant spreekt. Jullie zitten zó dicht bij de klanten, dat is een luxe die veel bedrijven niet hebben.” Even de bibliotheek in lopen en een praatje maken – dat kan heel veel opleveren.

Deelsessie ‘Inclusief communiceren op jouwe website’

Daarnaast kan het ook heel waardevol zijn om juist búíten de bibliotheek de lokale community op te zoeken. Zo weet je ook welk publiek nu nog niet in jouw bibliotheek te vinden is. Tijdens de workshop inclusief communiceren met Madhu Mathoera van De Inclusieve Organisatie gingen we hier verder op in. Zo weet je voor welke mensen je de website óók inricht, in plaats van de gezichten die je al tegenkomt. Als bibliotheek wil je er voor iedereen zijn. Inclusieve communicatie draagt daar aan bij, zodat iedereen zich aangesproken en welkom voelt in jouw bibliotheek en op jouw website. Tijdens deze sessie gingen we aan de slag met het beoordelen van de eigen website en kregen de deelnemers een lijstje met zaken waar ze op kunnen letten bij inclusief taal- en beeldgebruik op de website.

In dit artikel lees je alle tips en tricks rondom inclusieve communicatie die in deze sessie naar voren kwamen.

Deelsessie ‘Customer Experience game’

Tijdens deze interactieve workshop werden vier verschillende teams uitgedaagd om tijdens een spel vragen te beantwoorden vanuit de klant. Ze dachten na over wat klantgerichtheid is en hoe je de klant nog beter kunt leren kennen. Babs Asselbergs gaf als tip: “Ga gewoon eens naast een klant zitten die op de website bezig is en vraag naar de ervaring.” Zo weet je direct waar de klant naar op zoek is en wat obstakels zijn. Onthoud de achterliggende gedachte van klantgerichtheid. “Denk bij alles wat je doet na over de impact op de klant. Wordt de klant hier blij van of is er meer informatie nodig?” Dat is voer voor je boodschap en kan je uitdragen in het gedrag en communicatiemiddelen.

Tip: stimuleer ook de directie om in contact te blijven met klanten.

Deelsessie ‘Online nudging voor het verbeteren van je website’

Na de lunch mét netwerkbingo was het tijd voor de volgende ronde subsessies. Arjen Hanssen, van online overtuigen, neemt de deelnemers mee in de wereld van online nudging .Hoe stuur je onbewust de aandacht van je bezoekers, hoe vergroot je hun vertrouwen en hoe sluit je nog beter aan bij de klantbehoefte? Eén van de tips was bijvoorbeeld om het euroteken weg te laten bij de prijzen van activiteiten of abonnementen op de website. Dit maakt de drempel lager om ergens aan deel te nemen of om lid te worden, omdat de klant zich onbewust minder tegengehouden voelt door het aangegeven bedrag zónder euroteken.

Benieuwd naar de meest succesvolle 15 online nudges? Bekijk dan artikel en ontdek hoe je jouwe website kunt verbeteren.

Deelsessie ‘SEO anno 2025’

Ook met SEO kun je ervoor zorgen dat je website meer klantgericht is. Bezoekers vinden bij een goed SEO-ingerichte website sneller de informatie waar ze naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld met AI! Gebruik AI om er achter te komen welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken en pas daar de tekst van je website op aan zodat klanten beter vindbaar worden. Lees in deze blog over SEO meer hoe je hier mee aan de slag kunt gaan.

Op pad met veel inspiratie

Tijdens de Marketingdag over websites heeft Ferry van De Betekenaar een mooie samenvatting gemaakt van de dag door middel van een vrolijke en heldere tekening. Zo kun je in één oogopslag zien waar de marketingdag over ging. Zie hieronder het resultaat en klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Verder aan de slag met jouw website?

Ga je aan de slag met jouw website en zoek je hulp/advies of een sparringspartner over deze onderwerpen? Bijvoorbeeld over het optimaal inrichten van je SEO, het maken van een klantreis, of over inclusieve communicatie? Dat kan! Stuur een mail naar marketingadvies@probibilio.nl en we denken graag met je mee.

Alle diensten van Probiblio voor jouw bibliotheek op een rij!!